۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به شهرهای اردبیل
استاندار اردبیل خبر داد؛

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به شهرهای اردبیل

اردبیل- بهنام جو، استاندار اردبیل گفت: با تأمین اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی طرح‌های توسعه آبرسانی به شهرها و روستاهای استان سرعت بیشتری می‌گیرد.

اکبر بهنام‌جو در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: یکی از مباحث اصلی در شرایط کنونی مدیریت منابع آب است که در استان اردبیل عملکرد دستگاه‌های اجرایی دخیل در این حوزه مطلوب و مناسب بوده و ما مصرف بهینه آب را در بخش کشاورزی با توسعه آبیاری مدرن شاهد هستیم.

وی اجرای پروژه عظیم پایاب سد خداآفرین را در مغان به ظرفیت ۴۷ هزار هکتار یادآور شد و تصریح کرد: با تبدیل اراضی دیم به آبی تولید محصولات تا یک میلیون تن ارتقا می‌یابد.

استاندار اردبیل گفت: ۱۵ هزار هکتار از این اراضی در مرحله اول به زیر کشت رفته و تا آخر امسال مابقی اراضی به کشت محصولات آبی خواهد رفت تا پروژه‌ای که با ۹۳ درصد پیشرفت در حال اجراست با تأمین اعتبار یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی آماده بهره‌برداری کامل شود.

بهنام‌جو افزود: در چهار سال اخیر استان اردبیل در توسعه آبیاری مدرن در جمع پنج استان برتر کشور قرار گرفته و همچنان حرکت‌های توسعه‌ای در این بخش ادامه دارد.

وی به مشکل آب شرب در استان اردبیل نیز اشاره کرد و ادامه داد:‌ با کاهش ۵۳ درصدی بارش‌ها و کم شدن منابع آب در پشت سدها تا ۷۰ درصد ما در اکثر شهرها با تنش آبی روبه‌رو هستیم ولی تلاشمان بر این است تا با اجرای طرح‌های مختلف به ویژه اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان منابع مشکلات و چالش‌های پیش رو را به سرعت و با مطلوبیت پشت سر بگذاریم.

بهنام‌جو به تکمیل دو سد تازه‌کند و عمارت اشاره کرد و گفت: قرار است با اولویت آب شرب تازه‌کند و گرمی این دو سد به بهره‌برداری برسد و احداث تصفیه‌خانه آب شرب تازه‌کند با ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری آغاز شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: برای تکمیل سد عمارت نیز به یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز است که از طریق فاینانس بخشی از این منابع تأمین شده و در ادامه جلب کمک‌های بانکی سعی می‌کنیم تا منابع عمده دیگری را نیز برای این پروژه جذب کنیم.

بهنام‌جو در مورد الگوی کشت و استفاده از نظرات متخصصان و پژوهشگران در این زمینه اضافه کرد: انتظار می‌رود از ظرفیت بخش خصوصی در جهت توسعه کشت و زرع متناسب با اقلیم استان استفاده شده و شرایط مطلوبی را در این بخش شاهد باشیم.

وی به حساسیت موضوع آب و خاک و مشکلات ناشی از خشکسالی اشاره کرد و گفت: هر چند عده‌ای سعی می‌کنند با حاشیه‌پردازی به مسئله آب در خوزستان آن را سیاسی جلوه دهند اما تلاش دولت و مجلس بر حل مشکلات و چالش‌ها در این بخش است.

بهنام‌جو محدودیت منابع دولتی را در تأمین اعتبارات برای طرح‌های عظیم آب و خاک یادآور شد و اظهار کرد: ما باید با فروش اموال مازاد و استفاده از توان خود کشاورزان طرح‌های نیمه‌تمام را در این بخش تکمیل و زمینه بهره‌برداری را در این حوزه به خوبی مهیا کنیم.

استاندار اردبیل تصریح کرد: امروز با همگرایی می‌توان از چالش به وجود آمده در زمینه خشکسالی و کم آبی عبور کرد به شرط آن که همه پای کار بیایند و با احساس مسئولیت به بهینه مصرف کردن منابع آب کمک کنند.

وی افزود: بخش صنعت موظف شده تا آب خود را از طریق تصفیه‌خانه‌های پساب صنعتی تأمین کند که در این زمینه کارهای اجرایی در سطح استان آغاز شده و با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی اقدامات مناسبی نیز در مرحله انجام است.

کد خبر: ۱۰۰٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha