۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
 برق از سر فولاد پرید؛ خسارتی معادل ویرانی یک نیروگاه ۱.۲ هزار مگاواتی| افزایش ۱۲ درصدی قیمت محصولات
۲ ضربه سخت قطعی برق به فولاد کشور

برق از سر فولاد پرید؛ خسارتی معادل ویرانی یک نیروگاه ۱.۲ هزار مگاواتی| افزایش ۱۲ درصدی قیمت محصولات

دنیا نور، عضو انجمن فولاد خسارت قطعی های برق به صنعت فولاد را حدود ۸۸۰ میلیون دلار برآورد می کند. این خسارت معادل سرمایه لازم برای ساخت یک نیروگاه یک هزار و ۲۰۰ مگاواتی است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: قطعی های برق نفس بسیاری از واحدهای تولیدی را به شماره انداخته است. دنیا نور عضو انجمن فولاد به خبرگزاری بازار می گوید که قطعی برق صنایع تا پایان مرداد میزان تولید محصولات فولادی را ۱.۵ میلیون تن کاهش داده و منجر به خسارت ۲۲ هزار میلیارد تومانی (معادل ۸۸۰ میلیون دلار) می شود.

اما خسارتی که قطعی برق به کل کشور وارد می کند خیلی بیشتر از این حرف ها است. آنگونه که محمد ملاکی عضو سندیکای تولیدکنندگان برق می گوید «خسارت دو ماه قطعی برق حدود ۲ میلیارد دلار بوده، این  خسارت معادل سرمایه لازم برای ساخت یک نیروگاه ۴ هزار مگاواتی است.» حالا انجمن فولاد در نامه ای به وزیر صنعت خواهان پایان خاموشی ها شده و نسبت به عواقب توقف تولید هشدار داده است.

دنیا نور می گوید: حداقل کاری که مسئولان وزارت نیرو می توانند انجام دهند، تامین برق صنایع مادر در ساعت های غیر پیک است چرا که در صورت ادامه این روند موجی از گرانی در سایر صنایع وابسته به فولاد شکل خواهد گرفت؛ از صنعت ساختمان سازی گرفته تا خودروسازی.

خسارت قطعی های برق به صنعت فولاد  حدود ۲۲۰  هزار میلیارد تومان معادل ۸۸۰ میلیون دلار تخمین زده می شود. این خسارت معادل سرمایه لازم برای ساخت یک نیروگاه ۱.۲ هزار مگاواتی است

کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت برق 
آمارها نشان می‌دهد نرخ رشد ظرفیت نیروگاهی ایران در دهه ۹۰ از ۸.۸ درصد به ۲.۲ درصد کاهش یافته است؛ در حالی که میزان مصرف برق سالانه بین ۵ تا ۷ درصد درحال افزایش است. این به‌معنای آن است که میزان نیروگاه‌های ساخته شده متناسب با میزان افزایش مصرف نیست و علت این عقب ماندگی هم کاهش سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌های جدید است.

معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی سندیکای صنعت برق ایران به‌تازگی در تحلیلی اعلام کرد: روند تقاضا در دهه گذشته با ۵ درصد رشد همراه بوده است، درحالی‌که روند رشد ظرفیت تولید برق کشور در ۱۰ سال گذشته به‌طور متوسط نزولی بوده و متوسط رشد آن ۳ درصد بوده است. این تفاوت نرخ رشد منجر به شکاف عرضه و تقاضا می‌شود که در نتیجه آن حجم عرضه برق از حجم تقاضای برق جا می‌ماند و منجر به خاموشی می‌شود.

طبق این گزارش روند سرمایه‌گذاری در صنعت برق در طول سال‌های‌۸۷ تا ۹۹ نزولی بوده و از ۶.۵ میلیارد دلار در سال ۸۷ به ۰.۶۳ میلیارد دلار در سال ۹۹ رسید؛ بنابراین با توجه به رشد منفی سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق، رشد ظرفیت تولید هم منفی بوده است

به دنبال توقف تولید ناشی از قطعی برق، قیمت محصولات فولادی در بازار بین ۱۰ تا ۱۲ درصد گران تر شده است. آنگونه که فعالین صنعت می گویند در صورت ادامه این روند موجی از گرانی در صنایع ساختمان سازی و خودروسازی به وجود می آید

بعد از گرانی سیمان، نوبت به فولاد رسید 
مشخص نیست قطع برق کارخانه‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. وزارت نیرو می‌گوید روند عرضه و تقاضای برق در مردادماه به تعادل می‌رسد و خاموشی‌ها کم می‌شود اما برخی تحلیلگران بر این باورند که بحران صنعت برق حداقل تا شهریور ماه ادامه دارد. با طولانی شدن قطعی برق حالا نگرانی ها نسبت به سرنوشت بازار و رشد قیمت ها بیشتر شده است. فعالان بازار صنعت ساختمان سازی از افزایش قیمت هر پاکت سیمان به ۶۰ هزار تومان خبر می دهند.

دنیا نور عضو انجمن فولاد هم می گوید در کمتر از یک هفته گذشته قیمت ها در بازار داخلی ۱۰ تا ۱۲ درصد بیشتر شده و اگر فکری به حال این مساله نشود، موجی از گرانی در صنایعی همچون ساختمان سازی و خودروسازی و دیگر صنایع وابسته به فولاد شکل خواهد گرفت.

آنگونه که این فعال صنعت فولاد می گوید: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به وزیر صنعت نامه نوشته  و در آن اعلام شده که حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد به‌ جز ذوب و فولادسازی، مشابه سایر صنایع امکان فعالیت و تولید داشته باشند. آنگونه که در این نامه آمده به واحدهای ذوب و فولادسازی نیز  در ساعت های غیر پیک، اجازه فعالیت داده شود.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به وزیر صنعت نامه نوشته  و در آن  خواهان پایان قطعی برق در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد به‌ جز ذوب و فولادسازی  و صدور اجازه فعالیت در ساعت های غیر پیک به واحدهای ذوب و فولادسازی  شده اند

بازگشت مازوت به کارخانه های سیمان
مدیران وزارت نیرو توضیح داده‌اند که امکان مهار ناپایداری شبکه دشوار است زیرا امسال نزدیک به ۱۵ درصد نیروگاه‌های برقابی به دلیل خشکسالی از دسترس خارج شده‌اند و از آن سمت مصرف برق به دلایل مختلف و از جمله مزارع استخراج رمزارز">رمزارز">رمزارز و پیک تابستانه و اوج گرما افزایش داشته است.

در نتیجه وزارت نیرو برای کنترل پایداری شبکه نه تنها به گفته خود ناچار شده است که مزارع رمز ارز را تعطیل کند که برق صنایع و حتی صنایع پیشرانی همچون  فولاد و سیمان و حتی پتروشیمی را جیره‌بندی کند تا برق مورد نیاز مشترکان خانگی تامین شود.

حالا از گوشه و کنار استفاده از مازوت به جای برق در کارخانه های سیمان خبر می رسد. قطعی برق پتروشیمی ها،  تولید ‌کننده مواد پلیمری درخط اتیلن غرب را نیزمتوقف کرده است.

  نیز قطع شده و فعالیت آنها را متوقف کرده؛ اتفاقاتی که به کاهش تولیدات صنعتی در کشور منجر خواهد شد زیرا صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی از صنایع پیشران بوده که بسیاری از صنایع دیگر به آن ها وابسته هستند.

بعد از اینکه کمبود برق  موجب قطع  برق در صنایع پیشران کشور شده، برخی منابع از شروع مازوت سوزی در کارخانه های سیمان خبر می دهند

خسارت قطعی برق چقدر بوده است؟
محمد ملاکی عضو سندیکای تولیدکنندگان برق  می گوید که اگر روزی ۵ ساعت برق کشور قطع شود با قیمت اثر اقتصادی برق در سال ۷۹ در مدت دو ماه زیان ۲ میلیارد دلار بر اقتصاد کشور زیان وارد می کند که مغان سرمایه ساخت نیروگاه ۴ هزار مگاواتی است. از آن طرف دنیا نور عضو انجمن فولاد هم می گوید که قطعی برق اگر تا پایان تابستان ادامه پیدا کند حدود ۳ هزار میلیارد و و تا پایان مرداد ۱.۵ هزار میلیارد تومان به صنعت فولاد خسارت وارد می کند.

این حجم از خسارت در شرایطی وارد می شود که محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی سرمایه لازم برای احداث یک نیروگاه هزار مگاواتی را ۶۵۰ میلیون دلار برآورد می کند.

یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که خسارت قطعی های برق معادل سرمایه لازم برای احداث یک نیروگاه ۱۲۰۰ مگاواتی بوده است. نیروگاه هایی که رضا اردکانیان وزیر نیرو در سال های گذشته مخالف احداث آن بوده و بارها و بارها اعلام کرده که برای ۲۰۰ ساعت پیک مصرف برق نیروگاه ساز نمی شوم.

کد خبر: ۹۸٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha