۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
ایران پنجمین استخراج‌کننده ارزرمز در جهان| استخراج بیشتر آمریکا و مبارزه چینی در کارزار  جدید
قطب نمای بازار ارزهای رمزپایه به کجا می رود؟

ایران پنجمین استخراج‌کننده ارزرمز در جهان| استخراج بیشتر آمریکا و مبارزه چینی در کارزار جدید

فراز و فرود در قیمت بین کوین و خواهرانش تحت فشار و مبارزه چین باعث شده تا مزارع جابجا شوند و امریکا بر خلاف انگلیس شریک استراتژیک خود در اروپا به سرعت در حال توسعه مزارع ارز رمز است.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: ارزهای رمزنگاری شده به دلایل متعددی اخیراً با کاهش نرخ های زیادی مواجه شده اند  که مهمترین دلیل آنها مبارزه چینی ها علیه استخراج بیت کوین و بقیه ارزهای رمزپایه است که از کنترل و نظارت دولت خارج هستند. این با ویژگی های سیستم مالی چین که بر ارائه کلیه اطلاعات مالی و قانونی کردن کلیه نقل و انتقالات و جریان های نقدی متمرکز است، مغایرت دارد.

بیت کوین حدود ۴۰ درصدارزش بازار خود را از دست داده است و حتی امروز برای لحظاتی  وارد کانال ۲۰ هزار دلار شد و  همچنان  نیز قیمت ها در  ارزهای حاکم بر بازار رمزنگاری کم و یا زیاد می شود. در گزارش ترجمه شده زیر که در ادامه می خوانید به استناد گزارشات فایننشال تایمز، ایندپندنت  و وال استریت ژورنال  سعی کرده ایم که نشان دهیم آینده ارز رمزها به کدام سو می رود و قطب نمای این بازار کدام جهت را نشان می هد.

ایران پنجمین استخراج‌کننده ارزرمز در جهان| استخراج بیشتر آمریکا و مبارزه چینی در کارزار ارز رمز

چرا چین؟

بخش عمده ای از فعالیت ها و مراکز داده بیت کوین در چین مستقر است. دلایل ترجیح چین و تبدیل آن به یک محیط جذاب برای استخراج ارز رمزپایه این است که مشخصه آن وجود برق ارزان قیمت است که ماده اولیه استخراج است. همچنین قیمت پایین سخت افزار مورد نیاز برای استخراج و بالاخره آسانی پنهان کردن سود حاصل از استخراج معادن به دور از چشم دولت.

چرا الان؟

با آزمایشات چین با یوان دیجیتال در ماه آوریل که توسط بانک خلق چین اعلام شد، همزمان با راه اندازی کارزار امنیتی علیه استخراج ارزهای رمزپایه،  یوان دیجیتال انگیزه بیشتری برای کاهش عمق اقتصاد پولی و افزایش فرصت های اقتصاد دیجیتال و الکترونیکی در دومین اقتصاد بزرگ جهان می دهد.

طبق داده های بانک مردم و بانک مرکزی چین  در شانزدهم ژوئیه، معاملات انجام شده با استفاده از یوان دیجیتال در پایان ماه ژوئن بالغ بر ۳۴.۵ میلیارد یوان (حدود ۵.۳ میلیارد دلار) بود. این بانک همچنین خاطر نشان کرد که ۲۰.۸ میلیون نفر در سراسر چین با بیش از ۷۰.۷ میلیون معامله کیف پول سپرده ارز دیجیتال باز کرده اند.

البته چین تنها قصد راه اندازی ارزهای دیجیتال را ندارد. اعلامیه های دیگری از بانک های مرکزی در امارات متحده عربی، سوئد، انگلیس و ژاپن وجود دارد که اعلامیه های آنها از راه اندازی، برنامه ریزی و نزدیک شدن به زمان عرضه رسمی ارزهای دیجیتال آنها خبر می دهد.

بانک مرکزی چین معتقد است که سود حاصل از راه اندازی یوان دیجیتال با دستاوردهای مقابله با خطرات ارزهای رمزپایه ارتباط دارد.

ایران پنجمین استخراج‌کننده ارزرمز در جهان| استخراج بیشتر آمریکا و مبارزه چینی در کارزار ارز رمز

 این سیگنال از سخنرانی فو ییفی «Fo Yifei»  معاون رئیس بانک خلق چین گرفته شده است، که می گوید : «یوان دیجیتال ممکن است از طریق ناشناسی که تحت کنترل است، به ثبات مالی کمک کند زیرا پرداخت ها تا حدودی ناشناس خواهد بود، اما در در شناسایی هرگونه فعالیت غیرقانونی باابزار تجزیه و تحلیل داده ها به بانک مرکزی کمک می شود. »

یوان دیجیتال جایگزین یوان پولی نیست و با بیت کوین یا ارزهای رمزپایه مشابه نیست، یوان دیجیتال  ارز دیجتال رسمی توسط بانک مرکزی چین صادر می شود و این یک روش پرداخت تکمیلی است و جایگزینی برای پول نیست.

جای تعجب است وقتی متوجه می شوید که انرژی الکتریکی مورد استفاده در یک روز برای استخراج ارز رمزنگاری شده برای ۵ میلیون سال برق مورد نیاز یک خانه کافی است!

ارز رمز الودگی ایجاد می کند

دلیل دیگر سرکوب ارز رمزنگاری شده توسط چین آلودگی ناشی از مصرف الکتریکی معدن  است. این برق ناشی از مصرف زیاد زغال سنگ در نیروگاه های برق چین است. افزایش ناگهانی تقاضا برای برق در نتیجه استخراج ارزهای رمزنگاری شده به معنای سوزاندن بیشتر زغال سنگ و آلودگی بیشتر محیط زیست است این در تضاد با اهداف چین برای کاهش ۶۵ درصدی انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ است.

جای تعجب است وقتی متوجه می شوید که انرژی الکتریکی مورد استفاده در یک روز برای استخراج ارز رمزنگاری شده برای ۵ میلیون سال برق مورد نیاز یک خانه کافی است!

 همانطور که مشخص است، چین ارزانترین قیمت برق خود را در مقایسه با میانگین جهانی نشان می دهد و در عین حال، ۷۰ درصد از عملیات استخراج ارز رمزنگاری شده در سراسر جهان را تشکیل می دهد، علیرغم گزارش ها در مورد کاهش اخیر این درصد، اما هنوز نگرانی وجود دارد که چین تمرکز گسترده و وحشتناکی را در آلودگی ایجاد کرده است.

قیمت یک کیلووات برق در سراسر جهان (به دلار) تا سپتامبر ۲۰۲۰

ایران پنجمین استخراج‌کننده ارزرمز در جهان| استخراج بیشتر آمریکا و مبارزه چینی در کارزار ارز رمز

این اولین بار نیست که دولت چین چنین برخورد سخت و خشونت آمیزی را در رابطه با ارزهای رمزپایه در این کشور اتخاذ می کند، زیرا اولین مرحله از این اقدامات به سال ۲۰۱۷ برمی گردد که مقامات مبادلات ارزهای رمزپایه را تعطیل کردند.

 ارگانی که مجاز به تنظیم خدمات مالی در انگلستان است، گفت که ۲.۳ میلیون انگلیسی دارای رمز ارز هستند، در حالی که این تعداد  در سال گذشته  ۱.۹ میلیون نفر بوده اند

اخطارها از خارج از چین

اخیراً، هشدارهای زیادی از طرف بانک ها، دولت ها و ارگان های رسمی به بازرگانان، سرمایه گذاران و شرکت های خصوصی در مورد سرمایه گذاری با پول خود در ارزهای رمزپایه که با نوسانات شدید مشخص می شوند و مدیریت انتظارات آنها غیرممکن است، هشدار داده اند. اگر چه این هشدار ها  نشان از افزایش علاقه به این دارایی های بی ثبات دارد  اما نوسانات آن هم هشدار برانگیز است.

به عنوان مثال، اداره رفتار مالی انگلیس، که به انگلیسی هایی که در ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین سرمایه گذاری می کنند، هشدار داد که آماده از دست دادن کل پول خود باشند،

مقام رفتار مالی (FCA)، ارگانی که مجاز به تنظیم خدمات مالی در انگلستان است، گفت که ۲.۳ میلیون انگلیسی دارای رمز ارز هستند، در حالی که این تعداد  در سال گذشته  ۱.۹ میلیون نفر بوده اند.

"  شلدون میلز" مدیر اجرایی دپارتمان مصرف کننده و رقابت در قالب رفتار مالی هشدار می دهد  و می گوید: "اگر مصرف کنندگان در این نوع محصولات سرمایه گذاری کنند - ارزهای رمزگذاری شده - باید آماده از دست دادن کل پول خود باشند. "

در ماه مه گذشته، ایلان ماسک اعلام کرد که تسلا تصمیم خود برای پذیرش بیت کوین را به عنوان روش پرداخت پس می گیرد، به دلیل نگرانی های زیست محیطی مرتبط با روند استخراج ارز دیجیتال، که باعث می شود دولت ها تولید برق را ایجاد کنند و نیروگاه های خود را بر اساس زغال سنگ و سوخت تأسیس کنند، با چشم پوشی از محیط زیبا و چشم نواز رودخانه هایی مانند ایسلند، آن اعلامیه در آن زمان ارز دیجیتال رمزنگاری شده را از ۵۷۰۰۰ دلار در عرض ۵ روز به سمت ۴۳۰۰۰ دلار کاهش داد.

ایران پنجمین استخراج‌کننده ارزرمز در جهان| استخراج بیشتر آمریکا و مبارزه چینی در کارزار ارز رمز

مهاجرت از چین

در نتیجه سرکوب مقامات چینی در عملیات استخراج و مراکز داده اختصاص داده شده به تولید بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه، موجی از جابجایی ها از پکن به واشنگتن و نیویورک آغاز شده است، اما در ایالات متحده، هزینه های تولید و تجارت این مدل مانند چین نخواهد بود، جایی که برق گران است و اجاره انبارهای مرکز داده نیز زیاد است. همه استخراج کنندگان قادر به مهاجرت و خارج شدن از چین نیستند، اما فقط برخی قادر به انجام این کار هستند.

سهم قزاقستان به طور قابل ملاحظه ای از استخراج ارز رمز افزایش یافت و بخشی از معادله با سهم ۸.۲ درصد بود، در حالی که روسیه چهارم و ایران پنجم شدند

آینده استخراج ارزهای رمزنگاری شده

با وجود گزارش های اخیر مبنی بر اینکه سهم چین از بازار استخراج بیت کوین در آوریل فقط ۴۶ درصد بوده در حالی که بیش از ۷۵ درصد در سپتامبر ۲۰۱۹ گزارش شده است اما بر اساس گزارشی که توسط مرکز مالی جایگزین کمبریج منتشر شده است،

 به نظر می رسد دولت چین به رغم کنترل  این موضوع اما جهتی را برای رفتن ارز رمزپایه تعیین می کند.

با این حال به نظر نمی رسد که این امر با ادامه کارزارهای دولت در مراکز استخراج و تعطیلی فعلی آنها ادامه یابد، به ویژه با افزایش سهم ایالات متحده از بازار استخراج بیت کوین به ۱۶.۸ درصد در آوریل در مقایسه با ۴.۱ درصد در سپتامبر ۲۰۱۹.

همچنین سهم قزاقستان به طور قابل ملاحظه ای از استخراج ارز رمز افزایش یافت و بخشی از معادله با سهم ۸.۲ درصد بود، در حالی که روسیه چهارم و ایران پنجم شدند.

با ادامه مبارزات چینی ها، سهم پکن شاهد افت بیشتر خواهد بود.  اما حداقل تا اطلاع ثانوی همچنان بزرگترین تأثیرگذار در بازار استخراج ارزهای دیجیتال است.

کد خبر: ۹۹٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha