۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
فاسد شدن نهاده‌ها جلوی چشم دام‌های گرسنه
بازار گزارش می‌دهد؛

فاسد شدن نهاده‌ها جلوی چشم دام‌های گرسنه

بهشهر- درحالی بیش از ۳۰۰ هزار تن نهاده دامی در بنادر مازندران روبه فاسد شدن است که آن سوی این مناطق ویژه اقتصادی، دام و طیور استان از گرسنگی در حال تلف شدن و کشتار هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازرگانان و تجار به دلیل طولانی شدن روند آزمایش‌ها و نمونه برداری‌ها رغبتی برای خروج نهاده‌ها از بنادر و گمرک ندارند و این مسئله سبب شده تا در بندر نسل سومی کشور در امیرآباد بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع نهاده در حال خرابی و فاسد شدن باشد.

از مجموع نهاده‌های موجود در بنادر ۵۱ درصد جو، ۲۰ درصد ذرت، پنج درصد گندم است و روغن، سویا و سایر محصولات نیز دیگر نهاده‌های دپو شده را تشکیل می‌دهند.

تنها چند کیلومتر پشت انبارهای مناطق ویژه اقتصادی و تجاری مازندران، جایی که نهاده‌های دامی در حال فاسد شدن هستند، دامداران و مرغداران به دلیل نبود نهاده‌ها، اقدام به کشتار و نسل کشتی تاریخی دام‌های مولد و مرغ‌های مادر می‌کنند تا بخشی از ضررهای وارده به این صنعت را جبران کنند.

دپوی کالاها هزینه واردات را افزایش می‌دهد
محمدی یک فعال اقتصادی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه دپوی کالاها و نهاده ها هزینه واردات را افزایش می‌دهد، بروکراسی‌های اداری شامل عدم تخصیص ارز و طولانی شدن روند نمونه برداری‌ها و آزمایش‌ها را دلیل دپوی محصولات بیان کرد.

وی با اظهار اینکه ماندن و دپوی کالاها و نهاده‌ها در انبارها نه تنها هزینه انبارداری را افزایش می‌دهد بلکه آفت و فاسد شدن نیز ضرر تاجران را افزایش داده است، تصریح کرد: بازرگان و تاجر در پی فروش سریع نهاده و کالا است و باید نسبت به تسریع در عملیات تخلیه اقدام شود و موانع فراروی را برداریم.

فاسد شدن نهاده ها جلوی چشم دام های گرسنه

مسئولان مناطق ویژه اقتصادی مازندران همواره از رسوب کالا و نهاده‌های دپوشده در انبارها گلایه می‌کنند و بخش قابل توجهی از نهاده‌های دپو شده در حال خراب شدن و از این رفتن هستند و بازدید کمیسیون کشاورزی از بندر امیرآباد، ظلم رفته بر صنعت دام و طیور را برملا کرد.

جواد عسگری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی با انتقاد از وجود و دپوی بیش از ۳۳۰ هزار تن انواع نهاده‌های دامی در بندر امیرآباد، تصریح کرد: به دلیل تکمیل ظرفیت انبارها و مراکز نگهداری، فضای برای تخلیه محموله کشتی‌ها وجود ندارد و وارد کنندگان مجبور به پرداخت هزینه توقف کشتی در لنگرگاه‌ها هستند.

به دلیل تکمیل ظرفیت انبارها و مراکز نگهداری، فضایی برای تخلیه محموله کشتی‌ها وجود ندارد و وارد کنندگان مجبور به پرداخت هزینه توقف کشتی در لنگرگاه‌ها هستند

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از نهاده‌های دامی دپو شده مربوط به جو و ۲۰ درصد ذرت است، اظهار داشت: حدود ۱۰۰ هزار تن از نهاده‌های دپو شده نیز مربوط به شرکت پشتیبانی امور دام است.

وی یادآور شد: ۱۰۰ هزار تن نهاده دپو شده در انبارهای بندر امیرآباد دچار حشره زدگی و آفت زدگی شده است.

در حالی مقادیر قابل توجهی نهاده در مازندران لب آب و ساحل در حال پوسیده شدن است که از دو ماه گذشته در کشور به دلیل کمبود نهاده‌های دامی شاهد کشتار دام‌های مولد هستیم و احیا مجدد دام‌های مولد به ۱۰ سال زمان نیاز دارد. این موضوع امنیت غذایی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به مصوبه تنظیم بازار در گمرکات توجهی نمی‌شود
یک واردکننده نهاده دامی با انتقاد از عملکرد متولیان گمرک در ترخیص نهاده‌ها و کالاهای ضروری اظهار داشت: اگر کالای یک تولیدکننده ماه‌ها در بنادر دپو شود برای گمرک اهمیتی ندارد.

این تولیدکننده با اظهار اینکه کالاهای اساسی باید ماه‌ها منتظر تخصیص ارز باقی بمانند، گفت: وقتی مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر ترخیص کالاهای اساسی نادیده گرفته می‌شود، فاسد شدن نهاده‌ها امری طبیعی محسوب می‌شود.

دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای ترخیص نهاده‌ها همکاری ندارند
محمد علی اصل سعیدی مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد نیز درباره دپوشدن نهاده‌ها و کالاها اظهار داشت: نبود همکاری بین دستگاه‌های متولی و کشتیرانی‌ها با بنادر از جمله مشکلات در خروج کالاها از انبارها و سیلوها است.

فاسد شدن نهاده ها جلوی چشم دام های گرسنه

وی با اظهار اینکه اکنون انبارها و سیلوها از کالاها مملو و انباشته شدند، افزود: رسوب کالاها می‌تواند عملکرد بنادر را دچار مشکل کند زیرا از یک سو با عدم پذیرش کشتی‌های جدید و کاهش ترافیک دریایی و از سوی دیگر افت عملکرد بنادر روبرو هستیم.

وی یادآور شد: بیش از ۱۰۰ هزار تن کالا در انبار و سیلوهای بندر متروکه شدند و برای خروج آن نیازمند همکاری سازمان‌های مربوطه هستیم.

منصور علی زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: ۳۰۰ هزار تن نهاده دامی در بندر امیرآباد دپو شده که بخشی از آن دارای مشکلات بهداشتی است و باید از رده خارج شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به فروش اراضی و کشتار دام‌ها توسط کشاورز یادآور شد: کشاورز چاره‌ای دیگر ندارد زیرا وقتی یک هکتار برنجکار برایش ۲۰ میلیون تومان عایدی دارد در حالی که یک متر زمین ۱۰ میلیون تومان ارزش دارد، چاره‌ای جز فروش ندارد.

وی با اشاره به دپوی ۳۰۰ هزار تن نهاده‌های دامی در بندر امیرآباد گفت: از این میزان ۱۰۰ هزار تن متروکه و ۱۰۰ هزار تن دارای مشکلات بهداشتی است و باید از رده خارج شود.

مازندران بیش هفت میلیون واحد دامی دارد و سالانه ۲۵۰ هزار تن مرغ تولید می‌کند و طی ماه‌های اخیر دامداران و مرغداران به دلیل کمبود نهاده‌ها و جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از گرسنگی دام‌ها اقدام به کشتار دام و طیور کرده اند.

کد خبر: ۱۰۰٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha