۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
۲ اقدام مخرب آمریکا برای احیای برجام؛ تهدید تحریمی و یک تماس اشتباه!
بازار گزارش می دهد؛

۲ اقدام مخرب آمریکا برای احیای برجام؛ تهدید تحریمی و یک تماس اشتباه!

مذاکرات وین در حالی متوقف شده که آمریکا برای تهدید ایران دست به دامن مسیح علی نژاد نیز شده است!

بازار؛ گروه بین الملل: مذاکرات وین متوقف شده و زمانی برای دور هفتم مذاکرات اعلام نشده است. «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات احیای برجام در وین در خصوص دلایل تعویق مذاکرات وین گفته است: ما در دوران انتقالی به سر می‌بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است. روشن است که گفت‌وگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است. آمریکا و انگلیس باید این نکته را درک کرده و ایجاد ارتباط بین یک تبادل انسانی - که آماده اجرا می‌باشد - با برجام را متوقف کنند.

در این خصوص «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم با قرائت بیانیه وزارت خارجه این کشور گفته است: «ما آماده هستیم تا به‌محض اینکه ایران تصمیمات مقتضی را اتخاذ کرد، به وین بازگردیم و کار روی بازگشت متقابل به برجام تکمیل کنیم.»

با این وجود شبکه العربیه عربستان از به تعوق افتادن مذاکرات وین تا اول سپتامبر(اواسط شهریور) سخن گفته است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توییتری در واکنش به این اخبار و درباره تعلیق مذاکرات احیای برجام تا اوایل سپتامبر (اواسط شهریور) گفته است: « (این خبر) جالب است اما ضرورتا اطلاعات قابل اعتمادی نیست. البته دولت جدید ایران نیازمند زمان برای آماده شدن برای از سرگیری گفت‌وگوها وین است. چقدر؟ کسی نمی‌داند. ما باید منتظر اعلام رسمی از سوی تهران باشیم. هر چه زودتر اتفاق بیفتد بهتر است».

در حالی امریکا از آمادگی خود برای دور هفتم مذاکرات سخن می راند که اقدامات این کشور در این راستا نیست. برای نمونه «وال‌استریت ژورنال» اعلام کرده آمریکا در حال بررسی تحریم‌های شدیدتر علیه فروش نفت ایران به چین به عنوان راهی برای پیش بردن ایران به سمت توافق و افزایش هزینه‌های کنار گذاشتن مذاکرات متوقف شده وین برای تهران است

در حالی امریکا از آمادگی خود برای دور هفتم مذاکرات سخن می راند که اقدامات این کشور در این راستا نیست. برای نمونه  نشریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی اختصاصی اعلام کرده آمریکا در حال بررسی تحریم‌های شدیدتر علیه فروش نفت ایران به چین به عنوان راهی برای پیش بردن ایران به سمت توافق و افزایش هزینه‌های کنار گذاشتن مذاکرات متوقف شده وین برای تهران است.

به نوشته این نشریه به نقل از مقام‌های آمریکایی و افراد آگاه، به دلیل متزلزل شدن این گفت‌وگوها برای احیای برجام، آمریکا گزینه‌هایی را بررسی می‌کند که هدف از آن‌ها ترغیب ایران به ادامه مذاکرات و یا تنبیه آن در غیر این صورت است.

به ادعای مقام‌های مورد استناد وال استریت ژورنال، طرحی که در مرحله پیش‌نویس است، فروش در حال رشد نفت خام ایران به چین را از طریق تحریم‌های تازه که شبکه‌های حمل و نقل را هدف قرار می‌دهد، متوقف خواهد کرد. آن‌ها همچنین مدعی شدند این شبکه‌ها به صادرات تخمینی روزانه یک میلیون بشکه نفت کمک می‌کنند که درآمد قابل توجهی را نصیب ایران می‌کند.

این مقام‌ها افزودند گام‌های جدید در صورتی عملی خواهد شد که گفت‌وگوهای وین با شکست مواجه شود.

به ادعای آن‌ها، این طرح شامل اجرای تهاجمی تحریم‌های فعلی که پیش‌تر هم معاملات با صنایع نفت و حمل و نقل ایران را منع کرده بود، از طریق برچسب‌گذاری‌های جدید یا اقدامات قانونی است.

به نوشته این نشریه آمریکایی، یکی از این مقام‌ها در این خصوص گفت «در اقتصاد ایران چیز زیادی برای تحریم کردن باقی نمانده، (تحریم) فروش نفت ایران به چین غنیمت است.»

این مقام‌ها افزودند «هنوز تصمیمی درباره ادامه کار گرفته نشده و این خطر وجود دارد که این تلاش‌ها نتیجه معکوس دهد و باعث شود ایران برنامه هسته‌ای خود را تسریع کند. گزینه‌های دیگری هم در حال بررسی هستند.»

در ادامه این گزارش به نقل از یک مقام دیگر ذکر شده که یک کارزار دیپلماتیک برای متقاعد کردن چین، هند و سایر خریداران بزرگ نفت خام ایران به کاهش واردات نفت، معاملات غیرنفتی، تامین مالی بدهی و نقل و انتقالات مالی از جمله گزینه‌های دیگر مورد نظر واشنگتن است.

در بخشی از گزارش وال استریت ژورنال با اشاره به صحبت‌های اخیر «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که ضمن طرح این ادعا که واشنگتن به مذاکرات متعهد است، درباره نامحدود نبودن روند گفت‌وگوها هشدار داده و گفته بود نقطه‌ای خواهد رسید که  روش استدلال این کشور تغییر خواهد کرد، به نقل از یکی از این مقام‌های مورد ذکر این نشریه گفته شده که در صورت رسیدن آن زمان، «کارهایی وجود دارد که انجامشان به نسبت آسان است...و کارهایی که به زمان بیشتری نیاز دارد.»

یک خبرنگار در نشست خبری شامگاه دوشنبه از ند پرایس پرسید: «وال‌استریت‌ژورنال گزارش کرده که آمریکا در صدد اجرای سخت‌گیرانه اجرای تحریم‌ها در خصوص خرید نفت از سوی چین از ایران است. آیا این چیزی است که شما تأیید می‌کنید؟ اگر تأیید می‌کنید، آیا این [تحریم‌ها] همان چیزی نیست که همین الان هم دارید اجرا می‌کنید؟ یعنی، تحریم‌های نفتی ایران. سوال دوم اینکه گزارش‌هایی وجود دارد درباره اینکه گفت‌وگوهای وین ممکن است تا سپتامبر یا اکتبر از سرگرفته نشوند. اگر همین‌طور است علت تأخیر چیست؟»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت: «درباره بحث تحریم‌ها و اجرای تحریم‌ها، حرف شما صحیح است. همه تحریم‌ها پابرجا هستند مگرآنکه از طریق یک فرایند دیپلماتیک رفع شوند.»

او در ادامه گفت: «البته، این مسئله، بحث را به مذاکرات وین می‌کشاند. ما در این باره خیلی شفاف صحبت کرده‌ایم. ما آماده ادامه گفت‌وگوها در خصوص برجام به صورتی سازنده و اتمام این مذاکرات و بازگشت به محدودیت‌های توافق هستیم. علت اینکه برای این کار آمادگی داریم این است که ما نیز همانند جامعه بین‌المللی از مزایای ساز و کاری برای ارائه ضمانت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای آگاهیم.»

ند پرایس گفت: «حالا اینکه آیا دولت رئیسی بخواهد گفت‌وگوها را ادامه دهد و یا اینکه زمانی بخواهد این کار را انجام دهد- این چیزی است که امیدواریم دولت رئیسی آن را انجام دهد؛ ولی ما در موقعیتی نیستیم که به جای آنها صحبت کنیم. بنابراین، لازم است شما را درباره این سوال که موضع آنها در این مورد چیست به خودشان ارجاع بدهیم.»

ند پرایس در ادامه در پاسخ به سوال مجدد خبرنگار که پرسید پس آمریکا اجرای تحریم‌ها را شل نکرده است گفت: «درست است. درست است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه بار دیگر درباره موضع واشنگتن در خصوص مذاکرات وین اظهارنظر کرد و تلاش کرد توپ مذاکرات را به زمین ایران بیندازد.

او گفت: «هفته گذشته گفتیم که ما آماده ادامه مذاکره هستیم ولی ایرانی‌ها خواستار زمان بیشتری برای انجام مسائل مربوط به دوران انتقال ریاست‌جمهوری خودشان شده‌اند.»

ند پرایس با بیان اینکه آمریکا علاقه‌مند به «بازگشت دوجانبه به برجام است» گفت: «موضع ما از مدت‌ها پیش همین بوده است. ما تمایلمان را برای ادامه این گفت‌وگوها پنهان نکرده‌ایم چون بازگشت دوجانبه به برجام در راستای منافع ملی ما است.»

مقام آمریکایی در ادامه تصریح کرد که پیشنهاد مذاکره به ایران به صورت نامحدود ادامه نخواهد داشت. او گفت: «اما این را هم شفاف گفته‌ایم که این پیشنهاد، برای مدت نامحدود روی میز نخواهد بود. وقتی روال [انتقال ریاست‌جمهوری] در ایران به پایان رسید آماده بازگشت به وین و ادامه آن گفت‌وگوها هستیم.»

این اقدام امریکا در میانه مذاکراتی که ایران نیز از تداوم آن در دولت رئیسی خبر داده قطعا تاثیر مثبتی بر روند آتی آن ندارد.

امریکا سعی کرده با حمایت از افرادی که دشمنی آنها با ایران زبانزد است در عمل تاکید ضمنی بر فاکتورهای «تغییر رژیم» را به تهران یادآور شود

از سوی دیگر امریکا سعی کرده با حمایت از افرادی که دشمنی آنها با ایران زبانزد است در عمل تاکید ضمنی بر فاکتورهای «تغییر رژیم» را به تهران یادآور شود. در جدیدترین اقدام در این راستا می توان به گفتگوی تلفنی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با مسیح علینژاد، اشاره کرد.

این گفتگو بعد از آن صورت می گیرد که سه‌شنبه ۱۳ ژوئیه، مقام‌های دادگستری ایالت نیویورک چهار نفر از جمله «یک مامور اطلاعاتی ایران» را به توطئه‌چینی برای ربودن مسیح علی‌نژاد و برنامه‌ریزی برای انتقال او به ونزوئلا و سپس ایران متهم کردند.

آنتونی بلینکن بعد از گفت‌وگو با مسیح علی‌نژآد در تویتی نوشت «امروز گفتگوی خوبی با مسیح علی‌نژاد داشتم شجاعت فوق العاده‌ای از خود نشان داده است.»

بلینکن مدعی شده: «من تأیید کردم که ایالات متحده همیشه از کار ضروری روزنامه نگاران مستقل در سراسر جهان حمایت خواهد کرد.»

این در حالی است که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص این موضوع گفته است: این ادعای جدید دولت آمریکا که دشمنی آشکار و پنهانش با ایران بر کسی پوشیده نیست، آن قدر بی‌پایه و مضحک است که واقعا ارزش پاسخگویی ندارد. این اولین بار نیست که آمریکا به این قبیل سناریوسازی های هالیوودی که تنها هدف آن احیای ناامیدانه مهره های سوخته و بی ارزش‌شده خود می باشد، مبادرت می ورزد.

خطیب زاده تاکید کرده بود: «البته از آمریکایی که تاریخ کوتاهش مملو از ترور، آدم‌ربایی و خرابکاری در کشورهای دیگر است، چنین داستان‌سرایی‌های خیالی بعید نیست ولی مقامات آمریکایی این بار با این طراحی و پی‌رنگ ساده‌لوحانه واقعا به شعور جهانیان توهین کرده اند.»

این در حالی است که ایران با توجه به تغییر رئیس جمهور تاکید که دلایل تاخیر به انتقال قدرت در قوه مجریه باز می گردد.

دو اقدام مذکور امریکا را می توان در این راستا ارزیابی کرد که اهرم تحریم حتی در زمانی که مذاکرات در 6 دور روند خوبی داشته نیز بر سر ایران است. نکته دیگر این است تا به ایران اعلام کند حاضر نیست بیش از آنچه تاکنون امتیاز داده پیش برود و در صورت شکست مذاکرات درآمد ارزی ایران از محل صادرات نفت به چین را متوقف کند.

توئیتهای حقوق بشری «رابرت مالی» (نماینده دولت بایدن در امور ایران) و گفتگوی تلفنی «بلینکن» با مسیح علی نژاد نیز نشان از این دارد که هم مباحث حقوق بشری و هم مساله تغییر رژیم به صورت ضمنی در دستور کار آمریکاست

نکته دیگر این است که تلفن «بلینکن» و در این سطح به مسیح علی نژاد نشان از این دارد که امریکا در بحبوحه مذاکرات مسائل غیر هسته ای را وارد جریان مذاکرات کرده است. بحث مبادله زندانیان نیز پیش از این وارد مذکرات شده بود. این در حالی است که ایران موضوع مبادله زندانیان را موضوعی مجزا از مذاکرات هسته ای تلقی می کند.

توئیتهای حقوق بشری «رابرت مالی» (نماینده دولت بایدن در امور ایران) و گفتگوی تلفنی «بلینکن» با مسیح علی نژاد نیز نشان از این دارد که هم مباحث حقوق بشری و هم مساله تغییر رژیم به صورت ضمنی در دستور کار آمریکاست. چرا که علی نژاد در حال حاضر مدعی براندازاری جمهوری اسلامی ایران است تا یک فعال حقوق بشر.

اهرم فشار به ایران در هنگامه مذاکرات فقط مربوط به واشنکتن نیست. اظهارات «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این راستا ارزیابی می شود.

گروسی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته است مذاکرات وین تنها بعد از روی کار آمدن دولت آیت‌الله «ابراهیم رئیسی» از سر گرفته خواهد شد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در «وضعیتی نامطلوب» قرار داده است. ما هنوز سوالاتی داریم؛ مسائلی با ایران هستند که تلاش می‌کنیم آنها را روشن کنیم. مجبوریم صبر کنیم و کار را با تیم جدیدی که بر سر کار می‌آید از نو شروع کنیم. من دارم درباره آژانس صحبت می‌کنم. درباره بقیه اطلاع ندارم، ولی گمان می‌کنم بهتر است آنها به جای صبر کردن مذاکره کنند.»

اظهارات «گروسی» در حالی است که نشست آتی شورای حکام نیز در راه است و گزارش او می تواند اهرم فشار آژانس را در اختیار امریکا و کشورهای غربی قرار دهد.

کد خبر: ۹۹٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha