ایجاد فرصت، با توسعه خودروهای هوشمند و خودران
یادداشت؛

ایجاد فرصت، با توسعه خودروهای هوشمند و خودران

پارسا، دکترای مهندسی برق از دانشگاه شریف و فوق دکترای خودرو هوشمند و خودران از ایتالیا، طی یادداشتی برای رسانه بازار به فراهم آمدن فرصتها که با توسعه خودروهای خودران در کشور ایجاد میشود، پرداخته است.

علی پارسا؛ بازار: همان طور که تکنولوژی در تمام عرصه های زندگی بشر ظهور پیدا کرده و روز به روز تاثیرات بیشتری برآن می‌گذارد، در خودروسازی نیز تکنولوژی های روز در حال جایگزینی با تکنولوژی های قدیمی تر است. بدون شک به زودی خودروهای هوشمند و خودران جایگزین خودروهای فعلی‌ای می‌شوند که راننده تمام کنترل خودرو را بر عهده دارد. پیشرفت های چشمگیر در عرصه های مختلف دانش به خصوص در هوش مصنوعی، بینایی ماشین، نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر و ظهور پردازنده های خیلی قوی با حجم کم، پیشرفت های مخابرات و آی تی و کنترل و رباتیک همه و همه به شکل گیری و ظهور خودروهای هوشمند و خودران کمک کرده اند.

تجربه نشان داده است که هر کشور، سازمان یا شرکتی که زودتر با پیشرفت های تکنولوژی و صنعت زودتر وفق پیدا کند و زودتر از رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد، می تواند گوی سبقت را از رقبا برباید و برعکس اگر با این پیشرفت ها مقابله کند یا حداقل کنار نیاید محکوم به شکست است. نمونه معروف آن شرکت بزرگ نوکیا، غول ساخت گوشی های همراه است، که چون با پیشرفت صنعت گوشی، همراه نشد و به سمت تولید گوشی های هوشمند نرفت، امروز سهمی در عرصه تولید این گوشی ها ندارد . از آنجا که صنعت خودروسازی یک صنعت استراتژیک برای کشورها و به خصوص کشور ما است و ورود به این عرصه نیاز به حمایت های دستگاه های دولتی دارد، شایسته است که از جوانب گوناگون بررسی شود و یک تصمیم در خور درباره چگونگی ورود به آن گرفته شود. در ادامه به برخی از فرصت های این عرصه اشاره می گردد.

از جمله فرصت هایی که در کنار ورود به عرصه تکنولوژی خودروهای هوشمند و خودران وجود دارد آن است که این صنعت نه تنها خود یک صنعت بزرگ و گسترده ای است بلکه با صنایع بزرگ دیگر نیز ارتباط تنگاتنگی دارد و پیشرفت در هریکی از این زمینه ها می تواند به پیشرفت زمینه دیگر یا توسعه آن کمک کند و همچنین بازار مشترکی برای این زمینه ها قابل تصور است.

به این معنی که در صورت پیشرفت در یک صنعت مرتبط با خودروهای خودران، می توان مشتری هایی پیدا کرد که در حال توسعه خودروهای خودران خود بوده و نیاز به آن تکنولوژی یا صنعت ثانویه دارند. برای نمونه برای موقعیت یابی و مدیریت مکانی خودروهای خودران نیاز به سیستم های مدیریت مکانی یا جی آی اِس است و شرکتی که در این زمینه فعالیت می کند، نه تنها مشتریان معمول خود را دارد بلکه می تواند بازار خوبی بین توسعه دهندگان خودروهای خودران پیدا کند.

از زمینه های دیگر مرتبط با خودروهای خودران و هوشمند می توان از مدیریت ترافیک و مدیریت شهری و حتی محیط زیست، نام برد که تاثیرات زیاد اجتماعی و اقتصادی دارند. نمونه دیگر وجود لینک های مخابراتی در خودروهای هوشمند متصل است. برای این خودروها وجود لینک های مخابراتی سریع و با پهنای باند بالا نیاز است که صنعت مخابرات و تکنولوژی های ۵G و حتی ۶G را درگیر می کند. فراتر از این زمینه های تکنولوژیک، بحث سلامت، کاهش تصادفات و صنعت بیمه هم به این موضوعات اضافه می شوند. از همین گستردگی صنایع وابسته به صنعت خودروهای خودران معلوم می شود که پیشرفت در هر عرصه  مرتبطی می تواند بازار بزرگی را که در آینده ای نزدیک ایجاد می شود پوشش دهد و هر کشوری که بتواند زودتر به این صنایع ورود پیدا کند یا پیشرفت های خود را به صورت کاربردی به خودروهای خودران ربط دهد، می تواند سهم بیشتری از این بازار را بگیرد.

در زمینه حضور مستقیم در بازار تولید خودروهای هوشمند و خودران هم مسیر هموارتری از آنچه که از دور تصور می شود، قابل اجرا است. در تولید قطعات و سیستم های مختلف در خودروهای خودران، شرکت های تولیدکننده همکار به شرکت های خودروسازی کمک می کنند و بخشی از این سیستم های هوشمند و خودران را این شرکت ها تولید می کنند. برای مثال تولید حسگرهای موردنیاز در این خودروها، سیستم های تشخیص محیط از طریق هوش مصنوعی و بینایی ماشین یا تولید دستگاه های محاسباتی بلادرنگ و درلحظه از جمله این تولید ها است. همین مسئله یک فرصت دیگری است که کشورها یا شرکت هایی که در خودروسازی نمی توانند با خودروسازهای بزرگ جهان رقابت کنند، بتوانند با تولید ملزومات خودرانی و هوشمندی خودروها، از گرفتن سهم از این بازار نوظهور و پرشتاب بی بهره نمانند.

در مورد کشور عزیزمان راهکارهایی که در بالا ذکر شد قابل اجراست. به این معنی که می شود در صنعت تولید خودروهای خودران و هوشمند به طور مستقیم وارد رقابت با خودروسازی های بزرگ جهان در تولید این خودروها نشد، بلکه از بازار آن ها به عنوان یک فرصت استفاده کرد و صنایع مرتبطی که کشورمان پیشرفت های بیشتری در آن داشته را وارد این بازار کرد و از این بازار سهمی برداشت. همچنین با تولید بخشی از ملزومات خودروهای خودران، کم کم به طور مستقیم نیز وارد این عرصه شد و سطح های ابتدایی از هوشمندی را به خودروها اضافه نمود و مرحله به مرحله توسعه داد.
 

کد خبر: ۱۰۰٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha