فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید به بازار تعادل ببخشند
رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق اصناف:

فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید به بازار تعادل ببخشند

معتمد، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق اصناف معتقد است فروشگاه های بزرگ برای ایجاد تعادل در بازار تشکیل شده اند که زیر مجموعه امنیت و منافع ملی و اشتغال و معیشت مردم هستند.

به گزارش بازار، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق اصناف با بیان این مطلب اظهار کرد: استقبال مردم از این فروشگاه ها خوب است؛ این مکان ها جای پارک خوبی دارند و مهم تر از همه این فروشگاه ها باید از قیمت پایین برخوردار باشند چراکه به صورت عمده و با قیمت های کمتر، کالا را از کارخانه تهیه می کنند و حمایت دولت را هم همراه خود دارند.

معتمد با اعلام اینکه اصناف که مدت ها در حوزه توزیع و فروش کار می کردند در مقابل فروشگاه های زنجیره ای کنار گذاشته شدند، تصریح کرد: شخصا معتقدم باید به سمت آن چیزی حرکت کنیم که جامعه بدان اقبال دارد ولی از طرفی اصناف باید با وجودِ قدمتی که در برخورد با مشتری داشتند، [وارد میدان فروشگاه های زنجیره ای می شدند].

وی تاکید کرد فروشگاه های زنجیره ای با وجودِ دانش فروش اما فاقد سابقه لازم بودند و لذا وجود فروشگاه های زنجیره ای موجب کاهشِ کمی تعداد خرده فروشی ها نبوده است.

معتمد با اشاره به افزایش روزانه شمار کمی فروشگاه های زنجیره ای، ادامه داد: ممکن است فروشگاه های جدید در میدان رقابت وارد شوند که کیفیت را کاهش می دهند ولی مدیران این فروشگاه ها به یکدیگر دسترسی دارند و ممکن است سیاست های مشترکی را اتخاذ کنند.

این فعال حوزه اصناف در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، با بیان اینکه نظام توزیع تابع عرضه و تقاضا است، گفت: در اتاق اصناف در حال بررسیِ آمار راستی آزمایی شده هستیم تا به اصلاح نظام توزیع دست یابیم.

معتمد افزود: واردات و تولید، نیازمند در اختیار داشتنِ آمار است و در این صورت، توزیع هم به خوبی خواهد توانست کارها را پیش برد. لذا در اتاق اصناف و فروشگاه های زنجره ای باید کاری علمی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در گذشته اصناف ذیل نظارت بازار نبودند ولی امروز باید با آمار راستی آزمایی شده، کارها را در بازار پیش بریم.

مهدی کمال نیا معاون اجرایی در امور شعب سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران قراردادهای توزیع را میانِ خریدار و شرکت های تولیدی دارای ضمانت اجرایی دانست و افزود: دستگاه های نظارتی نمی توانند ورود کنند و همه چیز باید در راستای قرار داد باشد.

وی در خصوص کارآمدی شبکه های توزیع کالا گفت: یکی از اهداف شرکت های زنجیره ای، حذف واسطه های غیر ضروری بود تا کالا سریعا از تولید کننده دریافت و با حداقل هزینه ها پخش شود.

کمال نیا صیانت از حقوق عاملین و مصرف کننده و برقراری ارتباط مناسب میان شبکه تامین و توزیع را اصلی ترین هدف تشکل فروشگاه های زنجیره ای خواند و تصریح کرد: در شرایط فعلی مردم و دستگاه ها احساس می کنند که چنین رویه ای اتفاق نمی افتد.

وی یادآوری کرد: زمانی که فروشگاه رفاه و سپس شهروند ایجاد شد، به نظر می رسد مردم از گرانی بازار نجات یافته اند ولی به واقع اینگونه نیست.

کمال نیا معتقد است قیمت متعادل و ارزان در فروشگاه های زنجیره ای دیده نمی شود؛ در حالیکه گردش مالی فروشگاه های زنجیره ای بسیار زیاد است.

این مقام مسئول در سازمان تعزیرات حکومتی، این نهاد را آخرین حلقه ی مواجهه با تخلفات دانست و افزود: چند سال پیش بخشنامه ای برای کل فروشگاه های زنجیره ای ارسال شد که از ورود نمایندگان تعزیرات به فروشگاه ها جلوگیری به عمل آید.

کد خبر: ۹۸٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha