۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
استقبال کشاورزان زنجانی از کنتورهای هوشمند مطلوب نبوده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان:

استقبال کشاورزان زنجانی از کنتورهای هوشمند مطلوب نبوده است

زنجان- افشاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه ۱۳ درصد چاه‌های کشاورزی استان مجهز به کنتور هوشمند هستند، گفت: کشاورزان در استان استقبال لازم از نصب کنتورهای هوشمند را ندارند. 

اسماعیل افشاری در گفتگو با خبرنگار بازار به نصب کنتورهای هوشمند برای واحدهای کشاورزی و صنعتی در استان زنجان اشاره کرد و گفت: کنتورهای هوشمند عملکردی چندگانه دارند که با هدف با جلوگیری از اضافه برداشت بیش از میزان مندرج در پروانه بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی، تشویق کشاورز به استفاده از الگوی کشت بهینه هر منطقه، افزایش بهره وری منابع آب‌های زیرزمینی، دادن اطلاعات لحظه‌ای به کشاورز در مورد آب مصرف شده و آب باقی‌مانده از حق‌آبه‌ تعیین شده جهت برنامه‌ریزی و استفاده بهینه از منابع آب می‌تواند نقش موثری در کاهش مصرف آب‌های زیرزمینی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۱۳ درصد چاه‌های کشاورزی استان زنجان مجهز به کنتور هوشمند هستند، اظهار کرد: در استان از تعداد ۱۲ هزار و ۵۸۳ چاه کشاورزی مجاز تعداد  یک هزار و ۷۳۲ حلقه چاه کشور به ابزار اندازه‌گیری و کنتور هوشمند آب از انواع مختلف تجهیز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: کشاورزان در استان استقبال لازم از نصب کنتورهای هوشمند را ندارند. 

افشاری تاکید کرد: نصب، راه‌اندازی صحیح کنتورها، عدم دستکاری، ارسال داده و فعال بودن کنتورها در راستای حفاظت از منابع آب زیرزمینی بسیار موثر بوده و  تمام برداشت‌های مازاد و پروانه صادره قابل رصد است.

وی گفت: در نصب کنتورهای هوشمند نباید منفعت آنی کشاورزان لحاظ شود چرا که در صورت عدم کنترل برداشت آب و اضافه برداشت از مفاد پروانه که منجر به افت سطح آب‌های زیرزمینی می‌شود کشاورزان را در بلندمدت با هزینه‌های زیادی اعم از کف شکنی و جابه‌جایی‌ چاه و حتی کم آبی مواجه خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان ابراز داشت: برای هدایت کشاورزان به سمت بهره‌مندی از این کنتورها، مطابق قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه، قانون توزیع عادلانه آب و دستورالعمل‌های صادره، تمامی کشاورزان و بهره‌مندان مکلف به نصب کنتور روی منصوبات چاه با نظارت شرکت آب منطقه‌ای هستند.

وی افزود: بهترین زمان موقع اجرای آبیاری‌های نوین توسط متقاضی با مساعدت و همراهی جهاد کشاورزی، تشویق و ترغیب کشاورزان به نصب کنتور و عدم ارائه خدمات به چاه‌های بدون کنتور و نیز تبلیغات و فرهنگ‌سازی از راهکارهای هدایت بهره‌برداران در راستای نصب کنتورهای هوشمند است.

کد خبر: ۹۹٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha