۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴
قیمت چند آپارتمان در شمال تهران از بودجه اکتشاف سازمان زمین‌شناسی بیشتر است
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور:

قیمت چند آپارتمان در شمال تهران از بودجه اکتشاف سازمان زمین‌شناسی بیشتر است

شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی سرمنشا تمام مشکلات این سازمان را بودجه‌ محدود آن دانست و گفت: حتی ممکن است قیمت چند آپارتمان در شمال تهران از بودجه اکتشاف در سازمان زمین‌شناسی بیشتر باشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور درباره عملکرد و بودجه سازمان متبوعش، گفت:عملکرد سازمان های محیط زیست، انرژی اتمی، سازمان جنگل‌ها و مراتع، میراث فرهنگی از موانع اکتشاف معادن هستند.

وی با بیان اینکه ما برای اکتشاف مساحت بزرگی در کشور در اختیار نداریم، افزود: حدود ۱۶ درصد پهنه اکتشافی کشور در اختیار سازمان انرژی اتمی، ۱۶ درصد در اختیار مناطق ۴ گانه محیط زیست بوده و تمام پهنه کشور تحت نظر سازمان جنگل‌ها و مراتع است و این موضوع ما را برای اکتشافات سطحی نیز دچار مشکل کرده زیرا ناچاریم همانند بخش خصوصی از این سازمان استعلام ماده ۲۴ بگیریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت سرمنشا تمامی مشکلات سازمان زمین شناسی را بودجه‌ی محدود این سازمان دانست و اضافه کرد: حتی ممکن است قیمت چند آپارتمان در شمال تهران از بودجه اکتشاف سازمان زمین‌شناسی نیز بیشتر باشد؛ عملکرد سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی فراتر از بودجه دریافتی است.

وی درباره عملکرد این سازمان، تصریح کرد: ۶۲ سال از تاسیس سازمان زمین شناسی می‌گذرد که در این مدت در حوزه‌های زمین‌شناسی و اکتشاف اقدامات مهمی انجام گرفته، در بحث زمین‌شناسی تولید اطلاعات پایه کشور از چندین سال گذشته در مقیاس یک ۲۵۰ هزار و یک ۱۰۰ هزار به اتمام رسیده است در واقع با وجود اینکه ایران کشوری پهناور است، توانسته‌ایم نقشه‌های زمین‌شناسی را با مقیاس یک ۲۵۰ هزار و یک ۱۰۰ هزار برای کل کشور تهیه کنیم.

سازمان زمین شناسی با چالش نیروی انسانی روبه رو است
شهیدی ادامه داد: این نقشه‌ها بسیار مهم هستند زیرا از یک سو در حوزه اکتشاف از آنها استفاده می‌شود و از سوی دیگر در حوزه مخاطرات زمین شناختی به کارگرفته خواهد شد.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی با بیان اینکه از ۴۳ مخاطره‌ی موجود در دنیا، در ایران ۳۴ مخاطره اتفاق می‌افتد، افزود: سازمان زمین شناسی مسئول شناسایی تمامی این مخاطرات است و حتی در برخی موارد پایش مخاطرات را نیز انجام می‌دهد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت سازمان زمین شناسی با چالش نیروی انسانی روبه رو است زیرا تنها هزار نفر پرسنل دارد.

نقشه‌های زمین‌شناسی خاورمیانه در ایران کشیده می‌شود
وی ادامه داد: ما رئیس کمیسیون جهانی تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا (CGMW) در بخش خاورمیانه هستیم بنابراین نقشه‌های زمین‌شناسی خاورمیانه را سازمان زمین‌شناسی ایران تهیه می‌کند که تاکنون چندین لایه تهیه شده است؛ تهیه نقشه‌های یک ۲۵ هزار که در کمتر از ۱۰ کشور تهیه می‌شود را از سال ۸۳ در ایران آغاز کردیم.

۱۱۵ گواهی کشف برای سال ۱۴۰۰ صادر خواهد شد
شهیدی اکتشاف معدن مستلزم ایجاد زیرساخت‌ و تولید اطلاعات پایه بوده که درحال انجام است، تصریح کرد: با توجه به همکاری ایمیدور و سازمان زمین‌شناسی که به زودی اتفاق می‌افتد، اکتشاف دچار تحول بزرگی می‌شود.

به گفته رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی در سال گذشته ۱۹۵ آنومالی- ناهنجاری زمین شناسی- پیدا شد که منجر به صدور ۱۱۵ گواهی کشف برای سال ۱۴۰۰ خواهد شد.

کد خبر: ۹۸٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha