۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
مجوز احداث نیروگاه برای صنایع صادر شد | ۱/۱ میلیارد یورو به گروه مپنا بدهکار هستیم
مدیرعامل شرکت برق حرارتی:

مجوز احداث نیروگاه برای صنایع صادر شد | ۱/۱ میلیارد یورو به گروه مپنا بدهکار هستیم

طرزطلب، مدیرعامل شرکت برق حرارتی با بیان اینکه مجوز احداث نیروگاه برای صنایع صادر شد گفت: دولت بدهی ما را معادل ۵۸ هزار میلیارد تومان پرداخت نکرد تا موجب بدهکاری وزارت نیرو به سازندگان نیروگاه شود.

به گزارش خبرگزاری بازار، محسن طرز طلب در نشست خبری امروز با اشاره به بدهکاری ۵۱ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به تولیدکنندگان برق، بانک‌ها و مشاوران افزود: این روند ساخت نیروگاه‌های جدید و فعالیت تولید کنندگان برق را با کندی مواجه کرده است.

۱/۱ میلیارد یورو به گروه مپنا بدهکار هستیم
وی با بیان اینکه ما سالانه ۳۶۰ میلیارد یورو پرداخت ارزی به تولید کنندگان برق داریم گفت: هم اکنون ۳۵۰۰ میلیارد تومان به تولید کننده برق و ۱/۱ میلیارد یورو به گروه مپنا بدهکار هستیم.

طرزطلب با اشاره به اینکه برخی از تولید کنندگان برق از صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی دریافت کرده اند ادامه داد: این بخش درحال ساخت۲۷۰۰ مگاوات نیروگاه بودند که به دلیل تامین مالی نشدن از سوی بانک مرکزی، این بخش از تولید، کنده شده و تاخیر در ساخت خواهند داشت.

نیروگاه‌های آریان زنجان، رودشور، ارومیه، سبلان، چابهارو خرم آباد منتظر تامین مالی از سوی بانک مرکزی هستند البته این موضوع از قبل پیش بینی شده و به دولت و وزارت نیرو اعلام شد، اما منابع تامین نشد

مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت: هم اکنون نیروگاه‌های آریان زنجان، رودشور، ارومیه، سبلان، چابهار و خرم آباد منتظر تامین مالی از سوی بانک مرکزی هستند البته این موضوع از قبل پیش بینی شده و به دولت و وزارت نیرو اعلام شد، اما منابع تامین نشد.

طرزطلب با بیان اینکه به دلیل تاخیر در بازپرداختها، صندوق توسعه ملی به ساخت نیروگاه تسهیلات نمی‌دهد افزود: تعهدات ما به صندوق ارزی بوده که رقم هم اکنون تا ۵ برابر زمان تسهیلات شده است باید ارز به ما اختصاص یابد تا بدهی پرداخت شود.

نیروگاه‌های جدید صنایع تا سه سال آینده راه‌اندازی می شوند
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود نیروگاه‌های جدید صنایع تا سه سال آینده راه‌اندازی شوند، افزود: مذاکراتی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت نیرو از چند ماه قبل تاکنون در جریان بود که بر اساس آن قرار شد وزارت صمت و واحدهای صنعتی برای سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه‌های حرارتی اقدام کنند که درخواست رسمی آن‌ها چهار روز قبل به دست ما رسید.

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی ایران افزود: امروز مجوز ساخت این نیروگاه‌ها صادر شد تا بخش صنعت که بخش پرمصرف کشور است بتواند برای خود نیروگاه بسازد و ساخت ۱۰ هزار و ۵۳۶ مگاوات نیروگاه به بخش صنعت محول گردید.

سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد یورویی بخش صنعت در ساخت نیروگاه
وی از سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد یورویی بخش صنعت در ساخت این نیروگاه‌ها توسط بخش صنعت خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم سه سال طول بکشد تا این نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به بهره‌برداری برسد.

طرزطلب افزود: برای تشویق و مساعدت و همکاری با بخش صنعت و تسریع در این کار به وزارت صنعت و صنایع بزرگ اعلام کردیم آمادگی داریم واحدهای گازی را که در اختیار ماست در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا با توجه به نگرانی بابت مصرف بالای گاز در این نیروگاه‌ها، آن‌ها را به نیروگاه سیکل ترکیبی تبدیل کنند و همچنین اعلام آمادگی کردیم که زیرساخت‌هایی که مجوز ساخت آن‌ها را نیز قبلا اخذ کرده بودیم را در اختیار بخش صنعت قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در هر دو روش بر اساس قوانین و مقررات موجود و از جمله قانون بودجه سال جاری می‌توانیم همکاری خوبی با بخش صنعت داشته باشیم.

طرزطلب همچنین پراکندگی نیروگاه‌های بخش صنعت را در اکثر استان‌های صنعتی جنوب غرب، شمال شرق، جنوب و شمال و مرکز کشور اعلام کرد و افزود: این ظرفیت بر اساس ۱۳ نقشه و پلان عملیاتی ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی ایران گفت: برای هر بخش صنعتی پر مصرف که درخواست مجوز تاسیس نیروگاه را به شرط تامین مالی توسط خود صنعت داشته باشد، ظرف کمتر از چند ساعت مجوز صادر می‌کنیم.

طرزطلب ادامه داد: فولاد مبارکه برای یک هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید، منطقه ویژه خلیج فارس برای یک هزار و ۵۰۰مگاوات، آلومینیوم المهدی برای ۵۰۰ مگاوات، چادرملو برای هزار مگاوات و گل‌گهر فاز ۲ برای یک هزار و ۳۰۰ مگاوات از جمله صنایعی بودند که درخواست داشتند.

کد خبر: ۹۸٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha