۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
بررسی «صورت مالی» «دسبحان»؛ سود ۲ برابری شرکت دارویی سبحان
بازار بررسی می‌کند؛

بررسی «صورت مالی» «دسبحان»؛ سود ۲ برابری شرکت دارویی سبحان

شرکت سبحان دارو با افزایش ۵۴ درصدی درآمدهای عملیاتی توانست میزان فروش محصولات خود را به بیش از ۳ میلیارد عدد در سال ۹۹ برساند.

بازار؛ گروه بورس: گزارش صورت مالی حسابرسی شده دوره ۱۲ ماهه سال گذشته شرکت تولید کننده داروی سبحان دارو با نماد دسبحان نشان می‌دهد که سود خالص شرکت در سال گذشته تقریبا ۱۰۰ درصد نسبت به سال ۹۸ رشد داشته است.

هزینه‌های اداری این شرکت نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد داشته که بیشتر آن به دلیل افزایش حقوق کارکنان این شرکت طبق بخشنامه وزارت کار بوده، علاوه بر این به دلیل شناسایی پاداش عملکرد سال گذشته پاداش و مزایای هیات مدیره نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته است

درآمد عملیاتی این شرکت که حاصل فروش ۳میلیارد ۵۲۵ میلیون قرص، کپسول، پماد و قطره در داخل و ۲۵ میلیون عدد قرص، پماد و کپسول به خارج در سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بود که برای  به دست آوردن این میزان درآمد ۲۵۸ میلیارد تومان هزینه شده است، یعنی این شرکت به ازای تولید یک عدد از این کالا به صورت میانگین حدود ۷۳ تومان هزینه کرده و آن را با قیمت حدود ۱۷۸  تومان به فروش رسانده است، که نسبت به سال گذشته ۵۴ درصد رشد در درآمدهای عملیاتی را افزایش داده است.

بعد از کسر هزینه‌های اداری و سایر هزینه‌ها سود عملیاتی آن نزدیک به ۳۲۰ میلیارد تومان رسیده است که با کم شدن مالیات سود خالصی که برای شرکت در سال گذشته مانده ۲۴۸ میلیارد تومان بوده یعنی به ازای فروش هر کالا این شرکت به طور میانگین ۷ تومان سود کسب کرده است.

قیمت محصولات دارویی توسط توسط سازمان غذا و دارویی تعیین می‌شود بنابراین شرکت‌ها داروسازی نمی‌توانند در نرخ گذاری چندان دخالت کنند و آنچه بیشتر سبب سود دهی این شرکت‌ها می‌گردد کاهش هزینه‌های اداری و عملیاتی است. صادرات محصولات این شرکت در سال ۹۹ از ۷ میلیون عدد به ۲۵ میلیون عدد رسیده است که با توجه به حساسیت دارو، افزایش صادرات میزان کیفیت دارو را نشان می‌دهد.

هزینه‌های اداری این شرکت نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد داشته که بیشتر آن به دلیل افزایش حقوق کارکنان این شرکت طبق بخشنامه وزارت کار بوده، علاوه بر این به دلیل شناسایی پاداش عملکرد سال گذشته پاداش و مزایای هیات مدیره نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته است. بیشترین هزینه بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی مربوط خرید مواد اولیه است که عمده تامین مواد این شرکت از شرکت‌های داخلی بوده است.

خالص دریافتنی‌های کوتاه مدت در سال ۹۹ نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان است که تقریبا این عدد در طول یکسال به حدود دو برابر رسیده است که از این میزان ۳۴.۵۹۹ میلیون ریال آن جزو ذخایر مشکوک الوصول است.

سرمایه‌گذاری بلند مدت این شرکت که عمده آن در سهام شرکت‌ها بوده نسبت به سال گذشته تغییراتی نداشت که بیشترین آن مربوط به سهام شرکت پخش البزر با ۱۰۱ میلیون سهم بوده است. سفارشات و پیش پرداخت‌های که این شرکت در سال ۹۹ داشته نسبت به سال ۹۸، ۱۷ درصد رشد را نشان می‌دهد که بیانگر افزایش توان تولید این شرکت در سال گذشته بوده که این موضوع را می‌توان در افزایش ۱۲۲ درصدی موجودی مواد و کالا در انبار و کاهش ۶۰ درصدی موجودی نقدی در شرکت مشاهده کرد.

سود انباشته‌ای که این شرکت از ۱۲۸ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۲۱۶ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است که حدود ۲ برابر اصل سرمایه شرکت است. در کل جمع بدهی‌های این شرکت برای سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸،  ۷۳ درصد رشد کرده که جمع دارایی آن هم تقریبا همین میزان رشد را داشته است.

نظر حسابرس سازمان بورس
صورت مالی این شرکت با ۱۶ بند در سامانه کدال منتشر شده که در بخشی از این گزارش حسابرسی آمده؛ در سال مورد گزارش، برخی از خریدهای خارجی از طریق واسطه‌ها انجام شده که طبق اعلام مدیریت شرکت به دلیل تحریم‌ها و محدودیتهای حاکم بر سیستم بانکی بوده است، لیکن نحوه تعیین صلاحیت واسطه ها مشخص نمی باشد. ضمنا توجیهات مورد لزوم در خصوص افزایش دوره وصول مطالبات از برخی مشتریان عمده نسبت به سال قبل ارائه نگردیده است.

همچنین حسابرس در بخش اظهار نظر خود صورتهای مالی یاد شده و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی  این شرکت را برای سال مالی گذشته را از  تمام جنبه‌های با اهمیت، طبق استانداردهای حسابداری، به نحو مطلوب عنوان کرده است.

این شرکت در حال حاضر با میانگین حجم ماهانه ۱میلیون واحد، سهام شناور ۱۴ درصد، نسبت پی به ای ۱۱.۶۶ (پی به ای گروه: ۱۳.۶۲) و قیمت پایانی ۱۸.۹۷۰ ریال در تابلوی بورس ثبت شده که طبق آخرین معاملاتی که بر روی نماد دسبحان وجود داشته میزان خرید حقوقی‌های با ۱۴۰ هزار واحد حجم بیش از ۱۸ درصد نسبت به روز گذشته رشد داشته است.

کد خبر: ۹۹٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha