۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
تورم در خراسان رضوی قد کشید| قیمت کالاهای مصرفی در تابستان داغ‌تر شد
بازار گزارش می‌دهد؛

تورم در خراسان رضوی قد کشید| قیمت کالاهای مصرفی در تابستان داغ‌تر شد

مشهد- قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی که پس از بلند شدن موج گرانی در طی ماه گذشته انتظار نمی‌رفت از رشد چندانی برخوردار باشد اما هم‌چنان رو به رشد بوده و موجب نگرانی اقشار مختلف قرارگرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مقایسه قیمت‌ها با ماه گذشته گواه این است که بسیاری از اقلام اساسی با افزایش چشمگیر روبرو شده و برنج تایلندی و پاکستانی باسماتی، شیر خام درب دامداری، شیر و ماست پاستوریزه پرچرب، شکر بسته‌بندی و کیلویی، تخم‌مرغ، لوبیاچیتی و روغن مایع سرخ‌کردنی و انواع چای خارجی همگی در زمره محصولاتی هستند که در طی ماه گذشته در مقایسه خردادماه با افزایش قیمت روبرو بودند.

در اردیبهشت‌ماه امسال قیمت هر کیلو برنج پاکستانی باسماتی و تایلندی ۲۴ هزار و ۷۰۰ و ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان، شیر خام درب دامداری ۴۸۰۰ تومان، شکر بسته‌بندی و کیلویی حدود ۱۲ هزار تومان، قند شکسته ۱۴ هزار و ۵۰۰، گوشت گوساله مخلوط ۱۱۵ هزار تومان، انواع چای خارجی ۵۰۰ گرمی حدود ۱۱۵ هزار تومان و هر کیلو تخم‌مرغ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود اما در حال حاضر تمامی این محصولات در بازارهای استان خراسان رضوی با افزایش چشمگیری در ابتدای مردادماه رخ نشان داده است چنانکه شیر خام به ۶۵۰۰ تومان، قند شکسته به کیلویی ۲۰ هزار تومان، گوشت گوساله ۱۳۰ هزار تومان و تخم‌مرغ به کیلویی ۲۰ هزار تومان رسیده است.

مقایسه قیمت‌ها با ماه گذشته گواه این است که بسیاری از اقلام اساسی با افزایش چشمگیر روبرو شده

سایر کالاها مانند انواع دیگر تیرآهن، سیمان، گچ،  لاستیک، یخچال و ماشین لباسشویی تولید داخل، انواع شوینده شامل پودر، مایع ظرف‌شویی و دستشویی و صابون و همچنین انواع کاغذ چاپ و روزنامه ازجمله دیگر کالاهایی است که قیمت آن‌ها بیش از ۵۰ درصد افزایش‌یافته است و در برخی از اقلام مانند سیمان فقط از ابتدای سال تاکنون شاید افزایش ۳۰۰ درصدی بودیم به گونه ای که قیمت یک پاکت سیمان از ۳۵ هزار تومان به ۱۱۰ هزار تومان رسیده است!

افزایش هزینه مسکن
از نکاتی که در گزارش مرکز آمار ایران مشاهده می‌شود، اعلام سهم بخش‌های مختلف در سبد هزینه خانوارهاست. درحالی‌که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۴ سهم مسکن از ترکیب انواع هزینه‌های غیرخوراکی یک خانوار شهری ۴۴ درصد بود، این رقم در سال گذشته به ۵۰ درصد افزایش یافت.

این آمار نشان می‌دهد که در مدت پنج سال خانوارها مجبور شده‌اند سهم بیشتری از درآمدهای خود را به مسکن اختصاص دهند. تورم مسکن بیش از تورم سایر اقلام و نزدیک به ۷۰درصد در سال ۹۹ افزایش داشته است، ولی تغییرات پایه حقوقی برابر با ۲۱ درصد بوده است.

تورم در خراسان رضوی قد کشید | قیمت کالاهای مصرفی در تابستان داغ‌تر شد

کمترین میزان اجاره برای یک آپارتمان ۵۰ متری قولنامه‌ای در منطقه الهیه با کمتربن امکانات به میزان یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و آپارتمان های یک‌خوابه با متراژ ۸۰ متر اجاره آن‌ها از قیمت سه میلیون آغاز و بنا بر متراژ تا مرز شش میلیون تومان می‌رسد.

در مناطق مرغوب شهر و مناطقی مانند خیابان‌های احمدآباد، منتظری، کوه سنگی، قدس و فرهاد اجاره‌بهای آپارتمان ها با متراژ ۱۵۰ متر از قیمت‌های هفت میلیون آغاز  و تا ۱۴ میلیون تومان بنا بر  امکانات در نوسان است.

به‌طور  میانگین اگر قیمت حقوق اداره کار یعنی همان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بدون کسورات را برای هر کارگر  و کارمندان شرکتی را محاسبه کنیم لذا برای زندگی در مناطق متوسط سه چهارم  و حتی بیش تر از این حقوق دریافتی را باید برای مسکن در مشهد هزینه کرد زیرا هیچ سرپناهی کمتر از سه  و نیم میلیون تومان اجاره در ماه آن‌هم با متراژ ۷۵ متر در مناطق متوسط شهر یافت نمی‌شود.

در مناطق مرغوب شهر و مناطقی مانند خیابان‌های احمدآباد، منتظری، کوه سنگی، قدس و فرهاد اجاره‌بهای آپارتمان ها با متراژ ۱۵۰ متر از قیمت‌های هفت میلیون آغاز  و تا ۱۴ میلیون تومان بنا بر  امکانات در نوسان است

بر اساس برآوردهای وزارت راه‌ و شهرسازی در سال ۹۹ سهم متوسط اجاره‌بهای یک واحد مسکونی ۷۵متری از درآمد خانوارهای شهری، در تهران و کلان‌شهرها ۶۴درصد، در مراکز استان‌ها و شهرهایی با بیش از ۲۰۰هزار نفر جمعیت، ۵۹درصد و در شهرهای زیر ۲۰۰هزار نفر جمعیت، ۴۹درصد بوده است که با توجه به قیمت های امروزی این ارقام نیز افزایش یافتنه است. این آمار نشان می‌دهد که مسکن به یک معضل بزرگ تبدیل‌شده است، به‌گونه‌ای که اجاره‌بها در شهرهای بزرگ، سهم اندکی برای خوراک، بهداشت، آموزش و سایر هزینه‌ها باقی می‌گذارد.

تورم در مواد خوراکی
افزایش هزینه‌های زندگی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ سبب شده است سهم درآمد حاصل از دستمزد در تأمین زندگی خانوارهای شهری کاهش بیابد. متأسفانه در سال ۹۹ درمقایسه‌با چند سال اخیر، خانوارها بیشترین افزایش قیمت را در هزینه خوراکی‌ها تجربه کرده‌اند.

روغن پنج کیلویی جامد که تا بهمن سال ۹۹ به میزان ۳۷ هزار تومان به ازای هر حلب نرخ‌گذاری شده بود و یک بطری ۳ لیتری روغن مایع را به قیمت ۲۷ هزار تومان از بازار قادر به تهیه بودیم در طی همین چهار ماه گذشته با افزایش بیش از ۱۰۰ درصد روبرو بوده است به‌طوری‌که در حال حاضر قیمت یک حلب روغن نباتی جامد به ۹۱ هزار تومان و یک بطری سه لیتری روغن مایع به ۴۷ هزار تومان رسیده است.

تورم در خراسان رضوی قد کشید | قیمت کالاهای مصرفی در تابستان داغ‌تر شد

میوه نیز به‌عنوان یکی از محصولات پرمصرف یکی دیگر از گزینه‌هایی است که با افزایش ۳۰۰ درصدی  سهم خود را از سبد خانواده‌های ایرانی و خراسانی کاهش داده است.قیمت خربزه و هندوانه به‌عنوان ارزان‌ترین میوه‌ها که سال گذشته از رقم ۲۵۰۰ تومان فزونی نداشت امسال به ترتیب به کیلویی ۱۴ وهمچنین هشت هزار تومان رسید که افزایشی افزون بر ۳۰۰ درصد را تجربه کرد.

سایر میوه‌های نوبرانه نیز مانند هلو، شلیل و گلابی که سال گذشته قیمت‌های ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلو را تجربه کردند امسال به چهار برابر و حتی شش برابر و به قیمت ۶۰ هزار تومان رسید تا هر چه بیشتر سهم خانواده‌ها را از خرید کم کند.

قیمت ارزان گوجه‌فرنگی و کیلویی ۱۵۰۰ تومان نیز موجب شد تا بسیاری از خانواده‌های خراسانی برای تهیه رب شخصاً اقدام کنند و لذا قیمت رب صنعتی سال گذشته تا قوطی ۹ هزار تومان نیز کاهش داشت اما رسیدن قیمت رب امسال به ۱۵ هزار تومان و هم‌چنین افزایش قیمت گوجه به کیلویی ۷۵۰۰ تومان این نوید را می‌دهد که رب امسالی باقیمت‌هایی کمتر از ۲۰تا  ۲۵ هزار تومان کمتر در بازار قابل‌عرضه نباشد.

نرخ تورم از زبان مسئولان
در همین راستا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان رضوی اظهار کرد: نرخ تورم نسبت به ماه قبل خانوارهای خراسان رضوی در تیرماه سال جاری ۱.۷ درصد است که نسبت به ماه قبل از آن 3 دهم درصد کاهش‌یافته است.

رضا جمشیدی در گفت‌وگو با بازار با اشاره به نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه استان در تیرماه سال جاری بیان کرد: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه استان در نقاط شهری ۴۳.۶ و روستایی ۴۶.۷ درصد بود که در نقاط شهری نسبت به ماه قبل ۴.۷ و روستایی ۴.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

جمشیدی تصریح کرد: تورم نقطه‌به‌نقطه کل خانوار در تیرماه سال جاری استان در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۵۵.۵، پوشاک و کفش ۶۳.۴، مسکن ۱۴.۳و گروه بهداشت و درمان ۳۵.۴ بوده است که این ارقام را برای کشور به ترتیب ۵۶.۹، ۵۵.۴، ۲۴.۴ و ۴۴.۲ است.

وی اذعان کرد: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه استان در تیرماه سال جاری استان ۴۴.۲ درصد است که این رقم در مقایسه با ماه قبل از آن ۴.۶ درصد کاهش‌یافته است.  

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان رضوی بابیان اینکه «نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور در تیرماه سال جاری ۴۳.۶ درصد بود افزود: این رقم در مقایسه با ماه قبل از آن۴ درصد کاهش‌یافته است.

وی بابیان اینکه نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه سال جاری در خانوارهای کل کشور ۴۴.۲درصد است که نسبت به مدت مشابه ۱.۲ درصد افزایش‌یافته است افزود: این شاخص برای خانوارهای شهری کشور ۴۳.۷و روستایی ۴۷.۳ درصد است که به ترتیب ۱.۲ و ۱.۷ درصد افزایش‌یافته است. 

افزایش هزینه‌ها نسبت به سال گذشته
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط هزینه یک خانوار شهری در سال گذشته برابر با ۶۲میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است که این رقم در ماه، چیزی معادل ۵ میلیون و۱۷۵هزار تومان می‌شود. این عدد نشان‌دهنده رشد ۳۱درصدی هزینه‌ها نسبت به سال ۹۸ است. همچنین متوسط هزینه یک خانوار روستایی در سال ۹۹ برابر با ۳۴میلیون تومان بوده است که این رقم در ماه، معادل ۲میلیون و۸۰۰هزار تومان می‌شود و بیانگر رشد ۳۰درصدی هزینه‌ها نسبت به سال۹۸ است این در حالی است که قیمت‌ها در سال ۱۴۰۰ افزایش بیشتری داشته است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط هزینه یک خانوار شهری در سال گذشته برابر با ۶۲میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در سال گذشته میزان متوسط هزینه سالانه خانوارهای شهری خراسان رضوی  ۵۳ میلیون و۴۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است. در این مدت درآمد سالانه خانوارهای خراسانی ۶۱ میلیون و ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. در سال ۱۳۹۸ نیز هزینه سالانه خانوارهای خراسان ۴۱ میلیون و ۳۳۱ هزار تومان بوده است. این ارقام نشان می‌دهد که هزینه خانوارهای خراسانی از سال ۹۸ تا سال ۹۹،  به میزان ۲۹ و ۳ دهم  درصد افزایش داشته است.

در سال ۱۳۹۴، میزان هزینه سالانه خانوارهای خراسان ۲۱ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است. بر این اساس، میزان هزینه زندگی خانوارهای خراسانی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ حدود ۱۴۵ درصد افزایش‌یافته است.

کد خبر: ۱۰۰٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha