۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
بازار تصادفی ها داغ شد؛ سایه سنگین مافیا بر «خودرو»
گزارش بازار؛

بازار تصادفی ها داغ شد؛ سایه سنگین مافیا بر «خودرو»

اصفهان- گیجی، آشفتگی و رکود؛ این تمام آن چیزی است که در بازار خودروی اصفهان خودنمایی می کند؛ بازاری که روزهای خوبی را تجربه نمی کند و شاهد قیمت‌هایی است که هر روز از پله گرانی بالا می‌رود.

دریا قدرتی پور؛ بازار: چه بالای شهر باشی، چه پایین شهر، نمایشگاه‌های خودرو خلوت، سوت و کور و راکد است و صعود قیمت‌ها باعث شده که به کاهش تقاضا در بازار دامن زده شود.

چند ماهی می شود که این رکود در بازار اصفهان به خوبی مشاهده می شود؛ رکودی که اکنون دومین صنعت کشور را با مخاطره روبرو کرده است. کارشناسان بازار خودرو می گویند که «دلالان و مافیای بازار خودرو چنان این صنعت را اسیر کرده اند که نمی توان امیدی به تعادل در بازار خودرو داشت.»

برخی از کارشناسان نیز معتقدند که «خودروسازان بدون اطلاع وزارت صنعت، معدن و تجارت، به شکل سلیقه ای اقدام به گران کردن خودرو کرده اند.» مسئله‌ای که رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان با آن مخالفت می کند.

حمیدرضا قندی در گفت و گو با بازار در این ارتباط گفت: اینکه گفته می شود خودروسازان، خودشان اقدام به گرانی خودرو کرده‌اند صحبتی مستند نیست و من با این موضوع مخالف هستم.

وی افزود: گرانی خودرو به دلیل حضور احتکارکنندگانی است که از شرایط این بازار آشفته استفاده می‌کنند و بعد در فضای مجازی و سایت های فروش مثل دیوار اقدام به فروش خودرو می کنند.

احتکارکنندگان و گرانی خودرو
قندی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه متاسفانه بازار اتومبیل های چپ کرده و دست دوم در فضای مجازی بسیار داغ شده و سوءاستفاده کنندگان از این شرایط استفاده کرده و قیمت های نجومی بر روی خودروهای دست دومشان می گذارند، گفت: این افراد بیشتر احتکارکنندگان خانگی هستند و در بازار فروش رسمی، سهمی ندارند.

اکنون با بازار حباب گونه خودرو روبرو هستیم و بنابراین هستند کسانی که خودرو به نامشان می شود اما  از آن استفاده نمی کنند و در ادامه  با عنوان خودرو صفر، قیمت ها را خارج از روال عرضه می کنند

رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان ادامه داد: اکنون با بازار حباب گونه خودرو روبرو هستیم؛ افرادی هستند که خودرو به نامشان می شود اما از آن استفاده نمی‌کنند و با عنوان خودرو صفر، قیمت ها را خارج از روال عرضه  کرده و گران‌تر از ارزش واقعی به فروش می‌رسانند که همین امر باعث می شود که تعادل بازار به هم بخورد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه متاسفانه در نمایشگاه‌های اتومبیل هم شاهد قیمت‌های نامتعارف هستیم و قیمت های نمایشگاه با کارخانه، چندان همخوانی ندارد، تصریح کرد: در برخی مواقع، عدم نظارت‌ها باعث این موضوع می شود.

قندی تاکید کرد: اینکه دلالان بتوانند از کارخانه با قیمت ارزان و پایین خودرو دریافت کنند و بعد آن را در بازار آزاد به قیمت های نجومی بفروشند کاری نیست که امکانپذیر باشد و تقریبا غیرممکن است.

عدم فروش خودرو در شرایط نوسانات ارزی و برهم خوردن تعادل بازار
وی دلیل این قیمت‌ها را عرضه نامناسب و تقاضای زیاد دانست و اظهار داشت: زمانی که حباب در بازار مشاهده می شود و نوسانات ارزی را شاهد هستیم، بسیاری از فروشندگان اقدام به فروش خودرو نمی کنند و این باعث می شود که تعادل در بازار خودرو از بین برود و به سمت گران شدن سوق یابد.

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل اصفهان افزود: اتاق اصناف، دولت و صنف نمایشگاه‌داران به عنوان تکیه‌گاه‌هایی هستند که در شرایط حاضر که دست به گریبان کرونا هستیم باید از قشر آسیب پذیر نمایشگاه‌داران خودرو حمایت کنند، امری که انجام نشده و این قشر با آسیب های زیادی روبرو شده اند.

شاید به خاطر همین عوامل است که بازار خودرو این روزها ناآرام است و فعالان این صنعت دل نگران روزهای آینده هستند؛ اکنون دلالان دست گذاشته‌اند بر روی خودروهای دست دومی که بازارشان داغ تر است؛ خودروهایی که در این شرایط نه نظارتی بر روی قیمت آنها می شود و نه قیمت هایشان پایین می آید.

گلایه هایی که به جایی نمی رسد
احمد کبیری، یکی از فعالان صنعت خودرو است؛ او با گلایه از شرایط موجود به خبرنگار بازار گفت: بسیاری از تولید کنندگان قطعات خودرو با مشکلات جدی روبرو شده اند و این در حالی است که مسئولان هم گوششان به گلایه های ما بدهکار نیست.

وی افزود: اکنون بسیاری از کارخانه های خودرو در شرف تعطیلی هستند و فعالان این صنعت از این وضعیت چندان راضی نیستند؛ بازار خودرو نیز در دست عده ای است که از این آب گل آلود ماهی های بزرگ می گیرند و این صنعت را رو به زوال برده اند.

ما مردمی هستیم که در هیچ کجای دنیا شبیه ما وجود ندارد؛ اندازه یک ماشین لوکس برای پراید پول می دهیم؛ این واقعیت تلخ خیلی وقت نیست که اتفاق افتاده و اقتصاد ما را دگرگون کرده است، پس می توان تا دیر نشده برای آن فکری کرد

این موضوع در سخنان خریداران هم بوی گلایه و شکایت می دهد؛ رضا یکی از کسانی است که اقدام به خرید یکی از این ماشین های دست دوم کرده است.

او در گفت و گو با بازار اظهار داشت: ما مردمی هستیم که در هیچ کجای دنیا شبیه ما وجود ندارد؛ ما اندازه یک ماشین لوکس برای پراید پول می دهیم. این واقعیت تلخ خیلی وقت نیست که اتفاق افتاده و اقتصاد ما را دگرگون کرده است، پس می توان تا دیر نشده برای آن فکری کرد.

بازار خودروهای تصادفی داغ داغ است
حالا بعد از بالا رفتن قیمت ارز و گران شدن خودرو در ایران فرقی ندارد که تصادفی باشد یا دست چندم هایی که چند بار چپ کرده اند، بازار خودروهای تصادفی هم داغ داغ است.

چه ارز ارزان شود یا گران، سر و ته بازار خودرو به یک چیز ختم می شود یعنی «گرانی»، گویا مردم با همان خودرو دست دومشان هم می خواهند در این آشفته بازار تجارت کنند. البته بماند که دلالان هم در این مواقع دستی بر آتش دارند و قیمت های سلیقه ای از سر و کول بازار خودرو بالا می رود؛ بازاری که سهم عظیمی در اشتغال در قطب صنعتی کشور دارد و حتی فروش‌های ویژه خودروسازان هم نتوانسته رونقی در این صنعت ایجاد کند و تاثیری در بازار خرید و فروش داشته باشد.

سهم عظیم اشتغال در بازار خودرو
اکنون صنعت خودرو حالا در گیجی مطلق به سر می برد و خیلی ها از این وضعیت شکایت دارند. کارشناسان بازار خودرو می گویند که«مافیای خودرو این بازار را چنان در چنته خود گرفته اند که اجازه نمی دهند وضعیت بازار خودرو به سمت تعادل برود.»

چند وقت پیش بود که عده ای از بزرگان صنعت کشور دور هم جمع شدند تا در خاکریز اقتصاد مقاومتی به نقطه درستی در بازار خودرو برسند اما این اتفاق در عمل نیفتاد و آن طور که مشخص است، دلالان نمی گذارند صنعت خودرو از اسارت مافیای خودرو خارج شود.

به گفته علی مطلبی که خودش یکی از فعالان بازار خودرو است، کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که روی به کهنه های دست دوم و تصادفی بیاورند و در این میان چون نظارت خاصی وجود ندارد به هر قیمتی که دلشان می خواهد خودرو خود را در سایت های فروش عرضه کنند.

به گفته خودروسازان، تا حدود ۹۰ درصد  خودروها، داخلی‌ساز بوده و وابستگی به قطعات خارجی ندارند؛ اما برخی از کارشناسان وابسته به خودروسازان، گران شدن دلار و برخی هزینه‌های این چنینی را دلیل موجهی برای گرانی عجیب خودرو می دانند، موضوعی که دیگر در بازار دست دوم خودروها محلی از اعراب ندارد

وی در گفت و گو با بازار تاکید کرد: افزایش نجومی و غیرمنطقی قیمت ها در شرایطی است که به گفته خودروسازان، تا حدود ۹۰ درصد این خودروها، داخلی‌ساز بوده و وابستگی به قطعات خارجی ندارند اما برخی از کارشناسان وابسته به خودروسازان، گران شدن دلار و برخی هزینه‌های این چنینی را دلیل موجهی برای گرانی عجیب خودرو می دانند، موضوعی که دیگر در بازار دست دوم خودروها محلی از اعراب ندارد.

مطلبی با اشاره به اینکه به هر میزان که نرخ ارز و نرخ تورم جابه‌جا می‌شود، بلافاصله در قیمت خودرو در بازار تاثیر می‌گذارد، گفت: اکنون با وجود اینکه در شرایط آرامی از این لحاظ روبرو هستیم اما به خاطر اینکه خودرو سازان ترجیح داده اند جبران هزینه کنند باز هم در بازار خودرو دچار تنش شده ایم.

چراغ سبز به قیمت های صعودی
کارشناس اقتصاد نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار نیز در این  ارتباط گفت: اینکه چرا در روزهای اخیر شاهد تورم در بازار خودرو بودیم به این دلیل است که شیوه عرضه خودرو از سوی تولیدکننده چراغ سبزی است برای گرانی خودرو و این موضوعی است که قیمت نهایی خودرو را تعیین می کند.

سیامک قاسمی افزود: حتی اگر تحریم های بین المللی را کنار بگذاریم؛ آنچه که قیمت خودرو را در بازار افزایش می دهد و روند قیمت ها را صعودی می کند به این دلیل است که تیراژ محصولات کاهش یافته است و ارز بوده که قیمت ها را راهنمایی می کرده است.

تحقیقات نشان می دهد که قیمت بسیاری از محصولات پرتیراژ در بازار خودرو روند صعودی داشته و از ابتدای سال جاری 8.5 درصد افزایش یافته و این در حالی است که کم تیراژها رشد چندانی نداشته با 3.5 درصد رشد خودنمایی کرده اند.

در این میان شورای رقابت نیز به این مساله دامن زده و باعث شده که خودروسازان به واسطه اینکه زیان ندهند دست به اقداماتی بزنند که رشد قیمتی خودرو را به دنبال داشته باشد.

با این اوصاف تغییر جهت تولید در شرکت‌های خودروساز اگر چه ضرر و زیان تولید کنندگان را کاهش می دهد، اما در کنار آن قیمت ها را رو به بالا می برد که این موضوع جز رکود و سکون در صنعتی که بیشترین اشتغال را به دنبال دارد نتیجه دیگری نخواهد داشت.

کد خبر: ۹۹٬۹۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha