۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
تا تیم دولت با وزارتخانه‌ها هماهنگ نشود، بورس بهبود نمی‌یابد| دهقان دهنوی را شورا انتخاب کرد نه دولت
عضو سابق شورای عالی بورس در گفتگو با بازار:

تا تیم دولت با وزارتخانه‌ها هماهنگ نشود، بورس بهبود نمی‌یابد| دهقان دهنوی را شورا انتخاب کرد نه دولت

عظیمی عضو سابق شورای عالی بورس می‌گوید: بازار سرمایه در حال حاضر به عنوان یک موضوع در کنار سایر عوامل کلان اقتصادی مطرح است و نمی‌توان گفت که مثل سابق از سیاست‌های پولی تاثیر می‌گیرد.

 بازار؛ گروه بورس: در سال ۹۹ دولت بیش از ۳۰ درصد از تامین مالی خود را از بازار سرمایه کسب کرد و با توجه به استقبال مردم از این بازار و همچنین توان این بازار در جذب نقدینگی،  بورس بر خلاف سال‌های گذشته به عنوان یک مسئله کلان اقتصادی در کنار سایر عوامل قرار گرفت تا جای که در جلسه سران سه قوا و همچنین وعده‌های انتخاباتی در دوران تبلیغات ریاست جمهوری به آن پرداخته شد که عظیمی عضو سابق شورای عالی بورس با تاکید بر، به بلوغ رسیدن بازار سرمایه، این بازار را به عنوان یک موضوع در کنار سایر عوامل در سطح کلان اقتصادی عنوان کرد.  

از نظر او در کنار سیاست‌های پولی که برای اقتصاد در نظر می‌گیرند باید بازار سرمایه را به عنوان یک موضوع در سطح کلان اقتصادی در در نظر بگیرند.

بیشتر تحلیل‌گران معتقدند که بازار سرمایه با توجه به متغییرهای مثل قیمت دلار، تورم، کسری بودجه و نرخ بهره بانکی در سال جاری وضعیت متعادل‌تر پیدا می‌کند.  همچنین رفتار سهامداران نسبت به سال گذشته محتاطانه‌تر خواهد بود و بدون تحلیل به سمت خرید و فروش سهم نخواهند رفت.

با توجه به اینکه مسئله بازار سرمایه را دولت ایجاد کرد اما قوه قضائیه به دنبال حل مشکلات آن بود و بعد از آن هم می‌توان به حمایت قوه مقننه اشاره کرد و در درجه آخر هم خود دولت درگیر این مسئله شد

شاخص کل بورس تهران تقریبا از یکم تیر ماه تا امروز حدود ۱۴۰ هزار واحد رشد داشته و در حال حاضر بر اساس آخرین آماری که بر روی تابلوی بورس است، بر روی یک میلیون ۳۲۶ هزار واحد قرار دارد. با توجه به معاملات تابلوی بورس نمادهای کوچک بازار که مدت‌ها در صف فروش قفل بودند روند بهتری پیدا کردند که وضعیت شاخص کل هم وزن هم نشان دهنده این موضوع است.

ماشالله عظیمی عضو سابق شورای عالی بورس  ماه‌های اخیر همزمان با جابجایی سایر اعضای  شورای عالی از این مجموعه کنارگیری کرد،  در گفتگو با بازار، گفت: بورس زنده است و ویژگی‌های خاص خود را دارد و به امیدها واکنش نشان می‌دهد.

عظیمی بازار سرمایه را آنقدر رشد یافته می‌داند که می‌توان آن را به عنوان یک متغییر کلان اقتصادی در کنار سایر متغییرها کلان در نظر گرفت.

او معتقد است که بازار سرمایه چندان تحت تاثیر سیاست‌های دولت مثل سیاست‌های انبساطی و انقباضی پولی قرار نمی‌گیرد و خودش به عنوان یک متغییر، در اقتصاد کشور عمل می‌کند.

این عضو شورای عالی بورس می‌گوید: در سال ۹۸ دولت حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی کرد که این عدد در سال ۹۹ به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در سال رسید یعنی حدود ۱۰۷ درصد تامین مالی از بازار سرمایه رشد پیدا کرد، این میزان تغییر در تامین مالی نشان می‌دهد که بار تامین مالی برای دولت از روی دوش بانک‌ها به روی دوش بازار سرمایه رفته است.

عظیمی با دادن این آمار که ۳۰ درصد از بار تامین مالی دولت به روی دوش بازار سرمایه است، گفت: بورس آنقدر رشد پیدا کرده و به بلوغ رسیده که به عنوان یک مسئله در شورای عالی هماهنگی اقتصادی در بین سران سه قوه مطرح می‌شود. تا الان کارگزاران نظام، اقتصاد را در سیاست‌های پولی می‌دیدند اما با توجه به رشد بازار و استقبال مردم از آن، خود بازار سرمایه به عنوان یک عامل اصلی در کنار سیاست‌های بانکی محسوب می‌شود.

در جلسه انتخاب ریاست سازمان بورس، آقای دهقان دهنوی به رای گذاشته شد و این گونه نبود که شورا در انتخاب ایشان نقشی نداشته باشد

این کارشناس در پاسخ به این سوال که بازار سرمایه نسبت به اخبار و سایر متغییرها بسیار حساس است و به سرعت واکنش نشان می‌دهد، آیا چنین بازار می‌تواند به عنوان یک متغیر کلان اقتصادی باشد؟ گفت: برخی از اتفاقات مثل تاثیر انتخابات آمریکا بیشتر یک فضا سازی بود که بازار سرمایه نباید آنقدر به صورت افراطی تحت تاثیر چنین رویدادهای قرار می‌گرفت البته در حال حاضر سهامداران به صورت هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند و چندان فضای هیجانی در بازار احساس نمی‌شود، اما به هر حال با بزرگی و تاثیرگذاری این بازار، می‌توان آن را به عنوان یک عامل در نظر گرفت.

عظیمی می‌گوید: دولت با قیمت گذاری دستوری محصولات شرکت‌های بزرگ که عمدتا نمادهای شاخص‌ساز هستند، ارزش سهام این شرکت‌ها را به  زیر ارزش واقعی آن می‌کشاند و با توجه به تاثیرگذاری نمادهای شاخص ساز بر سایر گروه‌های بازار، این مسئله بر روی کل بورس تاثیر می‌گذارد، بنابراین  امیدوارم در دولت جدید که به نظر می‌رسد با قیمت گذاری دستوری مخالف است، این موضوع دیده نشود.

او قیمت گذاری دستوری فولاد را مثالی از تاثیرگذاری این مسئله بر کل بازار سرمایه عنوان کرد و با اشاره به منفی شدن بازار در زمانی که موضوع قیمت گذاری دستوری بر فولاد مطرح شد گفت: قیمت گذاری دستوری علاوه بر اینکه سبب شکل گیری خلق پول در نظام اقتصاد می‌شود، چندین هزار دلار در جیب دلالان این صنعت می‌کند.

این عضو سابق شورای عالی بورس به اهمیت هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: تا زمانی که تیم اقتصادی دولت با وزارتخانه‌ها مثل صنعت، نفت و غیره هماهنگ نشود، بازار سرمایه بهبود پیدا نمی‌کند. ما در سال گذشته علاوه بر مداخلات بی جا در بازار سرمایه شاهد ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت بودیم؛ دیدیم که وزیر اقتصاد را تنها گذاشتند، صندوق توسعه ملی به وظیفه خود در قبال بازار سرمایه عمل نکرد، سایر وزرا با وزیر اقتصاد ناهماهنگ بودند و مجموعه‌ای از این عوامل، بازار را تحت تاثیر قرار داد که امیدوارم در دولت جدید هماهنگی لازم وجود داشته باشد.

قوه قضائیه منظم‌ترین رفتار را نسبت به بورس داشت 
این سوال را که به گفته برخی از مسئولان دولت، دخالت‌های سایر قوا سبب ریزش بازار سرمایه  در سال گذشته شد، عظیمی این گونه پاسخ داد: شاید به صورت قطعی بتوان گفت که منظم‌ترین رفتار در قبال بازار سرمایه را قوه قضائیه داشت. آقای رئیسی در آن زمان وزیر اقتصاد، رئیس بورس و سایر افراد مرتبط را دعوت کردند و از آن‌ها خواست تا مشکلاتشان را بیان کند و اعلام کرد که هر کمکی از دست قوه قضائیه بر می‌آید انجام می‌دهد.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه مسئله بازار سرمایه را دولت ایجاد کرد اما قوه قضائیه به دنبال حل مشکلات آن بود و بعد از آن هم می‌توان به حمایت قوه مقننه اشاره کرد و در درجه آخر هم خود دولت درگیر این مسئله شد.

به گفته عظیمی رفتار سهامداران در در حال حاضر نسبت به سال گذشته منطقی‌تر و هشمندانه تر است و با توجه به شرایط بورس می‌توان به آینده روشن این بازار امیدوار بود.

عضو سابق شورای عالی بورس در واکنش به اظهار برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه رئیس سازمان بورس به صورت تحمیلی به شورای عالی بورس معرفی شد گفت: در جلسه انتخاب ریاست سازمان بورس، آقای دهقان دهنوی به رای گذاشته شد و این گونه نبود که شورا در انتخاب ایشان نقشی نداشته باشد.

کد خبر: ۱۰۰٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha