۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
آمارسازی برای رونق تولید در خراسان جنوبی؛ اگر حمایت نمی‌کنند مانع نشوند
گزارش بازار؛

آمارسازی برای رونق تولید در خراسان جنوبی؛ اگر حمایت نمی‌کنند مانع نشوند

بیرجند- فعالان بخش صنعت خراسان جنوبی معتقدند مسئولان با آمارسازی به تولید در این استان رونق داده اند و سوء مدیریت ها موجب ایجاد موانع زیادی دربخش صنعت شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: امسال چندمین سال متوالی است که از سوی مقام معظم رهبری با محوریت تولید نامگذاری شده است. یکی از بخش‌های مهم در رونق تولید و اشتغال در کشور عرصه صنعت و به تبع واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ هستند که تسهیل موانع پیش‌روی این واحدهای صنعتی قطعاً نقش مؤثری در توسعه استان خواهد داشت.

در همین راستا جهت پیگیری مشکلات پیش‌روی فعالان این بخش کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد تا باز هم فعالان بخش تولید استان از مشکلات بگویند و با امید به رسیدن صدای آنها به دولت جدید و حل مشکلات در قالب سیاست گذاری‌های جدید و صحیح، همچنان در عرصه سخت اقتصادی این روزها فعالیت کنند.

محمد علی رمضانی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند در جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به مشکلات دامداران و خام فروشی شیر در استان اظهار کرد: در استان روزانه ۱۲۵ تن شیر تولید می‌شود که متأسفانه ۲۵ تن آن در داخل استان فرآوری می‌شود.

وی ادامه داد: ۹۰ تن شیر از استان خارج می‌شود با هزینه حملی که از جیب دامدار می‌رود.

وی تصریح کرد: در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در ۵ خرداد ماه مقرر شد جلسه‌ای ظرف مدت یک هفته با حضور معاون استاندار و واحدهای تولیدی برگزار شود که تا زمان برگزاری این کمیسیون و هنوز بعد از ۲۰ روز این جلسه برگزار نشده است.

آمار سازی برای رونق تولید در خراسان جنوبی؛ اگر حمایت نمی‌کنند مانع نشوند

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند عنوان کرد: موضوع هر بار به یک دستگاه و معاونت پاس‌کاری می‌شود و در نهایت اعلام شده که با جهاد کشاورزی این جلسه برگزار شود اما باید گفت جلسات گذشته ما با جهاد کشاورزی پیرامون این موضوع نتیجه‌ای نداشته است.

وی با بیان اینکه در زمینه صنایع تبدیلی لبنیات اکنون مقصر تولید کننده است چون عقب کشیده است، گفت: ۱۱ واحد فرآوری داریم که متأسفانه سه مورد فعال است و وقتی به سراغ بقیه می‌رویم می‌گویند به اندازه کافی در این صنف اذیت شده‌ایم و نمی‌خواهیم ادامه بدهیم.

در آمار و گزارش‌ها عنوان می‌شود که چندین میلیون دلار کالا از مرز استان صادر شد اما جای این سوال است که چه میزان از این کالاها از تولیدات استان است؟

کمبود زیر ساخت در شهرک های صنعتی
وی با اشاره به اینکه در شهرک صنعتی در بیرجند و سایر شهرک‌های استان به شدت کمبود زیرساخت داریم، بیان کرد: یکی از زیرساخت‌های که تأثیر گذار بر کار صنایع است کیفیت پایین آب است.

رمضانی با اذعان به اینکه هر موقع پیگیر مشکلات می‌شویم تهمت زده می‌شود و مورد حمله قرار می‌گیریم، بیان کرد: با توجه به اینکه رویکرد آقای رئیسی در دو سال گذشته حمایت از تولید بود امیدواریم ظلمی که در حق صنعت، گردشگری و معادن در سال‌های گذشته شده با هم اندیشی در دولت جدید مشکلات آنها حل و فصل شود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند تصریح کرد: افسوس می‌خوریم که اراده در بخش تولید و پتانسیل در این استان وجود دارد اما موانع موجب شده این ظرفیت‌ها فعال نباشد.

رمضانی با بیان اینکه از ظرفیت‌های تولیدی استان برای صادرات استفاده نشده است، بیان کرد: در آمار و گزارش‌ها عنوان می‌شود که چندین میلیون دلار کالا از مرز استان صادر شد اما جای این سوال است که چه میزان از این کالاها از تولیدات استان است؟.

آمار سازی برای رونق تولید در خراسان جنوبی؛ اگر حمایت نمی‌کنند مانع نشوند

آمار سازی مسئولان در تسهیلات رونق تولید
وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی در حوزه مالیات و تأمین اجتماعی مشکلات را مطرح می‌کنند، گفت: قوانین مالیاتی و تأمین اجتماعی در تمام کشور و برای تمام واحدهای تولیدی یکسان است واحدهایی که در این خصوص مشکل دارند بیشتر مشکلات شأن در زمینه تولید است که اگر مرتفع شود در حوزه تأمین اجتماعی و پرداخت‌های مالیاتی هم مشکلات آنها حل می‌شود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه بیشترین مشکل را با سازمان‌های متولی خودمان داریم، ادامه داد: سازمان‌های متولی را مجاب کنیم اگر کمکی نمی‌کنند مانع نشوند.

وی بیان کرد: به موقع پرداخت نکردن تسهیلات و به میزان مناسب پرداخت نکردن آن از جمله مشکلات فعالان بخش صنعت در حوزه بانکی است.

به موقع پرداخت نکردن تسهیلات و به میزان مناسب پرداخت نکردن آن از جمله مشکلات فعالان بخش صنعت در حوزه بانکی است

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند با تاکید بر اینکه راه نجات وضعیت اقتصادی تولید است و تولید ابزار می‌خواهد، گفت: متأسفانه مسئولان آمار سازی می‌کنند و این یک آسیب بزرگ است.

وی با اشاره به آمار و ارقام‌های چند صد میلیاردی مسئولان در زمینه پرداخت تسهیلات به بخش تولید به خصوص در حوزه رونق تولید گفت: از رقم‌های رونق تولید به جرأت می‌گویم ۲۰ میلیارد تومان هم پرداخت نمی‌شود.

وی اذعان داشت: از تولید کننده سو استفاده می‌شود و تسهیلاتی که خود واحدها به دنبال گرفتن آن می‌روند و دریافت می‌کنند به نام خودشان تمام می‌کنند و می‌گویند در رونق تولید تسهیلات را ثبت کنید بعداً به شما یارانه می‌دهیم اما خبری از یارانه هم نمی‌شود و فقط آمار برای مسئولان آماده می‌شود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند گفت: ما سرباز اقتصادی هستیم با وجود توانایی اما دست و بال ما بسته است و نمی‌توانیم در حوزه رونق اقتصادی کارآمدی لازم را داشته باشیم.

تاکید بر ترویج کشاورزی قراردادی در استان
حسین یوسفی فر مسئول سازمان بسیج کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه باید شرایطی را فراهم کنیم تا دستگاه به دستگاه راهکار برای حل مشکلات حوزه تولید ارائه دهند، گفت: متأسفانه تولیدکنندگان ما در استان تعامل و هم افزایی ندارند.

وی با بیان اینکه باید در حوزه تولیدات استان نیاز بازارهای مقصد را باید احصا کنیم، تصریح کرد: ما در حوزه بسیج و سپاه تلاش داریم با مذاکره و پیگیری از سوی دستگاه‌های متولی در جهت رفع موانع گام برداریم.

وی با بیان اینکه در بحث شیر خام نتوانستیم ۱۱ واحد را پای میز بنشانیم و به نتیجه برسیم، گفت: در حوزه شیر و لبنیات در کشور رقبای جدی داریم و دغدغه اصلی بازاریابی است.

وی گفت: پیشنهاد ما این است که باید باهم کار کنیم و با یک برند معتبر استانی که در بازار داخلی و صادراتی توان رقابت داشته باشد ورود کنیم چرا که اگر بخواهیم خرد کار کنیم غیر از بازار استان نخواهیم توانست بازاری داشته باشیم.

مسئول سازمان بسیج کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت محصولات استراتژیک استان هم گفت: در این حوزه کشاورز ما دغدغه بازار را دارد که باید کشاورزی قراردادی را در استان ترویج کنیم و شبکه سازی انجام دهیم.

آمار سازی برای رونق تولید در خراسان جنوبی؛ اگر حمایت نمی‌کنند مانع نشوند

یوسفی فر بیان داشت: در قالب کشاورزی قراردادی مثلثی تعریف شود که کشاورز مطمئن از فروش، تاجر دغدغه پارامترها را نداشته باشد و بدنه بسیج در قالب آموزش و مسائل ترویجی ورود کند.

وی با تاکید بر اینکه باید حلقه‌های مفقوده را وصل کنیم، گفت: در بحث فرآوری و ارزش افزوده محصولات استراتژیک باید سرمایه گذارانی را پیدا کنیم که تنوع محصول در بازار ایجاد کنند.

مسئول سازمان بسیج کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه کشاورزان و دامداران ما شرایط سختی را سپری می‌کنند، ادامه داد: اگر نسل قبلی کشاورزی برود دیگر آن نسل جایگزین نمی‌شود و با مشکل مواجه خواهیم شد.

راهکار عملیاتی ارائه دهیم
سرهنگ عبدالرضا حیدری مسئول سازمان بسیج اصناف خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری جلسه هیئت اندیشه‌ورز در راستای مانع زدایی ها در حوزه تولید گفت: موانع نیاز به دسته بندی دارد که برخی داخل استانی و برخی در مرکز کشور باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌های بسیج سعی می‌کنیم در جهت تحقق مطالبات رهبری در راستای مانع زدایی و پشتیبانی از بخش تولید گام برداریم.

حسن سهرابی فرد مسئول بسیج مهندسین صنعت و معدن خراسان جنوبی با بیان اینکه باید راهکارهای عملیاتی برای حل مشکلات داشته باشیم، تصریح کرد: از ظرفیت‌های استان به نحو شایسته استفاده نمی‌شود به خصوص در محصولات استراتژیک و برند سازی.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه فرآوری و برند سازی محصولات استراتژیک باید برنامه داشته باشیم، ادامه داد: به سراغ بهره‌وری و استفاده از ظرفیت‌ها گام برداریم.

مسئول بسیج مهندسین صنعت و معدن خراسان جنوبی بر راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری در استان تاکید کرد و گفت: نباید سرمایه گذار را سرگردان در ادارات کنیم.

عدم حمایت از تولیدات استان
یکی از فعالان بخش تولید خراسان جنوبی هم با اشاره به عدم حمایت از واحدهای تولیدی داخل استان اظهار کرد: سو مدیریت‌ها در استان باعث ضربه به بخش تولید می‌شود.

محمود رضا یوسفی مدیرعامل شرکت مهراس کویر با اشاره مشکلات قطعی برق برای بخش تولید بیان کرد: خسارت‌های زیادی ایجاد شد اعم از خوابیدن خط تولید و یا نوساناتی که برای دستگاه‌ها ایجاد خسارت کرده است.

وی با اذعان به اینکه از سوی شرکت برق پیامک‌هایی مبنی بر احتمال خاموشی ارسال می‌شود، عنوان کرد: اگر چه خاموشی‌ها اعمال نمی‌شود اما روی احتمالات که نمی‌توانیم جلو برویم، ما نمی‌توانیم ریسک کنیم و این از دیدگاه ما تعطیلی محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: بخشنامه‌ای آمده که شهرک‌های صنعتی معاف از خاموشی هستند و شرکت‌های برق نباید خاموشی در شهرک‌ها را داشته باشند.

وی با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت‌های در شهرک صنعتی بیرجند بیان داشت: کیفیت آب شهرک پایین است و آنتن دهی موبایل بسیار ضعیف است.

آمار سازی برای رونق تولید در خراسان جنوبی؛ اگر حمایت نمی‌کنند مانع نشوند

قوانینی که اجرا نمی‌شود
علی برات زاده مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بیرجند اظهار کرد: تمام هزینه‌های نگهداری و راهبری شهرک‌های صنعتی به بخش خصوصی (صنعتگر و تولید کننده) منتقل شده است در این قانون به صورت خیلی سختگیرانه تمام موارد پیش بینی شده که اگر قسمتی از زیرساخت‌های شهرک به دلیل فرسوده و یا هر دلیل دیگر ی از مدار خارج شد باید صنعتگر هزینه را پرداخت کند.

وی تصریح کرد: هیچ کجای این قانون دیده نشده که اگر فرسوده بودن یا خراب بودن زیر ساخت ناشی از شیوه ناصحیح ایجاد باشد شرکت شهرک‌ها متعهد اصلاح زیرساخت شود و این ضعف بزرگی در نحوه واگذاری نگهداری شهرک‌های صنعتی است.

وی با بیان اینکه برخی قوانین نیز وجود دارد که به نفع تولید کننده است اما اجرا نمی‌شود، گفت: سهم یک درصد از مالیات ارزش افزوده تا کنون صنعتگران از آن بهره‌ای نبرده‌اند.

وی گفت: در تبصره بند دو ماده ۶ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه گفته شده ۵ درصد از موضوع ۳۰ درصد مالیات که از شهرداری‌های و دهیاری‌ها اخذ می‌شود باید به شرکت‌های خدماتی واگذار شود تا صرف زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی شود اما تاکنون این قانون نیز اجرایی نشده است.

کسری آب در شهرک صنعتی بیرجند
برات زاده با اشاره به وجود دو حلقه چاه آب در شهرک صنعتی بیرجند بیان کرد: این چاه‌ها در سال ۶۴ ایجاد شده است و تا آخر سال ۹۹ دبی چاه‌ها تغییری نکرده بود.

وی نیاز شهرک صنعتی بیرجند به آب را ۹۵ لیتر در ثانیه اعلام کرد و افزود: تا اواخر سال گذشته فقط ۳۴ لیتر در ثانیه تأمین شده بود که با پیگیری‌های انجام شده ۱۰ لیتر در ثانیه در اواخر سال ۹۹ دبی افزایش پیدا کرده است اما هنوز ۵۰ لیتر در ثانیه کسری آب را در شهرک صنعتی بیرجند داریم.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بیرجند ادامه داد: این کسری را مازاد بر مجوز تأمین می‌کنیم و از این بابت جریمه می‌شویم که تولید کننده باید این جریمه را نیز پرداخت کند.

برات زاده با اشاره به کیفیت پایین آب شهرک صنعتی نیز گفت: سختی آب یکی از چاه‌ها سه هزار و ۳۱۰ و یک چاه دیگر هزار و ۳۶۳ است و این سختی بالا هم موجب بالا رفتن هزینه‌های تولید کننده برای تصفیه آب است و هم موجب شده تا زیرساخت‌ها زودتر فرسوده شود.

آمار سازی برای رونق تولید در خراسان جنوبی؛ اگر حمایت نمی‌کنند مانع نشوند

وی خواستار جابجایی چاه‌های آب از ضلع شمالی شهرک صنعتی به ضلع جنوبی شهرک شد و افزود: این امر هم کیفیت آب شهرک را بالا می‌برد و هم مصرف انرژی را پایین می‌آورد.

وی با بیان اینکه احداث سازه‌های آبخیزداری در ضلع شمالی شهرک مورد نیاز است تا روان آب‌ها را ذخیره کنیم و برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم، گفت: وقتی پیگیر موضوع می‌شویم می‌گویند این سازه را هم صنعتگر خودش باید احداث و راه اندازی کند.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بیرجند با اشاره به پتانسیل بالای انرژی خورشیدی در استان تصریح کرد: یک بازه خاموشی بیش از ۱۵ میلیارد تومان خسارت به تولید کنندگان وارد کرده است مگر احداث یک نیروگاه خورشیدی در منطقه‌ای که پتانسیل آن وجود دارد چقدر هزینه بر است که آن را احداث کنند.

به گفته وی با احداث نیروگاه علاوه بر تأمین روشنایی معابر و تأمین برق بخشی از واحدها می‌توان مازاد تولید را به شرکت برق فروخت از محل اعتبار آن زیرساخت‌های شهرک صنعتی را تأمین کرد.

برات زاده بر احداث شبکه توزیع پساب در شهرک صنعتی نیز تاکید کرد و افزود: آب تصفیه خانه شهرک صنعتی در بیابان هدر می‌رود اگر شبکه توزیع احداث شود می‌توان از این آب برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

اگر بخشنامه حمایتی باشد مسئولان ما اعلام بی اطلاعی می‌کنند اما اگر قوانین سختگیرانه برای فشار بر تولید کننده باشد در خراسان جنوبی به عنوان اولین استان اجرایی می‌شود

سرمایه گذاران بومی فراموش شده‌اند
سید محمد آذر کار نماینده کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند هم بر حمایت از سرمایه گذاران بومی در استان تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی فرش قرمز برای سرمایه گذاران خارج استان پهن می‌کنند اما حمایت از سرمایه گذار بومی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با حمایت از سرمایه گذار بومی باید رغبت برای سایر سرمایه گذاران ایجاد شود، ادامه داد: با توجه به ظرفیتی که در استان داریم ایجاب می‌کند به نحو شایسته از بخش سرمایه گذاری حمایت شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با دیدگاه و نگاه حمایتی دولت جدید اتفاقات خوبی در بخش تولید رقم بخورد.

وی با بیان اینکه وضعیت جنگی بر اقتصاد حاکم است و باید قوانین را هم با توجه به این شرایط تنظیم کنیم، تصریح کرد: دستگاه‌های متولی امر تولید بایستی شرایطی فراهم کنند که امر تولید تسهیل شود اما این اتفاق نمی‌افتد.

آذر کار با اشاره به سخت گیری ها در حوزه اجرای قوانین هم بیان داشت: اگر بخشنامه حمایتی باشد مسئولان ما اعلام بی اطلاعی می‌کنند اما اگر قوانین سختگیرانه برای فشار بر تولید کننده باشد در خراسان جنوبی به عنوان اولین استان اجرایی می‌شود.

وی با اذعان به اینکه یکسان بودن قوانین برای خراسان جنوبی و استان‌های توسعه یافته یک ظلم است، گفت: شرایط استان‌ها با یکدیگر متفاوت است و بایستی برای این استان به صورت ویژه کار کرد و  حمایت‌ها و تبصره‌ها اعمال شود تا تولید در استان رونق و رغبت پیدا کند.

کد خبر: ۹۹٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha