۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
 کمک ۱.۵ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای توسعه ارمنستان

کمک ۱.۵ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای توسعه ارمنستان

اتحادیه اروپا برای برنامه‌های عمرانی ارمنستان مبلغ یک‌ونیم میلیارد یورو اختصاص داده؛ این برنامه با هدف بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی با استانداردهای اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اتحادیه اروپا برای برنامه‌های عمرانی در ارمنستان یک و نیم میلیارد یورو اعتبار اختصاص داده است. این اعتبار در پنج سال آتی جهت توسعه پنج برنامه اصلی در اختیار ارمنستان قرار می‌گیرد. این موضوع در بروکسل و در قالب ابتکاراتی که کمیسیون اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ در کشورهای عضو مشارکت شرقی اجرا کند، مطرح شد.

کمیسیون اروپا قصد دارد از ۳۰ هزار بنگاه خرد و متوسط در ارمنستان برای ایجاد یک اقتصاد پایدار، نوآور، رقابتی، ارتقای توسعه اقتصادی، اجتماعی و ارتباطات، سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات، علوم و فناوری، حمایت از پروژه ایروان سبز پشتیبانی کند و مناطق جنوبی را توانمند کند.

بخش خصوصی ارمنستان از طریق بسته مالی ۱۰ میلیون دلاری تهیه‌شده توسط بانک بازسازی و توسعه اروپا با مشارکت صندوق آب‌وهوای سبز اتحادیه اروپا از بودجه جدید سبز بهره‌مند خواهد شد.

این بسته به مشاغل محلی کمک می‌کند تا فناوری و خدمات خود را با استانداردهای سبز هماهنگ کند. به‌منظور انجام این پروژه در ارمنستان خط اعتباری EU۴Business-EBRD فراهم خواهد شد.

نماینده اتحادیه اروپا برای افزایش رقابت و بهره‌وری بنگاه‌های خرد و متوسط مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا و ارمنستان و توافق‌نامه مشارکت جامع برنامه‌ریزی کرده است. اولین برنامه اصلی اروپا با ۵۰۰ میلیون یورو از ۳۰ هزار بنگاه کوچک و متوسط پشتیبانی می‌کند.

دومین برنامه، بر حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی ارمنستان و موضوع اتصال ارمنستان از شمال به جنوب تمرکز دارد. در این برنامه تأکید به بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، امکان ایجاد ارتباط نزدیک‌تر استان‌های ارمنستان به کشورهای همسایه اشاره‌شده است.

اتحادیه اروپا تصریح کرده که سرمایه‌گذاری بر روی بخش‌های ساخته نشده بزرگراه شمال جنوب ازجمله تونل جاده سیسیان- کاجاران و بخش در حال ساخت متمرکز خواهد شد و ۶۰۰ میلیون یورو برای اجرای این برنامه تخصیص داده خواهد شد.

برنامه سوم پشتیبانی از فناوری‌ها و علوم نوآورانه برای کشف و پشتیبانی از ظرفیت اطلاعاتی ارمنستان در نظر گرفته‌شده است که ۳۰۰ میلیون یورو به این برنامه تخصیص داده خواهد شد.

چهارمین پروژه ذکرشده در گزارش کمیسیون اروپا به توانمندسازی مناطق جنوبی ارمنستان به‌ویژه منطقه سیونیک متمرکز است که به پشتیبانی زیادی نیاز دارد.

هشتاد میلیون یورو برای ساخت مسکن، گردشگری، کشاورزی، آموزش‌وپرورش، بهداشت، منابع تجدیدپذیر برق به کسب‌وکارهای خرد و متوسط محلی تخصیص داده خواهد شد.

برنامه پنجم حمایت از ایده ایروان سبز خواهد بود که برای این برنامه ۱۲۰ میلیون یورو پیش‌بینی‌شده است و برای بهبود کیفیت زندگی مردم و کیفیت هوا در ایروان و مدیریت پسماند و استفاده کارآمد از انرژی تمرکز خواهد کرد.

کمیسیون اروپا علاوه بر ارمنستان برنامه‌های مشابهی برای گرجستان، آذربایجان، مولداوی و اوکراین در نظر گرفته است و این طرح‌ها در اجلاس سران ۲۸ کشور اتحادیه اروپا در پایان سال مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۹۹٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha