۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
دولت به دنبال فرافکنی است| وجود آفت جدی مدیریتی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

دولت به دنبال فرافکنی است| وجود آفت جدی مدیریتی

سمنان- طباطبایی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت مدام سعی دارد قصور قطعی برق، کم آبی، کرونا و … را بر گردن مردم بیندازد، گفت: دولت با فرافکنی، مردم را سرزنش می‌کند.

سید رضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه هر گاه قصور و کاستی‌ها از سوی مسئولان دولتی بر گردن مردم انداخته شد، مردم مطمئن باشند که کمبودی در بدنه دولت وجود دارد که نمی‌تواند نیازهای مردم را پاسخ دهد، تاکید کرد: شرایط کنونی دولت به خصوص در دولت دوازدهم کشور را به سمتی سوق داد که درباره همه چیز مردم مقصر باشند.

وی با اشاره به سخنان وزیر نیرو درباره خاموشی‌ها که اعلام کرده بود مردم باید رعایت کنند، افزود: این نوع تفکر از سوی مدیران دولتی که خود متصدی اقتصاد هستند یک نوع آفت جدی مدیریتی است زیرا کم کاری و کاستی‌ها را گردن کسانی می‌اندازند که اتفاقاً برای دریافت خدمات نصفه و نیمه وزارت نیرو، پول هم پرداخت می‌کنند.

سهم مصرف خانگی ناچیز است
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت عامل شیوع کرونا را مردم می‌داند اما راه‌ها و مسافرت‌ها را محدود نمی‌کند، گفت: دولت مردم را مقصر اصلی کمبود برق و آب می‌داند اما اعلام نمی‌کند که در تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های برق کشورمان عاجز بوده و مردم سمنان باید خاموشی تحمل می‌کردند تا تهرانی‌ها برق داشته باشند چرا که دولت از تهرانی‌هایی که به اعتراض مدنی آن هم کف خیابان بیشتر عادت دارند، خطرناک‌تر از مردم استان سمنان هستند.

طباطبایی با بیان اینکه انداختن قصور و کم کاری‌ها بر گردن مردم عین فرافکنی است، گفت: اقتصاد سالم برای تمام نیازهای جامعه خود برنامه دارد و سپس به صادرات برق و همکاری با کشورهای خارجی در اجاره مزارع بیت کوین و رمز ارز می‌اندیشد اما دولت متأسفانه هنوز در تأمین مایحتاج مردم نیز عاجز است و مقصر آن را مردم می‌داند.

وی با بیان اینکه مصرف خانگی کشور در پنج سال اخیر رشد پنج درصدی داشته است، گفت: این آمارها از سوی خود وزارت نیرو اعلام شده است و نشان می‌دهد که نه تنها افزایش مصرفی در کشور به آن صورت رخ نداده بلکه مردم به صورت معقول برق مصرف می‌کنند از سوی دیگر افزایش پنج درصدی مصرف برق خانگی در پنج سال گذشته آنقدر در برابر مصرف برق صنایع و دولتی‌ها و ارگان‌ها و … ناچیز است که به چشم نمی‌آید آن گاه دولت برای همین سهم پنج درصدی (بهتر بگوییم سالی یک درصد رشد مصرف خانگی) مردم را مقصر می‌داند.

آفت اقتصاد دولتی
این دانش آموخته رشته اقتصاد با بیان اینکه دولت در زمینه کرونا نیز هنوز بعد از یکسال و نیم مردم را مقصر شیوع می‌داند در حالی که همین مردم و کسبه و … بیشترین ضرر را از بیماری کرونا بردند و اتفاقاً تعلل دولتی‌ها در تأمین واکسن و خدمات باعث شد تا مدت بیماری افزایش پیدا کند و مردم خسته شوند، افزود: ساده انگاری و دوری از سخت گیری های سال گذشته به دلیل این است که مردم معتقد هستند اگر قرار باشد به دولت دوازدهم چشم امید ببندند حتی اگر چهار سال دیگر هم سر کار بودند، هنوز باید برای واکسن به ارمنستان می‌رفتند در نتیجه اوج ناجوانمردی است که قصور تمام مشکلات اقتصادی کشور را در مردم جستجو کرد.

طباطبایی بیان کرد: دولت حتی برای مهاجرت از روستاها نیز مردم را سرزنش می‌کند در صورتی که در همین استان سمنان روستاهای بخش بیارجمند در جنوب شاهرود یا کوه زر در جنوب دامغان نه آب، نه دامداری و کشاورزی، نه اقتصاد خانوار و نه هیچ چیز دیگری وجود ندارد و لذا باید از دولت پرسید که اگر تمام امکانات فراهم بود چرا مردم باید مهاجرت می‌کردند؟ اقتصاد سالم نه تنها مردم را مقصر دانسته بلکه قصور و کم کاری و حتی کاستی های خود را نیز اعتراف و سعی می کند صادقانه در رفع آنها با کمک کار کارشناسی و کمک گیری از ظرفیت های علمی بکوشد.

وی افزود: به نظر می رسد تا زمانی که اقتصاد دولتی این میزان بزرگی و عظمت را داشته باشد همیشه مردم در آن مقصر بوده و مسئولان کاستی ها را در مجموعه های خودشان مشاهده نمی کنند لذا باید دولت را کوچک و بخش خصوصی را فعال کرد برای مثال در زمینه واکسن قطعا وزارتخانه ای که چه واکسن تولید کند چه نکند، چه دو هزار دوز تولید کند چه دو میلیون دوز، یک اعتبار و حقوق و مزایا را دریافت می کند، نمی تواند انگیزه ای برای خدمت بیشتر داشته باشد اما بخش خصوصی در کمترین حالت دست کم نگران سود خود خواهد بود.

کد خبر: ۹۹٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha