۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۸
چراغ صنعت برق کم‌فروغ است؛ دست پیمانکاران در پوست گردو
بررسی مشکلات پیمانکاران بخش خصوصی؛

چراغ صنعت برق کم‌فروغ است؛ دست پیمانکاران در پوست گردو

مشهد- این روزها با خاموشی‌های اعمال‌شده همه‌جا سخن از بی‌برنامگی برای توسعه صنعت برق است اما واقعیت این است که توسعه صنعت برق و تأسیسات مرتبط با آن خود مشکلاتی دارد که شنیدنی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: به‌طور حتم در سفرهای بین استانی که داشتید با دکل‌های عظیم‌الجثه و قد برافراشته برق در بسیاری از جاده‌ها روبرو شدید که ماحصل تلاش عده‌ای از مهندسان ایرانی است تا روشنایی را برای خانه‌های ما به ارمغان بیاورند و چه‌بسا که این دکل‌های غول‌پیکر سهمی هم در صادرات داشته و چراغ بسیاری از خانه‌های همسایگان ازجمله افغانستان را نیز روشن می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌ها و پیمانکاران بنا برحسب نیاز قراردادهایی را در این رابطه امضاء و درنهایت به سرانجام می‌رسانند که این خدمات پیمانکاری سهم بسزایی در برخورداری ما از روشنایی برق دارد.

در طی سال‌های گذشته تداوم تحریم‌های بین‌المللی و همچنین بروز شیوع کرونا در سال ۱۳۹۹ منجر شد اقتصاد کشور دچار نوساناتی شود که عمدتاً خارج از کنترل عوامل اجرایی پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور در بخش برق بوده به‌نحوی‌که هزینه‌های انجام پروژه‌ها با مبالغ پیمان و حتی تعدیل‌های متعارف ممکن نباشد.

این موضوع موجب شد درنتیجه تعداد زیادی از قراردادها به‌صورت نیمه‌تمام متوقف شود و لذا ازآنجاکه قوانین حاکم بر نظام فنی و اجرایی کشور به‌گونه‌ای است که تمام زیان‌های ناشی از این وضعیت را به سازندگان و پیمانکاران تحمیل می‌کند لذا شاهد ورشکستگی شرکت‌های تولیدی و پیمانکاری بسیاری بودیم.

در همین راستا برای واکاوی مشکلات این صنعت با مژگان نوعی خبازان بانوی کارآفرین و عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی به‌عنوان پیمانکار صنعت برق به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

خانم خبازان متولد ۱۳۶۰ و دارای مدرک کارشناسی ارشد «ام. بی. ام» است که در حال حاضر مدیریت داخلی شرکت اطلس افروز شرق را در خراسان رضوی بر عهده دارد.مصاحبه ذیل بخشی از مشکلات پیمانکاران و موانع سد راه آن‌ها در حوزه صنعت برق است.

* شما در قالب این شرکت چه خدماتی ارائه می‌کنید؟
این شرکت درزمینهٔ طراحی، تأمین تجهیزات و احداث پست‌های فشارقوی برق، خطوط نیرو و نیروگاه‌ها فعالیت دارد و اقداماتی مانند نصب دکل‌های برق، توزیع، شناسایی خیابان‌ها و جاده‌ها، نصب تیر برق و برق‌کشی و روشنایی معابر و جاده‌ها و انتقال برق به فشارقوی توسط شرکت پیمانکاری ما انجام می‌شود.

* برای چند نفر اشتغال‌زایی ایجاد کردید؟
بسیاری از کارمندان ما در بیابان‌ها مشغول به کار هستند. کار ما به‌صورت خصوصی و پیمانکاری شرکت برق است و واحد فنی مهندسی هستیم و به‌صورت مستقیم داخل دفتر ۵۰ نفر و به‌طور غیرمستقیم با توجه به نوع پروژه تا ۳۰۰ نفر با ما همکاری می‌کنند .

چراغ صنعت برق کم‌فروغ است؛ دست پیمانکاران در پوست گردو

از دیگر فعالیت‌های ما در بحث معدن است که شرکتی در این خصوص فقط به کار معدن می‌پردازد. ازآنجایی‌که معدن‌های متفاوتی داریم لذا کارشناس‌های مخصوص به خودش را دارد که استعلام‌های لازم در این راستا گرفته می‌شود ابتدا محدوده را ثبت می‌کنند و بعد بر روی آن کار می‌کنند که در صورت وجود ماده معدنی مناسبی برای بهره‌برداری کار انجام می‌شود.

در حوزه معدن هم تیم مشخصی داریم  که آن کار را انجام می‌دهد اما از مشکلات ما در بحث کار در معدن اخذ استعلام‌های ارگان‌های ذی‌ربط است مخصوصاً منابع طبیعی که خیلی دیر پاسخگو است و برخی اوقات تا ۸ ماه به طول می انجامد.

* با چه مشکلاتی در حوزه کاری خود مواجه هستید؟
ما ارائه خدمات مهندسی می دهیم و با این وجود از هیچ‌گونه حمایت دولتی برخوردار نیستیم. دغدغه‌ها و مطالبات بسیاری داریم که هنوز بی پاسخ مانده است.به طور مثال به‌عنوان پیمانکار شرکت برق مطالباتی را از سال ۹۷ داریم که آن زمان با دلار ۳ هزار و ۵۰۰ برای پروژه هزینه کرده‌ایم‌ و تاکنون بازگشت پولمان انجام‌نشده است این در حالی است که همکاران ما کار کردند ،انرژی گذاشتند و اگر هزینه‌ای را که  آن زمان برای آن پروژه انجام‌شده است امروز دریافت شود اما با توجه به تورم فعلی به‌هیچ‌وجه صرفه اقتصادی ندارد و لذا این مشکلات باعث بی‌انگیزگی بین همکاران ما می‌شود.

بسیاری از همکاران ما در جاده‌های کشور و به‌دوراز خانواده مشغول به کار هستند.برای مثال بسیاری از همکاران من در اردبیل مشغول به کار می‌شوند و در همه مدت طولانی دور از خانواده و نگران هستند و وقتی بازخورد مالی نداشته باشد کار بسیار سخت است.

به طور مثال ما دو پروژه در سمت افغانستان داشتیم که کارشناسان ما آنجا حضور داشتند و خدمات فنی مهندسی را ارائه که امسال پروژه به اتمام رسید و شبکه‌های ۲۰ کیلووات و فشارقوی را برای آن‌ها نصب کردیم .

* تحریم‌ها یا کرونا چه تأثیری بر کار شما داشت؟
تورم و کرونا در طرح‌های ما بسیار تأثیرگذار بوده است زیرا بخشی از خرید ابزارها و تجهیزات،ماشین‌آلات داخلی نیست و از خارج وارد می‌شود و لذا کرونا،تحریم‌،افزایش بی‌رویه نرخ ارز و عدم تثبیت بلندمدت و کوتاه‌مدت در ارائه خدمات متأسفانه تأثیرات نامطلوبی را به همراه داشته است.

* یعنی نرخ خدمات شمارا افزایش داده است؟
در واقع این موضوع موجب شده تا نتوانیم هیچ تصمیمی برای آینده پروژه‌ها بگیریم زیرا در مناقصه‌های جدید نمی‌دانیم چه رقمی را اعلام کنیم.

‌ برای مثال اگر پروژه را با یک میلیارد برمی‌داریم نمی‌دانیم با این شرایط قیمت تمام‌شده برایمان چقدر خواهد شد و می‌توانیم از پس انجام آن بربیاییم زیرا نمی‌توان نرخ مشخصی برای آهن و فلزات در نظر گرفت . ممکن است با افزایش قیمت‌ها مواجه شویم .

* در سال تولید و مانع زدایی چقدر این شعار در کار شما محقق شده است؟
از دیگر مشکلات ما بحث تجاری شرکت‌هاست که در حال حاضر به ما اعلام‌شده است که باید برای دریافت مجوز ۴ میلیارد تومان بپردازیم و این در حالی است که به دلیل کرونا ،تحریم ،عدم واریزی به‌موقع وصولی‌هایمان امکان پرداخت این رقم برای شرکت‌هایی مانند ما وجود ندارد.

چراغ صنعت برق کم‌فروغ است؛ دست پیمانکاران در پوست گردو

متأسفانه شهرداری هیچ‌گونه همکاری برای رفع این مشکل با ما ندارد و این در حالی است که عدم همکاری سبب تعطیلی و بیکاری نیروهای ما خواهد شد.

تعداد ۵۰ نیرو که به‌صورت مستقیم و حدود ۳۰۰ نیرو نیز به‌صورت مستقیم با ما همکاری دارند که در صورت بیکاری می‌تواند هزینه زیادی را به جهت دریافت بیمه بیکاری برای دولت به همراه داشته باشد.

با این احتساب کاملا مشخص است که تا چه حد این شعار در عمل موثر بوده است و لذا امیدواریم در سال تولید، رفع موانع و پشتیبانی همکاری و حمایت‌های لازم را از مسئولان داشته باشیم .

* در حال حاضر چه پروژه‌هایی را در دست اقدام دارید؟
در حال حاضر مشغول پروژه‌ای هستیم که می‌توان به پروژه سمت جنوب ایران اشاره‌کنم که سمت خوزستان است و هنوز فعال نشده و لذا در مرحله کارهای اداری و قراردادهای آن هستیم.

* چه انتظاری از نهادهای دولتی دارید؟
حمایت نهادهای حاکمیتی از صنعت برق، باعث دلگرمی صنعتگران می‌شود، به‌عنوان‌مثال بسیاری از معضلات و مشکلات پیمانکاران و صنعتگران برق درزمینهٔ مالیاتی، امور بیمه تأمین‌ اجتماعی و آثار ناشی از شرایط تحریم و افزایش ناگهانی قیمت‌ها با تعامل بیشتر و حفظ حقوق طرفین، قابل‌حل و فصل است.

کد خبر: ۱۰۰٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha