۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
بلاروس و روسیه؛ مشتریان محصولات کشاورزی ایران| سامانه گمرکی مناسب نداریم
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

بلاروس و روسیه؛ مشتریان محصولات کشاورزی ایران| سامانه گمرکی مناسب نداریم

«علیرضا مسلمی نیا» می گوید: عمده ترین مشکلی که در بحث صادرات محصولات کشاورزی به ویژه منطقه جنوب استان کرمان به کشورهای اوراسیا وجود دارد، موضوع عدم زیرساختها و سامانه گمرکی مناسب است.

تهمینه غمخوار؛ بازاراستان کرمان به ویژه بخش جنوبی آن از جمله استان های برتر و برجسته ایران در بخش کشاورزی به شمار می رود. علاوه بر آن، منطقه جنوبی این استان ظرفیت تبدیل شدن به قطب صنعتی جدید در کشور را دارد که در همین راستا باید ظرفیت‌های معدنی و صنعتی آن به فعلیت برسد تا هم نیاز داخلی به خوبی برآورده شده و هم امکان صادرات بیشتر این محصولات به کشورهای مختلف صورت گیرد. 

از آن جایی که صادرات همواره در فرایند توسعه استان کرمان به‌صورت جدی مطرح می‌شود، لذا سیاست‌ ها و برنامه‌های اجرایی دولت می تواند بازار این استان را از طریق تفاهم نامه اوراسیا گسترش دهد چرا که اتحادیه اقتصادی اوراسیا اتحادیه‌ای مهم و آینده‌دار برای فعالان اقتصادی می باشد.

بر همین اساس با توجه به این که محصولات مورد نیاز بازار اوراسیا در استان کرمان تولید می‌شود، ضرورت توسعه کشت‌ های گلخانه‌ای، ایجاد صنایع تبدیلی در کنار مزارع و در حقیقت افزایش صنایع فرآوری محصولات کشاورزی و مکانیزاسیون در جهت افزایش چند برابری ارزش افزوده محصولات حائز اهمیت است تا میزان ارسال به کشورهایی که به این محصولات نیاز دارند، در حجم وسیع تری صورت گیرد زیرا با وجود گذشت چهار سال از طرح این تفاهم‌نامه، در حوزه بازار تفاوت چندانی مشاهده نشده و با وجود وسعت و ذخایر معدنی و کشاورزی طی سال‌های گذشته حداکثر ۲.۵ میلیارد دلار صادرات مشاهده شده و صادرکنندگان و بازرگانان استان به علت بازارهای اندک و کالاهای متکی بر مواد خام محدود هستند.

بنابراین ضروری است تا با بالاتر رفتن سطح استانداردهای تجار ایرانی و دستیابی به سطح کشورهای اوراسیا و تقویت گمرک ایران تجارت میان طرفین بهبود یابد و با آسیب شناسی و اصلاح ایرادات موجود، تاثیرگذاری توافقات انجام شده میان کشورها افزایش پیدا کند.

بلاروس و روسیه؛ مشتریان محصولات کشاورزی ایران| سامانه گمرکی مناسب نداریم

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضع صادرات و تجارت با کشورهای حوزه اوراسیا خبرنگار بازار گفتگویی را با «علیرضا مسلمی نیا» تاجر ایرانی و مدیر عامل شرکت کشاورزی زرع تجهیز جنوب انجام داده که در ادامه آمده است.

«علیرضا مسلمی نیا» در ابتدا به اهمیت امضای تفاهم نامه بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و حضور پررنگ استان کرمان در نخستین نمایشگاه تخصصی اوراسیا در تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه، تاجران ایرانی می توانند تولیدات و محصولات خود را با تعرفه های ترجیحی به کشورهای عضو این اتحادیه به خصوص روسیه، بلاروس و تا حدی به دیگر کشورهای عضو صادر نمایند.

وی در حاشیه نمایشگاه اوراسیا در خصوص ظرفیتهای صادراتی ایران اظهار کرد: محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان که به هند کوچک ایران معروف است و با تولید سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به عنوان یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور محسوب می شود، شامل خشکبار از جمله خرما و محصولات جالیزی و گلخانه ای مانند فلفل های دلمه ای رنگی، خیار، پیاز، بادنجان و دیگر محصولات است که توانسته اند جایگاه خوبی در بازارهای بین المللی پیدا کنند. از آن طرف هم، از کشورهایی مانند بلاروس و روسیه بیشتر خشکبار، عدس، نخود و حتی ماکارونی به ایران صادر می شود. 

مدیرعامل شرکت سردخانه کوهسار اضافه کرد که مشتری اول محصولات جنوب استان کرمان کشورهای منطقه اوراسیا به ویژه بلاروس و روسیه و گاهی اوکراین است که شرکتها و تاجران ایرانی مشغول به کار و تجارت با آنها هستند. البته یک سری صادرات نیز به کشور عراق وجود داشته که هم اکنون محدود شده است.

مشتری اول محصولات جنوب استان کرمان کشورهای منطقه اوراسیا به ویژه بلاروس و روسیه و گاهی اوکراین است که شرکتها و تاجران ایرانی مشغول به کار و تجارت با آنها هستند

مسلمی نیا ادامه داد که عمده ترین محصول صادراتی ما خرما در ۱۰۰ گونه است و هر کدام از انواع آن به منطقه خاصی اختصاص دارد. جنوب استان کرمان یعنی در جیرفت خرمایی به نام کلوته یا کلیته دارد که جدیدا بازار مطلوب و مناسبی را در روسیه پیدا کرده به طوری که حدود ۹۰ درصد خرمای تولیدی جنوب این استان به کشورهای اوراسیا صادر می شود.

حدود ۹۰ درصد خرمای تولیدی جنوب استان کرمان به کشورهای اوراسیا صادر می شود

وی افزود: علاوه بر آن، این نوع خرما در کشورهای حاشیه خلیج فارس و البته در بسیاری از کشورهای اروپایی هم طرفدار زیاد دارد و از ارقام خرما صادراتی ایران شناخته می شود.

این تاجر ایرانی گفت: در میان گونه های مختلف خرما، یک نوع هم به نام خرمای مضافتی وجود دارد که با برند بم ثبت شده و هم نیاز داخلی را برآورده می سازد و هم در بازارهای بین المللی طرفدار دارد.

علیرضا مسلمی نیا ضمن بیان اینکه علاوه بر صادرات خرما در جنوب استان کرمان، محصولات گلخانه ای شامل انواع فلفلهای دلمه ای رنگی و شمشیری در بسته بندی های متعدد و مشتری پسند نیز صادر می شوند، به مشکلات پیش روی تجار ایرانی اشاره کرد و اظهار کرد: عمده ترین مشکلی که در بحث صادرات اینگونه محصولات ایرانی به ویژه منطقه جنوب استان کرمان به کشورهای مختلف بالاخص اوراسیا وجود دارد، بحث عدم زیرساختها است به طوری که یک سامانه گمرکی مناسب در جنوب استان موجود نیست و محصولات در جای دیگر گمرک می شوند.

وی گفت: همچنین به دلیل آنکه ارزیابی و مسائل مربوط به استانداردسازی و کنترل کیفی محصولات کشاورزی در دو تا سه مرحله انجام میشود، این امر در کیفیت محصول اثر می گذارد و موجب میشود که تا حدی از کیفیت آن کاسته شود، زیرا وقتی قرار است تا از چند کانتیتر به کانتینر دیگر منتقل شود محصول دچار آسیب شده و آن کیفیت اولیه را نخواهد داشت. 

به دلیل آنکه ارزیابی و مسائل مربوط به استانداردسازی و کنترل کیفی محصولات کشاورزی در دو تا سه مرحله انجام میشود، این امر در کیفیت محصول اثر می گذارد و موجب میشود که تا حدی از کیفیت آن کاسته شود 

مدیرعامل این شرکت اضافه کرد که البته با وجود این مشکلات، از سوی اتاق بازرگانی استان کرمان و جهاد کشاورزی یک سری اقدامات انجام شده که هنوز به طول کامل این پروسه اجرایی نشده است. در این میان، در خصوص صادرات محصولات، اتاق بازرگانی نمایندگانی دارد که از طریق آنها اقدامات مربوط به انعقاد قراردادهای تجار ایرانی با رایزن بازرگانی کشور دیگر انجام می شود. گاهی اوقات قراردادهای سه جانبه ای میان خریدار، فروشنده و اتاق بازرگانی امضا می شود که در حقیقت اتاق داور میان دو طرف است. بنابراین در انجام اقدامات اجرایی میتواند نقش پررنگی ایفا نماید.

وی در خصوص تاثیر خشکسالی بر میزان صادرات محصولات این استان خاطر نشان کرد خشکسالی بر آسیب دیدن محصولات کشاورزی تاثیر گذار بوده، اما به دلیل آنکه آب منطقه جنوب استان بیشتر از طریق آبهای زیرزمینی تامین می شود و در نتیجه سطح آب چاهها پایین تره رفته و کشاورزان مجبور هستند که سطح آب چاهها را کاهش دهند، مسئله خشکسالی در دو تا سه سال آینده اثر منفی خود را نشان خواهد داد و به بحرانی جدی در جنوب استان تبدیل خواهد شد.

مدیر عامل شرکت کشاورزی زرع تجهیز جنوب تصریح کرد: بنابراین، در حال حاضر به دلیل آنکه منبع تامین آب از آبهای زیر زمینی است و همچنین محصولی مانند خرما هم در برابر خشکسالی مقاوم است، در سال جاری حداقل کشاورزان کرمانی با مشکلات جدی مواجه نیستند. 

در حال حاضر به دلیل آنکه منبع تامین آب از آبهای زیر زمینی است و همچنین محصولی مانند خرما هم در برابر خشکسالی مقاوم است، در سال جاری حداقل کشاورزان کرمانی با مشکلات جدی مواجه نیستند

مسلمی نیا در رابطه با تاثیر کرونا بر بازار داخلی و حضور این استان در بازارهای بین المللی اظهار کرد: تاثیر اول کرونا در درجه نخست بر بازارهای داخلی قابل مشاهده بود. پیش از شیوع این بیماری، ۴۰ درصد از محصولات ما در بازار داخلی از جمله مراسم مذهبی و ماه رمضان به فروش می رسید، اما با گستردگی این ویروس و تعطیلی این مراسم ها این میزان به زیر ۱۰ درصد رسید و بر همین اساس میزان زیادی از آنها در داخل سردخانه ها باقی ماند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن، در همان ماههای اولیه این بحران، در رابطه با بحث صادرات به کشورهای منطقه نیز ما دچار مشکل بودیم مثلا برخی از بارها یک تا دو ماه در راه میماندند تا به مقصد برسند و همین امر موجب تخریب محصول شده بود. همچنین بازرگانان کشورهای دیگر با توجه به عدم دریافت به موقع آن محصول دیگر تمایلی به تجارت دوجانبه از خود نشان نمیدادند.

رئیس این شرکت صادراتی ادامه داد که به طور کلی از زمانی که صادرات این محصولات به کشورهای حوزه اوراسیا صورت گرفته است، ارتباط تنگاتنگی حداقل میان تاجرین شکل گرفته که خود این موضوع می تواند در ایجاد زیرساختها در جهت گسترش روابط دوجانبه ایران و کشورهای مختلف در بحث صادرات و واردات موثر باشد. 

وی تصریح کرد که حضور در نمایشگاه های مختلف از جمله اوراسیا فرصت خوبی برای تبادل اطلاعات و یافتن بازارهای جدید بخش کشاورزی محسوب می شود و بازار اوراسیا فرصتی مهم برای بازار فروش محصولات کشاورزی این منطقه فراهم می آورد.

مزیت و پتانسیل تازه بودن محصولات کشاورزی جنوب کرمان در بازاریابی محصولات کشاورزی بویژه در منطقه اوراسیا حائز اهمیت است

وی همچنین به مزیت و پتانسیل تازه بودن محصولات کشاورزی جنوب کرمان اشاره کرد و خاطر نشان کرد که این ویژگی در بازاریابی محصولات کشاورزی بویژه در منطقه اوراسیا حائز اهمیت بوده و موجب عدم تخریب و معدوم سازی برخی محصولات کشاورزی به ویژه پیاز، گوجه و سیب زمینی در این منطقه می شود. 

مدیر عامل شرکت کشاورزی زرع تجهیز جنوب در پایان به موضوع ارتباطات مالی تجاری میان کشورهایی نظیر بلاروس و روسیه با ایران در شرایط تحریمی پرداخت و گفت: یکی از عمده ترین مشکلاتی که هم تجار ایرانی و هم روسی با آن دست و پنجه نرم میکنند، بحث معاملات و پرداخت هزینه های محصولات کشاورزی است. زمانی که ما با طرف بلاروسی یا روسی قراردادی منعقد میکنیم، باید حساب خارجی داشته باشیم که به دلیل آنکه برخی از بانکهای ایرانی تحریم هستند و همچنین نوسانات ارزی بنابراین این امر امکان پذیر نیست و تاجر ایرانی مجبور است برای دریافت پول یک سری هزینه های اضافی را بابت این مشکل پرداخت نماید و این موضوع موجب پایین آمدن قیمت محصول می شود. لذا باید شرکت یا طرف سومی بین صادرکننده و واردکننده وجود داشته و پول به حساب شرکت ثالث واریز شود و آن شرکت به ریال در اختیار تاجر ایرانی قرار دهد.

کد خبر: ۹۹٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha