۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
کشت دانه روغنی کلزا در ۳۶۰۰ هکتار از مزارع آذربایجان غربی
مدیر زراعت جهادکشاورزی آذربایجان غربی خبر داد

کشت دانه روغنی کلزا در ۳۶۰۰ هکتار از مزارع آذربایجان غربی

ارومیه- مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی از کشت دانه روغنی کلزا در سه هزار و ۶۸۶ هکتار از مزارع استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار، علی عیدی عصر سه شنبه در جلسه بررسی تولیدات جهاد کشاورزی استان از کشت دانه روغنی کلزا طی سال جاری در سه هزار و ۶۸۶ هکتار از مزارع استان خبر داد.

وی به کلزاکاران استان توصیه کرد با توجه به مساعد شدن  شرایط جوی به مبارزه با علف های هرز و پایش مزارع برای آفت شته مومی وکنترل به موقع آن با مشورت کارشناسان مستقردر سطح مراکز جهاد کشاورزی شهرستانها اقدام کنند.

عیدی تصریح کرد: کلزا یک گیاه کاملاً مدیریت پذیر است و به دلیل حساسیت بالایی که در مراحل مختلف رشدی دارد، بیش از هر محصولی با توجه به مدیریت پذیر بودن آن به مراقبت های ویژه نیاز دارد. 

کشاورزان استان به فکر جلوگیری از خسارات بارندگی باشند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: طبق گزارش اداره کل هواشناسی استان با فعالیت سامانه بارشی جدیدی در روز چهارشنبه ۲۸ اسفندماه، احتمال بارش شدید باران و سیلابی‌شدن مسیل‌ها، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات مناطق سردسیر بارش برف پیش‌بینی می‌شود که لازم است بهره برداران تدابیر لازم رادر این زمینه به کار گیرند.

اکبر کرامتی افزود: اثر این مخاطره، ایجاد خسارت به مزارع و باغ ها، احتمال سیلاب و بالا آمدن آب رودخانه‌ها و احتمال بارش تگرگ در مناطق است.

وی توصیه کرد: تقویت استحکام گلخانه‌ها و محافظت از درختان جوان با توجه به پیش‌بینی وزش باد شدید و لایروبی کانال های آب استخر پرورش ماهیان و جلوگیری از ورود سیلاب احتمالی به استخرها لازم است تا رعایت شود.

کرامتی ادامه داد: عدم چرای دام در مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌های فصلی با توجه به بارش شدید باران و خودداری از تردد عشایر در ارتفاعات با توجه به احتمال وقوع صاعقه ضروری است.

کرامتی اضافه کرد: عایق‌بندی کندوهای زنبورعسل و استقرار کندوها بالاتر از سطح زمین جهت جلوگیری از آبگرفتگی نیز نباید فراموش شود.

وی افزود: خودداری از سمپاشی مزارع و باغات با توجه به بارش باران و امکان شستشو و کم اثر شدن سموم  و در جابجایی محصولات کشاورزی و نهال نیز رعایت اصول بهداشتی حمل و نقل و استفاده از پوشش مناسب از جمله تعمهیداتی است که نباید کشاورزان جهت متضرر شدن خود نادیده بگیرند .

معاون جهاد کشاورزی استان یادآورشد: کشاورزان همچنین اقداماتی از قبیل خودداری از سوزاندن بقایای شاخه های هرس شده جهت جلوگیری از گسترش آتش سوزی، بازدید از پوشش ها و بستن دریچه قبل از وزش باد، مراقبت و خودداری از هرس در بالای  درخت به منظور ممانعت از سقوط و آسیب جانی را جدی بگیرند.

کد خبر: ۹٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha