۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
رمزگشایی از موضع تُند فرانسه درباره برجام؛ بایدن توانسته اجماع ایجاد کند؟
بازار گزارش می دهد؛

رمزگشایی از موضع تُند فرانسه درباره برجام؛ بایدن توانسته اجماع ایجاد کند؟

فرانسه در جدیدترین موضع خود درباره مذاکرات وین، زبان تهدید علیه ایران را علنی و تندتر کرده است.

جواد حیران نیا؛ بازار: وزارت امور خارجه فرانسه دوشنبه شب به وقت تهران خواستار بازگشت ایران به گفت‌وگوهای هسته‌ای شد.

«اگنس فاندرمول» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشست خبری هفتگی  اعلام کرده بود: «هر چه زمان بازگشت ایران به مذاکرات طولانی‌تر شود، احتمال عدم نتیجه‌گیری توافق هسته‌ای افزایش می‌یابد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در ادامه اعلام کرد که ایران باید در اسرع وقت به مذاکرات هسته‌ای بازگردد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه افزوده بود: «اگر ایران این مسیر را ادامه دهد، نه تنها دستیابی به توافق برای لغو تحریم‌ها به تاخیر می‌افتد، بلکه احتمال نتیجه گیری در مذاکرات وین و احیای برجام را به خطر می‌اندازد.»

این موضع گیری فرانسه از یک سو سعی دارد موضوع رفع تحریمها را به تاخیر در مذاکرات وین گره بزند و از سوی دیگر آنرا به شکست مذاکرات نیز به نوعی مرتبط کند.

یعنی فرانسه تلاش دارد اعلام کند در صورت تاخیر ایران ممکن است تحریمها به تاخیر بیفتد و حتی ممکن است مذاکرات به شکست بیانجامد.

موضع فرانسه در حالی مطرح می شود که شش دور از مذاکرات در وین برگزار شده و توافقاتی نیز بین طرفین حاصل شده است و ادامه مذاکرات به دولت جدید ایران محول شده است.

طرف غربی که فرانسه تفسیر آنها را به صورت علنی مطرح کرده معتقد است ایران به دنبال اتلاف وقت است تا با پیشرفت در زمینه هسته ای بتواند امتیازگیری در مذاکرات داشته باشد.

این در حالی است که تهران این تاخیر را در نتیجه طبیعی روند انتقال دولت در ایران می داند.

فرانسه در مذاکرات منجر به برجام در دوره اوباما نیز چند بار برای تحت فشار قرار دادن ایران مذاکرات را با توقف مواجه ساخت و در دوره کنونی نیز به مطرح ساختن حضور عربستان در مذاکرات ضمن همسویی با برخی کشورهای عربی سعی داشته تا نوعی باجگیری از ایران داشته باشد.

اما نکته مهمی که در مواضع کشورهای مقابل ایران در برجام ایجاد شده نوعی اجماع سازی از سوی بایدن در خصوص این موضوع است که امریکا خواهان بازگشت به برجام است و اگر مانعی وجود دارد از سوی ایران است.

در واقع یکی از اهداف بایدن برای بازگشت به برجام همین اجماع سازی در سطح بین المللی بوده است. اگر مذاکرات منجر به نتیجه شود که امریکا از منظر خود توانسته ایرانی که در مسیر دستیابی به بمب قرار داشته را مهار کند.

اگر مذاکرات شکست بخورد در این صورت توانسته این اجماع را ایجاد کند که عامل اصلی شکست مذاکرات ایران بوده است. این اجماع سازی برای اقدامات احتمالی بعدی واشنگتن حائز اهمیت است.

چرا که اگر مذاکرات به شکست بیانجامد امریکا نمی تواند از مکانیسم ماشه برای ایجاد فشار علیه ایران استفاده کند. اما امریکا می تواند روی متحدان اروپایی برای این اقدام حساب کند. از سوی دیگر امریکا در حال حاضر برخی موضوعات در خصوص مساله هسته ای ایران که مبتنی بر اسناد نتانیاهو است را در آژانس فعال کند و اهرم آژانس را نیز برای تحت فشار قرار دادن ایران فعال نگه دارد.

اجماع سازی بایدن در حالی صورت می گیرد که ترامپ با خروج از توافق هسته ای ایران و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت باعث ایجاد اختلاف با متحدان اروپایی شده بود. البته اختلاف دولت ترامپ با کشورهای اروپایی صرفا به برجام باز نمی گشت و ترامپ با اعمال فشار بر کشورهای اروپایی برای پرداخت هزینه های ناتو(دو درصد بودجه خود به ناتو) و طرح موضوعاتی چون «اروپای پیر» به متحدان خود اعلام می کرد اهمیت گذشته خود را از دست داده اند.

در واقع بخشی از عدم همراهی کشورهای اروپایی با دولت ترامپ در خصوص برجام به سبب اختلافات عدیده با او در زمینه های دیگر نیز بوده است.

اما بایدن با اعلام آمادگی برای بازگشت به برجام و حل و فصل برخی اختلافات دیگر از جمله مسائل گمرکی و عدم فشار به آنها در خصوص بودجه ناتو، آنها را در خصوص فشار بیشتر به ایران در صورت شکست مذاکرات برجام همسو کرده است.

البته این به منزله این نیست که دست ایران در این خصوص بسته است. ایران نیز گزینه های خود را دارد و پیشرفتهای آن در زمینه تحقیق و توسعه و سطح غنی سازی و ذخائر اورانیوم غنی شده می تواند ابزار چانه زنی ایران باشد. هر چند برخی دستاوردهای ایران در زمینه تحقیق و توسعه بازگشت پذیر نیست.

همچنین دکترین دولت بایدن در منطقه مستلزم ثبات در این منطقه و تمرکز بر چین است. این دکترین که «موازنه از راه دور» نامیده می شود نیازمند همکاری ایران در منطقه است. این موضوع نیز مد نظر دولت بایدن در محاسبات خواهد بود.

کد خبر: ۱۰۰٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha