۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
ثبات بازار و کاهش نرخ ارز سیاست دولت رئیسی| بازار در نوسان قیمت ارز بی تقصیر است
کارشناسان در گفتگو با «بازار» مطرح کردند

ثبات بازار و کاهش نرخ ارز سیاست دولت رئیسی| بازار در نوسان قیمت ارز بی تقصیر است

هرچند بازار ارز طی ۸ سال اخیر با نوسان قیمت مواجه و این موضوع باعث سردرگمی فعالان اقتصادی و افزایش قیمت ها در بازار شد اما رویکرد دولت سیزدهم در قبال سیاست های ارزی ثبات بازار و کاهش قیمت ها است.

اسدالله خسروی؛ بازار: قیمت ارز مدتی است در بازار دچار نوسان شده است، طوری که طی یکی دو ماه اخیر دلار و انواع ارز نرخ های متفاوتی را تجربه کرده است.

البته خیلی ها بر این باور بودند که مذاکرات برجام نتیجه می دهد و با برداشته شدن تحریم ها ارز در بازار ارزان خواهد شد اما طولانی شدن فرایند مذاکرات و بی نتیجه بودن آن همچنین توجه به نرخ تعادلی دلاری که کارشناسان آن را بین ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان می دانند انتظار خیلی ها را در این بخش به سر رساند. از طرفی اما هنوز خیلی ها منتظر اجرای سیاست های ارزی در دولت جدید هستند و این موضوع نیز باعث شده است تا مردم در داد و ستدهای ارزی دست به عصا حرکت کنند.

از آنجایی که سیاست های دولت رئیسی در ساماندهی اقتصاد حرکت در مسیر کاهش نرخ تورم و منطقی شدن نرخ ارز است بنابراین فعالان این بازار منتظر سیاست گذاری های جدید در این بازار هستند

انتظار برای اجرای سیاست های ارزی در دولت جدید
حال از آنجایی که سیاست های دولت رئیسی در ساماندهی اقتصاد حرکت در مسیر کاهش نرخ تورم و منطقی شدن نرخ ارز است بنابراین فعالان این بازار منتظر سیاست گذاری های جدید ارزی در این بازار هستند.

البته طی چند ماه اخیر بازار ارز و طلا با نوسان قیمت همراه بود اما قیمت ها در چنین بازاری جهش و شیب بسیار تند و کندی نداشت بلکه به صورت خرنده قیمت ها بالا و پایین می شد. به باور کارشناسان این فراز و نشیب قیمت ها در بازار ارز ناشی از سیاست گذاریهای بانک مرکزی است که بعضا بدنبال کسب درآمد و یا تنظیم بازار قیمت این کالا بود.

«آلبرت بغزیان» کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره نوسان قیمتی که مدتی است در بازار طلا و ارز مشاهده می شود گفت: قیمت ارز اخیرا در بازار روندی افزایشی داشت طوری که دلار به بیش از ۲۵ هزار تومان هم رسید اما اکنون چند روزی است که نرخ ها در این بازار شکسته است و تابلو فروش سکه و ارز به نسبت هفته های گذشته سیر نزولی قیمت ها را نشان می دهد.

بانک مرکزی با دخالت در بازار ارز و اعلام قیمت به صرافی ها قیمت روزانه این کالا را به بازار اعلام می کند در چنین شرایطی بازار آزاد نیز با ملاحظه نرخ روز ارز بر روی تابلو صرافی های مجاز قیمت ها را البته با اندکی افزایش تعیین می کند

دخالت بانک مرکزی در بازار ارز قیمت ها را نوسانی می کند
وی هرگونه تغییری در نرخ ارز را ناشی از سیاست گذاری های بانک مرکزی عنوان کرد و اظهار داشت: این بانک با دخالت در بازار ارز و اعلام قیمت به صرافی ها قیمت روزانه ارز را به بازار اعلام می کند در چنین شرایطی بازار آزاد نیز با ملاحظه نرخ روز ارز بر روی تابلو صرافی های مجاز قیمت ها را البته با اندکی افزایش تعیین می کند.

این اقتصاددان با بیان اینکه بانک مرکزی نباید با ترفند تنظیم بازار علل نوسان قیمت ها را به گردن بازار آزاد ارز بگذارد گفت: سئوال من از روسای بانک مرکزی این است که اختیار تعیین قیمت ارز در دست بازار است یا نه؟ اگر بازار آزاد نرخ ها را متناسب با بروز برخی مسائل چون نتیجه مذاکرات برجام، آزاد سازی پولهای بلوکه شده و ... را دارد، پس بانک مرکزی به عنوان نهاد تعیین کننده نرخ ارز چه کاره است؟ از طرفی وقتی که خود بانک مرکزی هر روز صبح قیمت انواع ارز را به صرافی ها اعلام می کند و بازار رهرو قیمت های اعلام شده این بانک می شود، بنابراین بازار تقصیری در نوسان قیمت ها ندارد.

بغزیان اظهار داشت: هدف بانک مرکزی از افزایش قیمت ها در بازار ارز کسب درآمد در این بخش است و گرنه قیمت دلار در ماههای گذشته باید در همان رقم ۲۳ هزارتومان باقی می ماند. از طرفی مزایای تثبیت قیمت ها در بازار ارز به اقتصاد کشور کمک می کند و فعالان اقتصادی را دچار سردرگمی نمی کند.

از آنجایی که  رویکرد رئیسی بهبود وضعیت اقتصادی مردم کاهش تورم و ساماندهی بازار است بنابراین باید امیدوار بود که نرخ ارز در دولت وی منطقی با شیبی روبه پایین خواهد بود

تغییر نرخ ارز در دولت سیزدهم با شیب ملایم رو به پایین و ساماندهی بازار
وی با پیش بینی اینکه نرخ ارز با استقرار دولت سیزدهم به احتمال زیاد منطقی و در مسیر کاهشی قرار گیرد افزود: دولت رئیسی باید ابتدا راههای بهبود رژیم ارزی را به خوبی مشخص کند و با سیاست گذاری های درست قیمت این کالا را در بازار به درستی تعیین کند و مانع از نوسان قیمت شود. حال از آنجایی که رویکرد رئیسی بهبود وضعبت اقتصادی مردم کاهش تورم و ساماندهی بازار است بنابراین باید امیدوار بود که نرخ ارز در دولت وی منطقی با شیبی روبه پایین خواهد بود.

«محسن صادقی» کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با «خبرگراری بازار» درباره آینده نرخ ارز در دولت جدید گفت: بالاترین نوسان قیمت در بازار ارز در دولت روحانی اتفاق افتاده است و این نوسان مشکلات عدیده ای را برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ایجاد کرده است چرا که آنها طی این چند سال نسبت به قیمت ارز بی اعتماد بودند و نامشخص بودن قیمت این کالا مشکلات فراوانی را متوجه آنها کرد.

 بازار ارز در دولت جدید ساماندهی و قیمت ارز منطقی خواهد شد، به نظر می رسد جهش قیمتی در بازار چون سالهای گذشته تکرار نمی شود

قیمت ارز در بازار در دولت جدید بی منطق افزایش نمی یابد
وی با بیان اینکه در دولت آینده سیاست گذاریهای ارزی باید طوری طراحی شود که اقتصاد کشور دچار خدشه نشود افزود: به احتمال زیاد قیمت ها در بازار ارز ساماندهی و منطقی خواهد شد، به نظر می رسد جهش قیمت در بازار چون سالهای گذشته تکرار نمی شود.

صادقی خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد دولت رئیسی در بهبود معیشت مردم و توسعه اقتصاد کشور بی تردید برنامه ها طوری ترسیم می شود که قیمت ارز در بازار بی منطق افزایش نیابد.

بنا به این گزارش، امروز در بازار ارز قیمت دلار ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان، قیمت یورو ۲۹ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ بر همین اساس، قیمت فروش دلار ۲۴ هزار و ۲۶۰ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۳ هزار و ۷۷۹ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸  هزار و ۸۸۶ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۱۴ تومان اعلام شده است.

دلار ۲۴ هزار ۷۵۰ و سکه ۱۰ میلیون ۵۶۰ هزار تومان
قیمت ها در بازار ارز در حالی همچنان با نوسان همراه است که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار نیز هرگرم یک میلیون و ۵۵ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.  

همچنین قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای ۱۸ عیار نیز در هر گرم هم یک میلیون و ۵۵ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۴۰۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۷۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است که قیمت ها در بازار ارز و طلا چند روزی است با فراز و نشیب همراست این نوسان قیمتی که به احتمال زیاد تا پایان دولت روحانی وجود دارد اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم و اجرای سیاست های ارزی بی تردید قیمت ها دچار تغییر خواهند شد. تغییر قیمتی که به عقیده کارشناسان روندی نزولی را خواهد داشت اما برنامه ریزیها باید طوری باشد که ثبات قیمت در این بازار مهم اقتصادی ایجاد شود.

کد خبر: ۹۹٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha