۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
 ۲۵ میلیون دام مولد در آستانه کشتار؛ گوشت رویا می‌شود
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

۲۵ میلیون دام مولد در آستانه کشتار؛ گوشت رویا می‌شود

ساری- بیش از ۵۰ میلیون دام مولد در کشور وجود دارد و افزایش قیمت نهاده ها، گرانی علوفه و هزینه های بالای دامداری، نیمی از این دام ها را در معرض کشتار و ذبح قرار داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از ۷۵ میلیون واحد دامی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۰ میلیون رأس مولد هستند و اختلال در توزیع نهاده‌ها و گرانی و کمبود علوفه سبب شده تا نیمی از دام‌های مولد کشور در معرض و خطر کشتار قرار گیرند.

دامداران هزینه‌های بالای نهاده‌ها، گرانی کاه و کلش، اخلال در توزیع نهاده‌ها و تأمین آن را دلیل فروش زودهنگام و خارج از برنامه دام‌هایشان مطرح می‌کنند.

الهیار ولی زاده دامدار نمونه کشور و رئیس اتحادیه دامداران مازندران با بیان اینکه اکنون باید به اندازه قیمت یک بره هزینه تا داروهای مورد نیاز را تهیه کنیم، افزود: قبلاً دام را رایگان واکسینه می‌کردند و بیماری‌های مثل تب مالت، برفکی و غیره به رغم آنکه خطرناک هستند ولی از سوی دولت حمایتی صورت نمی‌گیرد.

ارزانی گوشت زنگ خطری برای آینده است
وی با اشاره به اظهار اینکه تولید در حال ضربه خورده است، افزود: بیش از ۷۵ میلیون رأس دام در کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۰ میلیون دام مولد هستند و خطر ذبح و کشتار ۲۵ میلیون دام مولد وجود دارد.

 ۲۵ میلیون دام مولد در آستانه کشتار؛ گوشت رویا می‌شود

ولی زاده با اظهار اینکه از ارزانی گوشت نباید خوشحال بود، گفت: اکنون دامدار با قیمت ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و دامدار راهی ندارد و ناچار است تا دام را ذبح کند.

این دامدار نمونه کشوری با بیان اینکه علوفه مرتعی خشک شده و در بازار نیز با کمبود علوفه روبرو هستیم، یادآور شد: دامدار مجبور است با شرایط کنونی دام‌هایی را در شکمشان بره هست به کشتارگاه ببرد.

وی با اظهار اینکه دام‌هایی که تا سال بعد باید حدود دو بره بدهد به ناچار کشتار می‌شود، افزود: این سرمایه و پس انداز ملی را در حال قربانی و نابود کردن هستیم.

رئیس اتحادیه دامداران مازندران با عنوان اینکه کاه و کلش از گندم گران‌تر شده است، خشکسالی را در بروز این فاجعه تأثیرگذار دانست و گفت: علوفه سبز و مزرعه‌ای نداریم و زمین‌های شالیزاری زیر کشت دوباره برنج می‌روند در حالی که حاضر به اندازه هزینه کشت برنج، به کشاورز هزینه دهیم تا علوفه کاری شود.

علوفه سبز و مزرعه‌ای نداریم و زمین‌های شالیزاری زیر کشت دوباره برنج می‌روند در حالی که باید به اندازه هزینه کشت برنج، به کشاورز هزینه دهیم تا علوفه کاری شود

ولی زاده یادآور شد: باید اراضی شالیزاری به جای کشت دوم به زیر علوفه کاری دارد و اکنون قیمت یونجه شش هزار تومان و کاه به پنج هزار تومان رسیده است.

وی افزود: امسال گندمکاران به جای برداشت گندم دنبال کاه آن بودند و این به معنای آن است که دامدار مشکل دارد زیر نیاز دام به کاه بوده و دامدار با مشکل روبرو است.

وی با بیان اینکه کنسانتره ارزان‌تر از کاه شده است، تصریح کرد: قیمت جو نصف یونجه است و اگر به سمت علوفه کاری نرویم با مشکل روبرو می‌شویم.

صادرات دام چاره کار نیست
ولی زاده با اظهار اینکه صادرات دام چاره راه نیست، گفت: هرچند قیمت بزغاله در کشورهای عربی بین پنج تا ۱۰ میلیون تومان است و وقتی دام صادر شود چگونه گوشت و پروتئین مردم را تأمین کنیم.

دامدار دیگری با عنوان اینکه فاجعه ملی در بخش دام سبک روبرو خواهیم شد، گفت: صادر کردن و گرانی شیر به ضرر تولیدکننده و مصرف کننده است.

محمد جعفری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان در کشورهای دیگر با شهرداری‌ها با فضای سبز قرارداد بسته بودند و تأمین علوفه می‌شود، گفت: ضایعات کشاورزی نظیر تفاله میوه و سبزه‌ها می‌توانند علوفه غذایی دام‌ها را تأمین کند.

وی با اظهار اینکه در تمام دنیا از ضایعات کشاورزی برای دامداری استفاده می‌شود، افزود: کاه برنج تبدیل به خوراک های خوبی خواهد شد و اگر بتوانیم آن را فریز و غنی کنیم، بخشی از علوفه را می‌توان تأمین کرد.

 ۲۵ میلیون دام مولد در آستانه کشتار؛ گوشت رویا می‌شود

این دامدار کشت دوم برنج با توجه به کم آبی فاجعه است، اظهار داشت: اگر به جای کشت دوم علوفه کاری کنیم، می‌توان نیاز بخش دامی را حل کرد.

دامداری سنتی در حال نابودی است
وی با عنوان اینکه دامداران سنتی در مناطق شمال ایران در حال از بین رفتن هستند، افزود: بیشتر مردم مازندران دامداران سنتی هستند و دولت باید از قشر ضعیف دامدار حمایت کند.

وی ادامه داد: شرایط به گونه‌ای شده که دامداران سنتی نهاده دریافت نمی‌کنند و خشکسالی مراتع را نابود کرده است و مجبوریم دام‌ها را بفروشیم.

قیمت نهاده‌های دامی سه برابر شده است
ستار ترک دامدار دیگری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت نهاده‌ها سه برابر شده است، قیمت کاه بسته بندی از ۳۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسیده و قیمت جو از سه هزار تومان به شش هزار تومان رسیده است.

وی با اظهار اینکه بسیاری از دامداران دام‌هایشان را در حال ذبح و فروش هستند، افزود: دامداری دیگر صرفه ندارد و توان تأمین هزینه‌ها را نداریم.

شمار واحدهای دامی مازندران از جمله سبک و سنگین و تک سمیان در مازندران بیش از شش میلیون واحد است که نیازمند بیش از ۴.۵ میلیون تن علوفه در سال است و در حال حاضر میزان تولید علوفه در استان کمتر از این میزان بوده و بخشی از علوفه از دیگر استان‌ها تأمین می‌شود.

کد خبر: ۹۸٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha