۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
ناامیدی از بازارهای رقیب، عامل ورود نقدینگی به بازار سرمایه
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

ناامیدی از بازارهای رقیب، عامل ورود نقدینگی به بازار سرمایه

محقق، کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر بازارهای رقیب بازار سرمایه، جذابیتی برای سرمایه گذاری نداشته و به همین دلیل نقدینگی به بازار سرمایه بازگشته است.

به گزارش بازار، محمد جواد محقق عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در خصوص رونق روزهای اخیر بورس افزود: افزایش قیمت ارز و کامودیتی‌ها و همچنین امیدواری به آینده اقتصاد با حضور دولت جدید و همچنین بی رونق شدن بازارهای رقیب بازار سرمایه، سبب شده مجدداً نقدینگی به این بازار برگشته است.

وی ادامه داد: با توجه به شعار دولت جدید و حمایت این دولت از سرمایه گذاری در بازار سرمایه و قولی که در تثبیت اقتصاد داده است، سبب شده امیدواری در مردم به وجود بیاید و دوباره مردم به این بازار برگردند.

محقق در خصوص افت بازارهایی، چون بازار رمز ارزها در عرضه بین المللی گفت: بخش قابل توجهی از نقدینگی مردم به سمت این بازارهای بین المللی رفته بود که با توجه به ریزش اخیر این بازارها مجدداً نقدینگی به سمت بازار سرمایه برگشت.

وی افزود: بازارهای بین المللی رمز ارزها روزانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار از کشور ما را جذب می‌کرد و متاسفانه کنترلی بر روی این خروج نقدینگی وجود نداشت.

محقق اضافه کرد: نقدینگی زیادی از بازارهای مختلف در داخل ایران از جمله بازار سرمایه خارج شده و به سمت این بازارها رفته بود، اما بدلیل ریزش این بازارها دوباره سرمایه ازدست رفته به داخل کشور و به بازار سرمایه برگشت.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از جوان‌ها بدون دانش به سمت این بازارها که کنترل چندانی از طرف دولت بر روی آن‌ها نبود وارد شدند و پس از افت ۵۰ درصدی این بازارها سرمایه داران ترجیح دادند این بازار پر ریسک را ترک کرده و به سمت بازارهای داخلی، چون بازار سرمایه برگردند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار سرمایه بهترین محل برای سرمایه گذاری است گفت: بازارها رقیب، چون بازار سکه، ارز، خودرو و مسکن در حال حاضر قابل رقابت با این بازار نیستند.

محقق افزود: جمع فاکتورهای ذکر شده، سبب جان گرفتن دوباره بازار سرمایه و بازگشت رونق به این بازار شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه در خصوص تزریق نقدینگی به بازار سرمایه از طرف بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی گفت: پول تزریق شده به این بازار درمقایسه با ارزش کل بازار سرمایه رقم بسیار ناچیزی بوده و تاثیر چندانی بر روی این بازار ندارد.

وی ادامه داد: نقدینگی تزریق شده ممکن است در کوتاه مدت تاثیرگذار باشد، اما با توجه به اینکه رقم بسیار کوچکی در مقابل ارزش بازار سرمایه است نمی‌تواند تاثیر چندانی بر این بازار داشته باشد.

کد خبر: ۹۸٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha