۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۴
التهابات قیمت مرغ ربطی به مرغداران ندارد|هم افزایی علل ثانویه؛ از تخلف «پشت بارنامه ای» تا قطعی برق
«بازار» از عوامل جدید رونمایی می کند؛

التهابات قیمت مرغ ربطی به مرغداران ندارد|هم افزایی علل ثانویه؛ از تخلف «پشت بارنامه ای» تا قطعی برق

در حالیکه بازار جهانی غلات همچون ذرت و سویا در نوسان است مرغداران کشور با مشکلاتی مثل تاخیر در بارگیری نهاده و تلفات ناشی از قطعی برق مواجه هستند که این امر موجب ایجاد التهاب در بازار مرغ شده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که بازار مرغ کشور کماکان با التهاب هایی مواجه است و این محصول با قیمت هایی بالاتر از قیمت مصوب در سطح شهر به فروش می رسد مرغداران می گویند ما مثل سابق تولید داریم و به نرخ مصوب محصول را به دولت تحویل می دهیم لذا این نوسانات قیمتی ارتباطی با تولید کنندگان ندارد.

حبیب اسدالله نژاد، نائب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران در این خصوص به خبرگزاری «بازار» گفت: قائدتا بازار مرغ نباید تا به این حد ملتهب باشد چون الان شرایط خوب است و تولیدکنندگان مثل سابق تولید دارند.

اسدالله نژاد افزود: با توجه به اینکه تولیدکنندگان مرغ را کماکان به نرخ مصوب به دولت تحویل می دهند بنابراین قیمت های غیرواقعی بازار ارتباطی به مرغداران ندارد.

اگرچه کمبود نهاده وجود ندارداما چون بارگیری با تاخیر انجام می شود لذا بازار مرغ دچار التهاب شده است

عدم تخصیص به موقع ارز منجر به بارگیری نهاده ها با تاخیر شده است
وی در خصوص مسائل اخیر پیرامون نهاده های مورد نیاز صنعت طیور نیز گفت: متاسفانه نهاده ها بسیار با تاخیر بارگیری می شود و علت آن نیز این است که ارز تخصیصی با تاخیر انتقال می یابد و لذا این امر منجر به تاخیر در بارگیری ها می شود.

اسدالله نژاد با بیان اینکه الان کمبود نهاده در بازار وجود ندارد، افزود: در حال حاضر مرغداران غالبا ثبت سفارش کرده اند اما چون با تاخیر بارگیری می شود امیدواریم این مساله رفع شود تا بازار دچار التهابی بیش از التهاب فعلی نشود.

شرکت پشتیبانی دولتی است و نمی تواند به کامیون داران بر خلاف رویه پشت بارنامه بدهد و همین امر موجب تاخیر در بارگیری شده است

کامیون داران برای بارگیری نهاده های دپو شده در بنادر در خواست پشت بارنامه دارند
«محمد علی کمالی سروستانی» مشاور اتحادیه سراسری مرغداران کشور نیز در این خصوص به خبرگزاری «بازار» گفت: همه ساله در فصل تابستان کامیون ها در گیر حمل و نقل میوه و تره بار هستند که به عنوان یک عامل کُندی در انتقال نهاده ها از بنادر به انبارها شرکت پشتیبانی مطرح است.

کمالی سروستانی افزود: البته شرکت پشتیبانی هم مشکل دارد و آن این است که بسیاری از رانندگان «پشت بارنامه» (دریافت مبالغی بیش از آنچه دولت برای کامیون داران تعیین کرده است) می خواهند و چون شرکت پشتیبانی یک شرکت دولتی است نمی تواند خلاف رویه پشت بارنامه بدهد و این نیز خود یک عامل تاخیر در بارگیری بار است.

وی تصریح کرد: با این تفاسیر انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی یک تدبیری برای این مساله بیندیشد چرا که چنین مسائلی موجب دپوی حجم عظیمی نهاده در گمرک ها شده است.

به دلیل گرم شدن هوا میزان کلی تولید گوشت نسبت به میزان جوجه ریزی کمتر شده است
این مقام مسئول اظهار داشت: علاوه بر موارد یاد شده بحث انتقال ارز نیز همیشه مشکل ساز است و باعث می شود بار در گمرک بیاید اما ترخیص نشود.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر مسائلی که امسال گریبان مرغداران را گرفته است بحث گرمای زودهنگام هوا است. چرا که گرمای هوا تا حدودی باعث شده مرغ کمتر وزن بگیرد و از سوی دیگر میزان تلفات نیز بالاتر رفته است. از سوی دیگر هم قطعی برق نیز مزید بر علت شده است.

کمالی سروستانی گفت: به این ترتیب میزان کلی تولید گوشت نسبت به میزان جوجه ریزی کمتر شده است. به عبارت دیگر از تعداد جوجه ای که ریخته شده نمی توانیم به اندازه ای کافی گوشت بگیریم.

گفتنی است نرخ مصوب سویا سه هزار و ۲۰۰ تومان است و نرخ مصوب ذرت نیز هزار و ۸۰۰ تومان است اما با توجه به اختلالاتی که در بازار نهاده ها به وجود می آید حتی تا چندین برابر قیمت مصوب در بازار آزاد به فروش می رسد و همین امر موجب شده هزینه های تولید بالا برود.

گزارشات جهانی نشان می دهد که میزان برداشت غلات در اوکراین نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش یافته است

کاهش ۳۵ درصدی تولید غلات اوکراین نسبت به سال ۲۰۲۰
در حالی که بازار جهانی نهاده های صنعت طیور از جمله ذرت، سویا و جو در سال ۲۰۲۱ با حواشی همراه بوده است و با نوسانات قیمتی مواجه بوده است گزارشات ارسالی حاکی از این است که میزان برداشت انواع غلات در کشور اوکراین به عنوان یکی از تولید کنندگان عمده این محصول  از ۱۵ جولای  ۲۰۲۱ (۲۴ تیر ۱۴۰۰) تا به امروز بالغ بر ۵ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افت داشته است.

از سوی دیگر گزارشات بیانگر این است که صادرات گندم کانادا از دومین هفته جولای جاری بالغ بر ۱۶۶ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهشی ۶۰ درصدی داشته است.

سطح زیرکشت سویای هند نسبت به سال قبل ۱۲ درصد کاهش یافته است
از سوی دیگر گزارشات منتشر شده طی ۱۰ روز اخیر حاکی از این است که سطح کاشته شده محصول سویا در هند در سال جاری میلادی ۱۰.۴ میلیون هکتار تخمین زده شده است که اگر این رقم محقق شود، نسبت به سال گذشته حدود ۱۲ درصد کاهش خواهد داشت.  

کد خبر: ۹۹٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha