۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
سرمایه گذاری چین در آ سه آن در صنعت فناوری پیشرفته| پلت‌فرم‌های دیجیتال زمینه حضور در اقتصاد جهانی
بازار گزارش می دهد؛

سرمایه گذاری چین در آ سه آن در صنعت فناوری پیشرفته| پلت‌فرم‌های دیجیتال زمینه حضور در اقتصاد جهانی

گسترش توافق نامه مشارکت اقتصاد دیجیتال می تواند اقتصاد جهانی را تقویت کرده و اشتغال را افزایش دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: مذاکرات در حال انجام در ایالات متحده آمریکا در مورد توافق تجاری بالقوه تجارت دیجیتال با اقتصادهای منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام باید به عنوان سکوی پرتاب برای دوره جدیدی از بین المللی شدن عمل کند و اکنون - پس از ضربه زدن به دکمه تنظیم مجدد به دلیل بیماری همه گیرکووید ۱۹ -  اکنون فرصتی طلایی برای این رخداد مهم است.

مذاکرات ایالات متحده آمریکا با سنگاپور، نیوزیلند و شیلی در مورد پیوستن به توافق نامه مشارکت اقتصاد دیجیتال باید در زمانی انجام شود که اقتصاد جهانی از مرحله بهبودی به مرحله انبساطی می رود و محرک تقویت روابط فرامرزی باشد به طوریکه اقتصاد جهانی را تقویت کند. این مهم باعث افزایش اشتغال و مهمتر از همه تأکید بر اهمیت مهم اتحاد دیجیتال در آینده است.

گزارش ها نشان می دهد که معامله پیشنهادی می تواند استانداردهای تجارت دیجیتال مانند استفاده از داده ها، هوش مصنوعی (AI) و ترتیبات گمرکی الکترونیکی را ایجاد کند و به طور بالقوه شامل کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، ژاپن و مالزی است.

علاوه بر این به دولت جو بایدن فرصت می دهد تا برنامه تجارت خود را برای آسیا و سراسر جهان تنظیم کند - برخلاف تحمیل معاملات توسط دولت ترامپ – که  تأیید مجدد نقش آمریکا در تجارت حاشیه اقیانوس آرام است.

به گفته «وندی کاتلر»، معاون سابق نمایندگی تجارت ایالات متحده آمریکا، یک توافق نامه تجارت دیجیتال ایالات متحده را به بازی تجاری در آسیا بازمی گرداند.

این توافق نامه بر اساس سبک مدولار بوده که به کشورها اجازه می دهد بدون نیاز به پذیرش کل معامله به عضویت آن درآیند. اتخاذ این روش می تواند در افزایش حرکت مورد نیاز برای تشکیل یک بلوک گسترده تجارت دیجیتال حیاتی باشد.

در واقع، توافق تجارت دیجیتال پیشنهادی نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا چقدر مشتاق تقویت روابط خود با منطقه اقیانوس هند-اقیانوس آرام(ایندو-پاسیفیک) در زمینه تجارت دیجیتال است.

این توافق نامه باید به تشویق سایر کشورهای آسیا و سراسر جهان جهت تمرکز بر تجارت بین المللی و در پیش گرفتن یک رویکرد بین المللی برای آینده دیجیتال منجر شود.

این توافق نامه همچنین باید به ملت های جهان کمک کند تا بر برنامه های جهان گرایانه خود متمرکز شوند و در روند بهبود اقتصادی به آنها کمک کند.

باید گفت کشورهای جنوب شرقی آسیا و چین بر بهبود زیرساخت های دیجیتال متمرکز شده اند و پیشرفت چشمگیری داشته اند. ارتباط دیجیتالی تقویت شده در بین این کشورها بنیادی را برای پیگیری بیشتر مبادلات اقتصادی دیجیتال ایجاد کرده است. علاوه بر این، سرمایه گذاری چین در آ سه آن در صنعت فناوری پیشرفته نیز چشمگیر است.

با این حال، با آینده اجتناب ناپذیر دیجیتالی دنیای ما، تشخیص اینکه هیچ کشوری نمی تواند به طور کامل از مزایای تجارت دیجیتال بهره مند شود، ضروری بوده و کشورها با اجرای قوانین و مقررات انزواطلبانه، خود را از استانداردهای جهانی دیجیتال جدا می کنند.

همکاری جهانی برای اطمینان از اینکه تجارت دیجیتال به پتانسیل کامل خود رسیده است، کلیدی است. جهانی شدن منعکس کننده گسترش مداوم و ادغام متقابل مرزهای بازار و به نوعی روند برگشت ناپذیر توسعه اقتصادی در کل جهان است.

در آخر باید گفت الگوی جهانی شدن در حال تغییر است. تجارتی که زمانی تحت سلطه کالاهای ملموس بود و تقریبا به اقتصاد پیشرفته و شرکت‌های چندملیتی بزرگ آنها محدود می‌شد، با ایجاد و توسعه گردش دیتاهای جهانی و پلت‌فرم‌های دیجیتال در بین کشورهای در حال توسعه و SMEها به شکل جدیدی از جهانی شدن اقتصاد منجر شده است.

نباید فراموش کرد : جهانی شدن که مقرر بود به‌طور انحصاری از سوی دولت‌ها، شرکت‌های بزرگ چندملیتی و موسسات مالی بزرگ اجرا شود، امروزه تحت تاثیر ایده‌های صنعتگران، کارآفرینان، توسعه دهندگان نرم‌افزار، کسب و کارهای کوچک و حتی افراد قرار گرفته که می‌توانند به‌طور مستقیم و با دسترسی به پلت‌فرم‌های دیجیتال در این روند جهانی شدن اقتصاد شرکت کنند.

کد خبر: ۱۰۰٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha