«هابل» ۳۱ ساله در خاموشی به سر می برد
«بازار» گزارش می دهد

«هابل» ۳۱ ساله در خاموشی به سر می برد

ناسا در سایت رسمی خود از خاموشی رایانه مرکزی هابل خبر داد؛ بر اساس گزارش فوق، تمامی تلاش های این سازمان فضایی برای نجات هابل بی نتیجه مانده است.

به گزارش بازار به نقل از سایت رسمی «ناسا»، تلسکوپ هابل  دچار یک نقص فنی عمده شده است و در خاموشی کامل به سر می برد؛ ناسا هیچ  اطلاعی از این مشکل فنی در دست نداشته  و در نظر دارد یک مانور خارج از برنامه برای بررسی مشکلات این تلسکوپ فضایی اجرا کند.  

مشکلات این تلسکوپ کهنه کار از اوایل ماه گذشته استارت خورد و در نهایت به خاموشی آن انجامید؛ به گفته تیم پشتیبانی هابل،  رایانه بار مفید(payload computer) هابل ناگهان کار خود را متوقف کرد و تا اکنون اقدامات بیشماری برای رفع این مشکل انجام شده اند که همگی بی نتیجه بوده اند

البته لازم به ذکر است مشکلات این تلسکوپ کهنه کار از اوایل ماه گذشته استارت خورد و در نهایت به خاموشی آن انجامید؛ به گفته تیم پشتیبانی هابل،  رایانه بار مفید(payload computer) هابل ناگهان کار خود را متوقف کرد و تا اکنون اقدامات بیشماری برای رفع این مشکل انجام شده اند که همگی بی نتیجه بوده اند. این ابر رایانه وظیفه کنترل و نظارت بر ابزارهای علمی هابل  را بر عهده دارد و به عنوان یک سیستم مرکزی عمل می کند.

گزارشات ناسا حاکی از این است که، یکی از حدسیات کارشناسان ایجاد مشکل در چندین  قطعه سخت‌ افزاری در SI C&DH  است که  در این صورت هابل بحران سخت افزاری بزرگی را پشت سر می گذارد،   البته برای شناسایی عامل و یا عوامل دخیل در این اختلال انجام ماموریت های پشتیبانی لازم است که بسیار چالش بر انگیز خواهد بود چرا که هر گونه اشتباه می تواند به خاموش کامل هابل بیانجامد.

این سازمان در نظر دارد تمامی روش های مد نظر را بر روی زمین شبیه سازی نماید و سپس در یک عملیات واقعی اجرایی کند؛ بنا براظهارات سخنگوی ناسا احتمالا اوایل هفته آینده و پس از اقدامات و بررسی‌های بیشتر انجام خواهد شد. البته، قطعات سخت افزاری پشتیبان از قبل روی تلسکوپ نصب شده‌اند،  بنابراین کار تیم اعزامی تنها تعویض قطعات دردسر ساز  با سخت افزار پشتیبانی خواهد بود.

تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) از زمان پرتاب در سال ۱۹۹۰ میلادی، مجموعه‌ای از تصاویر خیره‌ کننده را ارائه کرده است. این تصاویر، الهام بخش بسیاری بوده و تحسین‌ جمع کثیری از مردم را برانگیخته است. اینها چیزی بیشتر از یک سری تصاویر زیبا هستند

گفتنی است، تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) از زمان پرتاب در سال ۱۹۹۰ میلادی، مجموعه‌ای از تصاویر خیره‌ کننده را ارائه کرده است. این تصاویر، الهام بخش بسیاری بوده و تحسین‌ جمع کثیری از مردم را برانگیخته است. اینها چیزی بیشتر از یک سری تصاویر زیبا هستند؛ در واقع ده‌ها ترابایت داده از سراسر کائنات، از اجرام نزدیک ماه گرفته تا کهکشان‌های دوردست، را جمع آوری کرده است. همچنین تصاویر شگفت‌ انگیزی از ابر نواخترها و سحابی‌ها به ثبت رسانده است.

هابل که قوی‌ترین تلسکوپ جهان است در سه دهه مشاهدات فضایی نگاه بشریت را به جهان اطراف خود کاملا تغییر داده است؛ این تلسکوپ یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های کیهانی ناسا تاکنون بوده که به مدت ۳۱ سال در حال فعالیت است و ناسا امیدوار است سال‌های بیشتری نیز فعالیت کند چرا که جایگزینی این ابر تلسکوپ با نمونه های جدیدتر، ناسا را با هزینه های فراوانی مواجه خواهد کرد.

کد خبر: ۹۸٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha