۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
واکسن «اسپوتنیک وی» در مقابل تمامی جهش های کرونا کارایی دارد
سازمان بهداشت جهانی تا اکتبر اسپوتنیک را تایید می کند؛

واکسن «اسپوتنیک وی» در مقابل تمامی جهش های کرونا کارایی دارد

در این روزها که دنیا درگیر جهش های مختلفی است، مطالعه در مورد کارایی واکسن ها در مقابل جهش ها ادامه دارد. گزارشها نشان می دهد واکسن اسپوتنیک وی در مقابل تمامی جهش ها کارایی دارد.

بازار؛ گروه بین الملل:واکسن اسپوتنیک وی اولین واکسنی است که در دنیا تایید شد و هم اکنون این واکسن در ۶۷ کشور دنیا مورد تایید قرار گرفته است. جمعیت کشورهایی که در این واکسن را تایید کرده اند معادل ۳.۵ میلیارد نفر است و  هم اکنون واکسن در تمامی این کشورها تزریق می شود.

کریل دیمیتریف، رییس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه روز گذشته با اشاره به این مطلب که  تمامی اطلاعات مورد نیاز برای بررسی واکسن اسپوتنیک وی در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است به ایندیا تایمز گفت: «انتظار می رود در ماه های سپتامبر یا اکتبر سال جاری واکسن اسپوتنیک به تایید سازمان بهداشت جهانی برسد.»

تایید واکسن توسط سازمان بهداشت جهانی می تواند باعث توسعه بازار این واکسن شود و کشورهای بیشتری اقدام به استفاده از این واکسن کنند.

بررسی های انجام شده در موسسه گامالیای روسیه نشان می دهد واکسن اسپوتنیک در مقابل تمامی جهش های کرونایی که امروزه در دنیا مشاهده می شود، کارایی دارد. این موسسه در گزارش خود نوشت: «واکسن در مقابل جهش های الفا، بتا و حتی دلتا که امروزه دنیا را درگیر کرده است، کارامد است. حتی  جهشی که اخیرا در کشور روسیه و افریقای جنوبی مشاهده شده است هم از کارایی واکسن نکاسته است و مردم می توانند با اطمینان در مورد اثر بخشی و کارایی این واکسن، آن را دریافت کنند.»تا کنون بالغ بر ۲۹ میلیون دوز واکسن در روسیه تزریق شده است و اخیرا خبرهایی در مورد افزایش استقبال از واکسن های روسیه در داخل کشور مخابره شده است.

هند هم به جمع تولیدکنندگان اسپوتنیک وی پیوست
اما در این روزها که دنیا برای واکسینه کردن مردم به دنبال واکسن های  کارامد است، خبرها از شروع تولید واکسن در هند می دهد. طبق گزارشهای موجود موسسه واکسن سازی سروم کشور هند قراردادی برای ساخت ۳۰۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی امضا کرده است.

بعد از تایید واکسن در داخل کشور و تکمیل ازمایشات روی این واکسن در داخل هند، قرار است اولین محموله واکسن اسپوتنیک تولید شده در داخل هند وارد بازار این کشور شود. رییس صندوق سرمایه گذاری روسیه با اشاره به این مطلب روسیه با شش شرکت در هند قرارداد تولید دارد گفت: «شرکت واکسن سازی سروم به تنهایی تولید ۳۰۰ میلیون دوز واکسن در سال را انجام می دهد و در صورت نهایی شدن قرارداد ما به پنج کشور دیگر ظرفیت تولید اسپوتنیک در هند افزایش خواهد یافت.

تا کنون بالغ بر ده کشور نتایج مطالعات خود در مورد کارایی و اثر بخشی واکسن اسپوتنیک وی را منتشر کرده اند و تمامی این مقالات علمی تایید کرده است که واکسن اثرگذار است و اثرات جانبی بسیار کمی دارد.

از طرف دیگر این واکسن در مقابل تمامی جهش ها کارایی دارد که خبر بسیار خوبی است. وسعت مطالعات در هند بیش از دیگر کشورها بود و  کارایی واکسن در مقابل جهش دلتا هم در مطالعات انجام شده در کشور هند مورد تایید قرار گرفت. حال می توان با اطمینان بیشتری گفت که این واکسن می تواند ناجی دنیا در مقابل بحران کرونا باشد.

ترکیب واکسن ها سیاست درستی  است
رییس صندوق سرمایه گذاری روسیه در مورد ترکیب واکسن ها و کارایی ان در مقابله با ویروس کرونا گفت: «ما بر این باور هستیم که ترکیب واکسن ها باعث افزایش کارایی انها می شود و سیاست درستی است. به همین دلیل است که دو دوز واکسن اسپوتنیک با هم تفاوت دارد و مطالعاتی برای ترکیب اسپوتنیک و استرازنکا هم در حال انجام است.»

او اضافه کرد که مطالعه روی تاثیر تزریق یک دوز واکسن اسپوتنیک و یک دوز واکسن استرازنکا در حال انجام است. یکی از کشورهای شرکت کننده در این مطالعه، کشور آذربایجان است و مطالعات این کشور در مراحل اخر قرار دارد و  داده هایی که تا امروز به دست امده است نشان می دهد ترکیب استرازنکا و اسپوتنیک می تواند  اثر گذاری بالاتری داشته باشد.

رییس صندوق سرمایه گذاری روسیه در مورد احتمال انجام ازمایشهای جدید در مورد ترکیب واکسن های اسپوتنیک و واکسن های تولیدی کشور هند هم صحبت کرد ولی اطلاعات دقیق تری ارایه نداد.

 این نظریه در شرایطی مطرح شد که سازمان بهداشت جهانی اخیرا در مورد  ترکیب واکسن ها در دنیا هشدار داده بود. سازمان بهداشت جهانی با اشاره به این مطلب که مطالعات لازم روی  تاثیر واکسن های ترکیبی روی بدن افراد انجام نشده است اعلام کرد: «تا زمانیکه مطالعات و بررسی ها تکمیل نشود، نمی توان با اطمینان در مورد کارایی واکسیناسیون در صورت استفاده از واکسن های مختلف در هر دوز صحبت کرد.»

کد خبر: ۹۹٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha