۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
دورزدن خشکسالی با آبیاری بارانی؛ لزوم مدیریت شالیزارها
بازار گزارش می‌دهد؛

دورزدن خشکسالی با آبیاری بارانی؛ لزوم مدیریت شالیزارها

بهشهر- کم آبی و خشکسالی سبب شده تا برخی از کشاورزان مازندرانی با مدیریت مزرعه و کشت خشکه کاری، شیوه ای جدید برای زراعت برنج را درپیش گیرند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران هم کم آب شده و برخی از دشت‌ها و مزارع این استان براثر تنش خشکی بایر مانده و آب سدها و ذخایر آبی استان نیز در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

در چنین شرایطی که خشکسالی بیش از هر سال دیگر، چهره بدخیم خود را به مازندران نشان داده، کشت محصولات پرآب طلب، استقبال از شرایط بحرانی زودهنگام است که نتیجه جز فرونشست زمین، بایر ماندن مزارع و از بین رفتن کشاورزی نخواهد داشت.

در حالی که بسیاری از کشاورزان همچنان به شیوه‌های سنتی و بهره گیری از روش نشاکاری و خزانه گیری برای کشت برنج اصرار دارند، تعدادی از کشاورزان شرق مازندران نیز، با بهره گیری از روش جدید، به تولید محصولات کشاورزی از جمله برنج مشغول هستند.

بهره گیری از پهباد و باران مصنوعی برای مدیریت مزرعه
امیرمحمد محمدپور خلیلی نوجوانی که در روستای پاسند بهشهر به همراه خانواده اش اقدام به کشت شالی خشکه کاری را انجام می‌دهد، در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: برای آبیاری مزرعه از شیوه باران مصنوعی استفاده می‌شود تا به صرفه جویی و مدیریت مصرف آب کمک شود.

وی با اظهار اینکه برای سمپاشی مزرعه و کوددهی از پهباد و سمپاشی هوایی استفاده می‌شود، ادامه داد: برای اولین بار اقدام به خشکه کاری برنج کردیم و از وضعیت کنونی رضایت داریم.

دورزدن خشکسالی با آبیاری بارانی؛ لزوم مدیریت شالیزارها

وی با اینکه در مزرعه شالی از روش بارانی برای آبیاری استفاده می‌شود، وضعیت رشد بوته‌های برنج را مطلوب و قابل قبول توصیف کرد.

در روستای علی تپه بهشهر نیز یک کشاورز ۱۲ هکتار از مزرعه اش را به زیر کشت خشکه کاری برنج برد و امیدوار است میزان تولید آن در سال جاری از روش غرقابی و نشایی برنج فراتر رود.

عملکرد خشکه کاری معادل نشاکاری است
حمید حسینی کشاورز دیگری که در روستای علی تپه اقدام به خشکه کاری برنج کرده است، نیز گفت: پنج سال است تجربه کشت خشکه کاری برنج را دارم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در سال‌های اول کشت برنج به شیوه خشکه کاری را در مساحت کمتر و حدود پنج هزار مترمربع انجام دادیم، افزود: این میزان در سال جاری ۱۲ هکتار است.

وی با عنوان اینکه امسال سال خشکسالی است، یادآور شد: کمبود آب در منطقه بیداد می‌کند و نباید از آب‌های سطحی و زیرزمینی استفاده کرد از این رو برای نجات بخشی منابع آبی، اقدام به کشت خشکه کاری برنج کردیم.

حسینی یادآور شد: در روش خشکه کاری مصرف آب و هزینه کشاورز ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و به نصف خواهد رسید.

این کشاورز درباره عملکرد تولید نسبت به کشت برنج با آب گفت: عملکرد برنج به شیوه غرقابی هشت تا ۸.۵ تن است و در شیوه خشکه کاری در سال‌های اولیه کمتر از روش غرقابی بود و درحالی که پارسال به ۸.۵ تن رسید و امسال پیش بینی می‌شود از ۱۰ تن فراتر رود.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی با برگزاری کلاس‌های ترویجی و آموزشی حمایت‌هایی را انجام داده است، گفت: هزینه اولیه خشکه کاری برای کشاورز سخت است و باید متولیان امر حمایت لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در صورت حمایت‌های دولت، روش خشکه کاری ترویج می‌یابد، افزود: باتوجه به محدودیت منابع آبی و خشکسالی، خشکه کاری می‌تواند نقش مهمی در صرفه جویی آب داشته باشد.

شیوه جدید مدیریت مزرعه را نهادینه کنیم
خلیل حقیقی مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به محدودیت منابع آبی در پی خشکسالی و کمبود آب در استان اظهار داشت: در سال جاری ۴۵ هکتار از شالیزارهای استان در شرق استان خشکه کاری شده است.

وی اظهار داشت: اگر بتوانیم طرح خشکه کاری را جابیندازیم می‌توان در توسعه اراضی شالیزاری و کشت برنج حتی در شرایط کم آبی نیز اقدام کرد.

وی از تدوین و تهیه برنامه آموزشی برای خشکه کاری برنج در استان خبر داد و گفت: شرایط کم آبی در استان چاره‌ای نمی‌گذارد تا به سمت روش کشتی برویم که نیاز آبی کمتری دارد و باید خشکه کاری برنج را ترویج دهیم.

حقیقی خشکه کاری را بهترین روش جایگزین کشت غرقابی برشمرد و گفت: در سال جاری محدودیت منابع آبی سبب شده تا کشت دوم برنج در استان ممنوع شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران سطح شالیزارهای استان را ۲۱۵ هزار هکتار بیان کرد و گفت: بیش از نیمی از شالیزارهای استان به صورت مکانیزه کشت شده است و بخشی از مزارع در مرحله بوته دهی هستند.

تداوم خشکسالی نگران کننده است
وضعیت منابع آبی مازندران بیش از گذشته شکننده شده و ذخایر آبی استان نصف شده است و متولیان امر بر ممنوعت کشت دوم برنج و بهره گیری از روش نشایی و غرقابی تاکید می‌کنند.محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه تداوم خشکسالی در استان نگران کننده خواهد بود، اظهار داشت: به دلیل کاهش ذخایر آبی، مدیریت آبی برای کاهش اثراث خشکسالی سخت است.

دورزدن خشکسالی با آبیاری بارانی؛ لزوم مدیریت شالیزارها

وی با عنوان اینکه طی دو سال گذشته با ذخایر سدهای بزرگ استان از جمله شهید رجایی توانستیم خشکسالی را در استان مدیریت کنیم، افزود: اکنون ذخایر این سد کاهش یافته و فقط ۳۴ میلیون مترمکعب آب قابلیت رهاسازی دارد.

وی با بیان اینکه تأمین آب کشاورزی و شرب درپی کاهش بارندگی‌ها و ذخایر آبی با مشکل مواجه شده است، افزود: آورد رودخانه‌ها طی سال جاری نیز براثر کاهش بارندگی‌ها رشد چشمگیری و بیش از ۶۰ درصدی داشته است.

یخکشی با اشاره به اجرای پروژه تثبیت بستر رودخانه تالار در قائمشهر گفت: این پروژه پیشرفتی ۴۰ درصدی دارد و در پایین دست کانال اصلی شبکه البرز سد انحرافی در دست ساخت است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران این سد انحرافی را دارای ۷۵ متر طول بیان کرد و گفت: با ساخت این سد ۵۲ هزار هکتار از اراضی مشروب می‌شوند.

کمبود منابع آبی از یکسو و مدیریت ۱۰ درصدی آب‌های سطحی و کاهش ذخایر آن، بهره گیری از شیوه‌های نوین کشت و زراعت را در مازندران الزامی می‌سازد و باید با بهره گیری از شیوه‌ها، برای نجات آب تلاش کرد.

کد خبر: ۹۹٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha