۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
رنج معدن کاران کرمانی از کمبود تجهیزات؛ پیشران های اقتصاد انگیزه کار ندارند
مانع تراشی در بهشت معادن!

رنج معدن کاران کرمانی از کمبود تجهیزات؛ پیشران های اقتصاد انگیزه کار ندارند

کرمان- ماشین آلات فرسوده و کمبود تجهیزات معدنی این روزها به یکی از چالش های اصلی معدن کاران کرمانی تبدیل شده است و باعث گلایه مندی فعالان این عرصه شده است.

بازار؛ گروه استان ها: معادن تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع هستند و نقش زیرساختی در ایجاد مشاغل، افزایش تولید ناخاص ملی و درآمد سرانه کشور دارند.

معادن نقش غیرقابل انکاری در افزایش سطح زندگی همه مردم جامعه دارند و قطع یقین مهم ترین مولفه در فعال بودن معادن، وجود نیروی انسانی فعال است لذا توجه به کارگران معادن امری مهمی است که در صورت عدم توجه به آن شاهد افزایش مشکلات عدیده ای خواهیم بود.

معدنکاران وضعیت اقتصادی خوبی ندارند
این در حالی است که افرادی که در بخش معادن مشغول به کار هستند، دارای مسائل و مشکلاتی هستند. از آنجایی که کرمان یکی از استان های شاخص در بحث معادن کشور است و عنوان بهشت معادن را با خود به یدک می کشد، توجه به مشکلات این افراد بسیار حائز اهمیت مهم است.

یکی از مهم ترین مسائل معدنکاران، موضوع مالی و اقتصادی است؛ متاسفانه با افزایش قیمت دستگاه ها، معدنکاران آرام آرام در حال کناره گیری از این شغل هستند

در همین زمینه رضا یکی از معدنکاران استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه حدود ۳۰ سال است که در این بخش مشغول به فعالیت است، افزود: یکی از مهم ترین مسائل معدنکاران، موضوع مالی و اقتصادی است. متاسفانه با افزایش قیمت دستگاه ها، معدنکاران آرام آرام در حال کناره گیری از این شغل هستند از طرف دیگر کم کاری مسئولان صنعت و معدن استان و با نامه نگاری هایی که انجام می دهند، مانعی بر سر راه معدنکاران شده است.

انتقاد از عملکرد صمت کرمان
وی با بیان این مطلب که معدنکاران وضعیت اقتصادی خوبی ندارند، بیان داشت: هیچگونه همکاری از جانب سازمان صمت برای دادن تسهیلات یا فراهم کردن بستر برای فعالیت معدنکاران انجام نمی شود. از طرف دیگر در کنار استخراج مواد معدنی باید برخی از امکانات نیز وجود داشته باشد، وقتی امکانات ما به گونه ای است که دسترسی به آنها سخت شده یا قیمت آنها بسیار بالا است، معدنکار توان و انگیزه ای برای ادامه کار ندارند.

این فعال حوزه معدن در ادامه با اشاره به اینکه برای تامین دستگاه های مورد نیاز آنچنان که مورد انتظار است، سازمان صمت استان کمک لازم را انجام نمی دهد، عنوان کرد: بر حسب همین شرایط، معدنکاری که چند سال مشغول فعالیت بوده است، باید دست از کار بکشد در صورتی که وقت و هزینه زیادی را گذاشته اند ولی با یک نامه نگاری شاهد عدم فعالیت معدن ها هستیم که نتیجه آن متضرر شدن استان خواهد بود.

برخی از ماشین آلاتی که در اختیار معادن است، قدیمی هستند و برای رفع این مسئله به دنبال انجام چند کار هستیم و در همین زمینه مکاتباتی با وزارتخانه انجام شده است و وام هایی برای خرید و ورود ماشین آلات انجام شده است

معاون امور معادن و صنایع سازمان صمت استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بحث ماشین آلات معدنی یکی از مباحث مهمی است که در حوزه فعالیت معادن حرف اول را در زمینه استخراج مواد معدنی، بهره وری و کم کردن هزینه ها می زند، افزود: برخی از ماشین آلاتی که در اختیار معادن است، قدیمی هستند و برای رفع این مسئله به دنبال انجام چند کار هستیم و در همین زمینه مکاتباتی با وزارتخانه انجام شده است و وام هایی برای خرید و ورود ماشین آلات انجام شده است.

تکنولوژی های جدیدی به زودی وارد معادن کرمان می شود
سعید ذکااسدی با بیان این مطلب که در صورت مراجعه معدنکاران به سازمان صمت، هماهنگی های لازم انجام می شود و براساس نوع مواد معدنی و استخراج شان، این افراد را برای ورود و خرید ماشین آلات معرفی می کنیم، اظهار داشت: امیدواریم که این مسئله به زودی حل بشود و با تکنولوژی های جدیدی که به زودی وارد معادن می شود، شاهد افزایش بهره وری باشیم.

وی در خصوص گرانی قیمت ماشین آلات و چگونگی کمک به معدن کاران، بیان داشت: در این زمینه وام های خوبی به معدن کاران تعلق می گیرد. همچنین این افراد به صندوق بیمه سرمایه گذاری معدنی معرفی می شوند و می توانند وام های خوبی دریافت کنند و در این زمینه با بانک ها نیز رایزنی هایی انجام شده است.

زکااسدی با بیان این مطلب که برخی مواقع برخی از مواد معدنی امکان فروش آنها در همان زمان وجود ندارد و باید دپو شود و این امر هزینه بر است، بیان کرد: در این زمینه تلاش کرده ایم که بازارهای هدفی را در داخل یا خارج از کشور یا کارخانه های فرآوری برای آنها پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه حقوق و بیمه کارگران معادن مربوط به اداره کار و رفاه اجتماعی است اما در حد توان حمایت های لازم را انجام داده ایم و طی بازدید استاندار کرمان از معادن، مشکلات معدنکاران بررسی شد، اظهار داشت: قرار بر این شد که بیمه و حقوق هایی که هنوز پرداخت نشده است، به حساب کارگران واریز شود.

با کمترین تجهیزات معدنی در کشور مواجه هستیم
شهباز حسن پور رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در معادن استان کرمان، افزود: براساس برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، بعد از اینکه نفت مورد تحریم قرار گرفت، رهبری فرمودند «معادن باید جایگزین نفت شود» بر همین اساس در مجلس پیشران اقتصاد کشور را معادن معرفی کردیم.

وی با بیان این مطلب که معادن به عنوان یکی از فرصت های بی نظیر و بی بدیل، می تواند بخشی از ارز و شغل مورد نیاز کشور را تامین کند، اظهار کرد: دولت موظف است که صندوق بیمه سرمایه گذاری را تلطیف کند و بر اساس مصوبه مجلس در خصوص معدنکارانی که در مجموعه ای کار اکتشافی انجام داده اند، ولی کانی معدنی در معدن نبوده است، خسارت ها باید توسط دولت پرداخت شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با اشاره به اینکه در بحث ماشین آلات باید به دو مسئله تحریم ها و وجود خود تحریمی در داخل کشور اشاره کرد، ابراز داشت: ماشین آلات معدنی از دستور کار تامین ارز در بانک مرکزی تا حدود زیادی حذف شده است، همچنین یک شرکت ورشکسته در کشور اعلام آمادگی می کند همه امتیازات معدنی کشور را تامین کند اما تامین نمی کند و اجازه واردات نیز به مردم داده نمی شود.

درصورتی که اگر ما بخواهیم یک تحرک و نهضتی در بحث معادن کشور داشته باشیم، باید ارز مورد نیاز برای ورود ماشین آلات تامین شود، از طرف دیگر در بخش های زیادی توسط دولت جلوی صادرات نیز گرفته شده است

وی با بیان این مطلب که امروز ما با کمترین تجهیزات معدنی در کشور مواجه هستیم، اظهار کرد: در صورتی که اگر ما بخواهیم یک تحرک و نهضتی در بحث معادن کشور داشته باشیم، باید ارز مورد نیاز برای ورود ماشین آلات تامین شود، از طرف دیگر در بخش های زیادی توسط دولت جلوی صادرات نیز گرفته شده است.

بخش خصوصی واقعی کرمان در سایه معادن بزرگ
حسن پور با اشاره به اینکه یکی از مشکلات معدنی در استان کرمان عدم حمایت از معدنکاران در بخش های مختلف است، اظهار داشت: یکی از ایرادات در کرمان که در سایر استان ها وجود ندارد این است که در استان کرمان به واسطه وجود چند معدن بزرگ و اساسی، کمتر به بخش خصوصی واقعی پرداخته می شود. وقتی ۹۰ درصد فعالیت های در این چند معدن بزرگ شبه دولتی انجام می شود، به معدنکاران کوچک کمتر توجه می شود و امیدواریم این مسئله در استان مرتفع شود.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که از زمان روی کار آمدن وزیر فعلی صمت که بومی استان است و شناخت خوبی از معادن استان دارد، تحرک خوبی در بخش معادن شروع شده است، عنوان کرد: وقتی دولت در یک مرحله اعلام کند که ۶ هزار معدن را آزاد می کند، این یک کار بزرگی است که همه ما باید از این کار انقلابی و خداپسندانه حمایت کنیم تا بخشی از مشکلات استان و کشور برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه با درخواست مجمع نمایندگان استان، استاندار و رئیس دادگستری استان و سایر سازمان های مربوطه، درخواست مکتوبی به وزیر صمت ارائه شده است که اختیارات به استان تفویض شود که براساس قانون، شورای عالی معادن تشکیل شده است اما هنوز برخی از این اختیارات به استان تفویض نشده است که در این زمینه گله مند هستیم. زیبنده استان نیست که قریب به ۵۰۰ هزار نفر در استان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند درحالی که ما دارای چنین ظرفیت های هستیم.

چنانچه این درآمد در بانک های خارج از استان پس انداز شود، تخلف محسوب می شود و شورای عالی معادن باید به این تخلف رسیدگی کند، متاسفانه صحت هم دارد و بارها هم با مدیرکل صمت شمال استان مطرح کرده ام که به صورت جدی به این موضوع رسیدگی کنند

سرمایه معادن کرمان در بانک های خارج از استان
حسن پور با اشاره به پس انداز شدن درآمد حاصل از معادن در بانک های خاج از استان، افزود: چنانچه این امر در خارج از استان انجام شود، کوتاهی در استان صورت گرفته است چرا که در مجلس مصوب شده است که تمامی پول معادن باید براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در همان استان و شهرستان پس انداز شود. چنانچه این درآمد در بانک های خارج از استان پس انداز شود، تخلف محسوب می شود و شورای عالی معادن باید به این تخلف رسیدگی کند، متاسفانه صحت هم دارد و بارها هم به مدیرکل صمت شمال استان مطرح کرده ام که به صورت جدی به این موضوع رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: از رئیس بانک کشاورزی که به عنوان رئیس شورای عالی بانک ها درخواست کرده ایم که آمار واقعی در خصوص نحوه پس انداز درآمد حاصل از معادن در داخل و یا خارج از استان را بدهند و چنانچه تخلفی در این زمینه وجود داشته باشد، به آن رسیدگی شود چراکه این موضوع حق مسلم مردم استان است. اگر این پول ها وارد استان شود، آماده ایم نه تنها برای معادن بلکه برای تمامی سرمایه گذاران تسهیلات مورد نیاز در اختیارشان قرار داده شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان تصریح کرد: مشکلاتی در مجموعه های بانکی کشور وجود دارد و آن این است که اختیارات بانک های استان نسبت به بانک های کشور پایین تر است و این امر بهانه ای شده برای برخی شرکت ها که از اجرای صحیح قانون فرار کنند.

متاسفانه میان حقوق کارگران در معادن تفاوت فاحشی وجود دارد، حق و حقوق کارگران در بسیاری از معادن پرداخت نمی شود، مسئله ایمنی کارگران در بسیاری از معادن اصلا وجود ندارد و حتی تعداد زیادی از عزیزان که جان خود را از دست می دهند به علت این است که دستورالعمل های ایمنی به درستی اجرا نمی شود

ایمنی کارگران در بسیاری از معادن اصلا وجود ندارد
وی گفت: از همین امروز سازمان صنعت و معدن استان و سایر سازمان ها هر مطلب و مسئله ای دارند با فوریت در اختیار مجمع نمایندگان استان قرار بدهند و تمامی نمایندگان استان آمادگی کامل برای اجرای صحیح قانون را دارند.

حسن پور با بیان این مطلب که در مجلس، تمامی مسائل و مشکلات استان به خصوص مشکلات کارگران مطرح شد چرا که نیروی انسانی مهم ترین سرمایه یک جامعه است، عنوان کرد: متاسفانه میان حقوق کارگران در معادن تفاوت فاحشی وجود دارد، حق و حقوق کارگران در بسیاری از معادن پرداخت نمی شود، مسئله ایمنی کارگران در بسیاری از معادن اصلا وجود ندارد و حتی تعداد زیادی از این افراد که جان خود را از دست می دهند به علت این است که دستورالعمل های ایمنی به درستی اجرا نمی شود.

مسئولان مربوطه باید به اشکال مختلف مشکلات معدنکاران را پیگیری و مسائل آنها را برطرف کنند چرا که بی تردید ظرفیت معادن نقش بی بدیلی در حل مشکلات مختلف کشور دارد اما به هر دلیلی تاخیر در حل مشکلات آنان باعث تعطیلی برخی از معادن، بیکار شدن تعداد قابل توجهی از نیروی انسانی و افزایش آسیب های اجتماعی می شود. همچنین تفویض اختیار کامل در حوزه معادن به استان کرمان یک ضرورت است که در صورت تحقق این امر شاهد آبادانی هرچه بیشتر استان خواهیم بود.

کد خبر: ۱۰۰٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha