۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
 کاهش قیمت محصولات لبنی در گرو پرداخت یارانه به تولیدکنندگان شیر
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران عنوان کرد

کاهش قیمت محصولات لبنی در گرو پرداخت یارانه به تولیدکنندگان شیر

اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران بیان کرد: اگر دولت نمی خواهد قیمت شیر و محصولات لبنی را افزایش دهد، باید یارانه آن مستقیماً به تولیدکنندگان شیر پرداخت شود.

به گزارش بازار، محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران زمان توزیع نهاده را از دلایل آشفتگی بازار مرغ دانست و ادامه داد: زمانی که مرغ دار، جوجه ریزی دارد نهاده ای در دست ندارد و زمانی نهاده را می دهند که جوجه ها پرورش یافتند و مرغ دار نهاده ها را نگه نمی دارد و به افراد دیگر در بازار آزاد می فروشد و این نقص به سیستم انبارداری و سامانه تجارت کشور مربوط می شود.

اسفنانی اظهار کرد: به مرغ داران به اندازه ظرفیت جوجه ریزی، نهاده داده می شود اما خروجی آنها کمتر از آن چیزی است که باید تحویل دهند و هیچ کس این موضوع را پیگیری نمی کند.

مدیریت کل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: تمام دنیا در بحث نهاده های دامی یارانه پرداخت می کنند و کشوری نیست که محصولات لبنی و نهاده های دامی را به صورت آزاد وارد کند و بنابراین اگر دولت نمی خواهد قیمت شیر و محصولات لبنی را افزایش دهد، یا باید یارانه آن مستقیماً به تولیدکنندگان شیر پرداخت شود و یا دهک های مختلف را شناسایی و رایانه را به دهک های پایین پرداخت کنند که کار سختی است.

وی با بیان اینکه اگر گزارشی مبنی بر فروش گران شیر خام داشته باشیم، قطعاً برخورد می کنیم اظهار کرد: ماست و پنیر و شیر مشمول قیمت گذاری اجباری است و قیمت روی آن درج شده اما موارد دیگر باید مبنای قیمتی داشته باشد تا بتوان دلیلی برای نظارت باشد.

اسفنانی در رادیو گفت و گو اذعان کرد: باید تصمیماتی گرفته شود تا مشکلات برای همیشه حل شود؛ در دنیا برای حل این مشکلات تمام زنجیره تولید نهاده دامی تا مصرف و تولید آن را در یک جا متمرکز کردند و امکان سوء استفاده از آن را به حداقل رسانند.

به گفته مدیریت کل تعزیرات حکومتی استان تهران مصرف روزانه مرغ در تهران بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تن است که تنها ۴ درصد آن در تهران تولید می شود و این ضعف است چرا که تهران ظرفیت تولید مرغ را دارد.

در ادامه سید محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی کشور گفت: نتیجه سیاست گذاری های کلان اشتباه در سفره مردم دیده می شود.

وی افزود: قیمت گذاری دستوری که برای شیر خام گذاشته می شود منجر به مخالفت تمام صنایع شده و مایل به دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستند و ارز آزاد را ترجیح می دهند.

بنی طبا هزینه های ارز آزاد را بسیار کمتر از ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و خاطرنشان کرد: در محصولات لبنی تنها در ۱۰ قلمی که نظارت هست، قیمت ها رعایت می شود در حالی که در قیمت گذاری دستوری روی تولید کننده نهایی که با مصرف کننده در ارتباط است، بیشترین فشار را وارد می کنیم اما نظارتی به قیمت مصوب شده شیر خام مانند ۱۰ قلم محصولات لبنی دیگر نیست.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی کشور کنترل بازار محصولات لبنی و نهاده های دامی را غیر قابل کنترل خواند و افزود: قیمت گذاری دستوری، موجب سرکوب رقابت در صنایع است و همچنین باید شیر خام را از گروه یک به گروه ۲ ببرند.

همچنین فرهاد گیاهی عضو هیأت مدیره مرغ داران گوشتی کشور پیرامون بازار مرغ گفت: خودسری ها موجب تنش های اجتماعی و اقتصادی می شود اما بروز این خود سری ها عواملی دارد.

وی با بیان اینکه در چند ماه گذشته شاهد نوسانات قیمت زیادی بودیم گفت: بازار آشفته، ثبت نام نهاده ها در بازارگاه و خرید جوجه های یک روزه موجب بروز خود سری ها شده است.

گیاهی ضمن تأکید بر ساماندهی این بازار آشفته خاطرنشان کرد: وقتی نیاز روزانه را نتوان تأمین کرد، آشفتگی ها رخ می دهد و این در حالی است که در هیچ جای کشور مشکل تأمین مرغ وجود ندارد.

عضو هیأت مدیره مرغ داران گوشتی کشور ضمن تأکید بر تعطیلی ارز دولتی گفت: در سامانه بازارگاه نهاده های دامی، هر مرغ داری که با روال قانونی تولید و توزیع براساس نهاده دریافتی مرغ پرورش داده شده را تحویل ندهد، اجازه ورود به مراحل بعدی سامانه را ندارد و سامانه با دقت بالایی تولیدات مرغ را کنترل می کند و مشکل در توزیع است چرا که نظارت و شبکه ی منسجمی برای آن نیست.

در ادامه مصطفی دارایی نژاد ریاست اتحادیه بار فروشان ضمن اشاره ۲۰ هزار تن ورودی بازار میوه در شب گذشته تشریح کرد: از این ۲۰ هزار تن، انواع صیفی جات و میوه جات، ۱۸ هزار تن آن فروش رفته و تا یک ساعت پیش تنها ۲ هزار تن آن باقی مانده است.

دارایی ضمن ابراز خرسندی از کاهش قیمت ۱۵درصدی قیمت میوه در عمده فروشان نسبت به هفته قبل اظهار کرد: به خاطر گرانی میوه، به بار فروشان اعلام شده به مردم حتی تک سبدی فروخته شود و نظارت شبانه روزی روی بازار حاکم است.

کد خبر: ۹۹٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha