ادامه روند درمان «دیابت»  در «ایستگاه فضایی»
«بازار» گزارش می دهد

ادامه روند درمان «دیابت» در «ایستگاه فضایی»

دانشمندان دانشگاه مالت بخشی از باکتری های جمع آوری شده از زخم پای بیماران مبتلا به دیابت را به ایستگاه فضایی ارسال خواهند کرد؛ این محققین به دنبال شناسایی ماهیت باکتری ها و درمان قطعی دیابت می باشند.

به گزارش بازار به نقل از « innovationorigins.com »، دانشمندان دانشگاه مالت قصد دارند روند درمان دیابت را در ایستگاه  فضایی ISS  محک بزنند؛ این محققان در نظر دارند طی یک پروژه چند ملیتی تحت عنوان Maleth  نمونه‌هایی از زخم پای افراد دیابتی را به فضا ارسال کنند  تا با یافتن ژن‌های اساسی آن، درمانی برای باکتری‌های این زخم مهلک بیابند.

پروفسور جوزف بورگ استاد دانشگاه مالت سرپرستی این پروژه نوآورانه را به عهده دارد در این باره می گوید: ماه آینده اولین نمونه باکتری  های زخمهای دیابتی که از پوست یک بیمار جمع آوری شده اند به فضا ارسال خواهد شد؛ ما به دنبال دریافت  اطلاعات بیشتر در مورد زخم‌ پای افراد دیابتی  هستیم و امیدواریم  نتایج این آزمایشات بتوانند  به ایجاد درمان‌های بهتر برای این افراد ختم شوند.

وی اظهار داشت: زخم پای دیابتی یک عارضه رایج در اثر دیابت کنترل نشده است که در نتیجه آن، بافت پوست پاره و لایه‌های زیرین ظاهر می‌شوند. این زخم‌ها بیشتر در زیر انگشتان و سینه پا اتفاق می‌افتد و حتی ممکن است تا استخوان عمیق شود. در تمام افراد مبتلا به دیابت احتمال بروز این عارضه وجود دارد چرا که  وجود گلوکز بالا در خون به خودی‌ خود باعث مقاومت در برابر درمان می‌شود و در بسیاری از موارد درمان کامل و قطعی غیر ممکن است.

دکتر بورگ  افزود : بر همین اساس ما بر روی  پای افراد دیابتی و ارگانیسم‌های باکتریایی تمرکز نموده ایم چرا که موضوع قطع عضو بیماران دیابتی یکی از چالش بر انگیز ترین علائم این بیماری است که بیش از نیمی از این بیماران را دچار معلویت های جبران ناپذیر کرده است. این نمونه‌های زخم حاوی مجموعه‌ای از باکتری‌های گوناگون هستند که به آنها میکروبیوم گفته می‌شود. درمان این باکتری‌ها در افراد مبتلا به دیابت دشوار است زیرا این باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک مقاومت پیدا کرده‌اند.

بورگ و همکارانش معتقد هستند که فضا محیط مناسبی برای بررسی مقاومت دارویی خواهد بود  زیرا به طور کلی این فضا شرایطی سخت برای سلول‌ها فراهم می‌کند؛ نتایج تحقیقات این دانشمندان حاکی از این است که  چندین باکتری وجود دارند که به طور طبیعی در فضا مقاوم هستند و اکنون درصدد بررسی میزان مقاومت زخم پای دیابتی ها می باشند.

بر اساس تحقیقات  متعدد این گروه، بر روی زمین سلول‌ها به صورت لایه‌های دو بعدی رشد می‌کنند اما از آنجایی که این سلول‌های در فضا به صورت ساختارهای سه بعدی و همانند سلول های سرطانی درون بدن انسان پرورش می‌یابند؛ در واقع سلول ها در زمین درون ظرف‌های آزمایشگاهی رشد داده می‌شوند  اما  در فضا سلول‌ها به صورت سه‌ بعدی رشد می‌کنند و جاذبه کم باعث رشد آن‌ها به شکل یک گوی می‌شود. همچنین در فضا آزمایشات با سرعت بیشتری نسبت به زمین پیش می‌روند که همین امر  دستیابی به نتیجه سریع‌ تر را ممکن می سازد.

این نمونه‌ها به همراه سایر محموله‌های ایستگاه فضایی درون یک کپسول دراگون توسط یک موشک فالکون ۹ به ایستگاه بین‌ المللی خواهند رفت؛ البته تمامی محموله های ارسالی به فضا ابتدا تحت آزمایش های سم شناسی قرار می گیرند و سپس از طریق مکعب های مخصوصی به فضا فرستاده می شوند.  

ناگفته نماند، تمامی فرایند توسط تیم پشتیبان کننده از زمین قابل مشاهد خواهد بود؛ پیش بینی می شود این تحقیقات در یک دوره ۴۵ روزه به اتمام برسد و نتایج نیز تا آخر سال جاری اعلام گردد.

کد خبر: ۹۹٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha