۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
کم آبی دلیل کاهش سطح زیر کشت در یزد است/ مصرف زیاد آب در صنعت
معاون جهاد کشاورزی یزد:

کم آبی دلیل کاهش سطح زیر کشت در یزد است/ مصرف زیاد آب در صنعت

یزد- ملانوری، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اینکه کم آبی منجر به کاهش سطح زیر کشت استان از ۲۴ هزار هکتار به ۹ هزار هکتار شده است، گفت: صنعت، رقیب اصلی کشاورزی در مصرف آب است.

 محمدحسین ملانوری در گفت وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شوری و کم آبی بر روی تولیدات گیاهی از جمله گندم اثر گذاشته است، اعلام کرد: تولید گندم استان در سال ۸۳ و ۸۴ نزدیک پنج تن بوده؛ در حالی‌که اکنون با توجه به وضعیت کود، تغذیه جدید و به زراعی، تولید گندم استان به بیش از چهار تن نرسیده است.

وی با اعلام اینکه کم‌آبی بر روی سطح زیرکشت نیز اثر گذاشته و از ۲۴ هزار هکتار به ۹ هزار هکتار رسیده است، افزود: جهاد کشاورزی بر این اساس رو به گیاهان کم‌آبخواه مثل پسته آورده که جایگزین گندم شود.

معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان از دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در مقابله با بی‌آبی را احداث گلخانه دانست و گفت: از سال ۱۳۷۴ تاکنون حدود دو هزار هکتار اراضی زراعی که به صورت فضای باز کشت می شدند به کشت گلخانه‌ای مبدل شده‌اند.

ملانوری در تشریح فواید کشت گلخانه ای بیان کرد: مصرف آب در گلخانه‌ها به خاطر تبخیر، کاهش پیدا کرده و نزدیک به یک دهم فضای باز آب مصرف می‌شود و کارایی آن نیز ۱۰ برابر می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه حجم چاه‌های آب در استان به علت خشک‌سالی به نصف تقلیل پیدا کرده است، بیان کرد: درختان استان خصوصا در شهرستان اشکذر و مهریز حالت سبزینگی داشته و هیچ محصولی نمی‌دهند.

ملانوری تصریح کرد: دو هزار هکتار گیاهان دارویی کم آبخواه به علت شرایط بحرانی آب در استان کشت شده و جهاد کشاورزی در حال تدارک نصب سایه‌بان بر روی باغات و اراضی است تا تبخیر کمتر صورت‌گیرد.

اقدامات جهاد کشاورزی
وی با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی از قبیل آبخیزداری، آبخوان‌داری، مرمت و بهسازی قنوات، پوشش انهار، اجرای آبیاری‌های تحت فشار و کم فشار و کشت گیاهان کم آبخواه، تاکیدکرد:  در صورت اجرایی نشدن این طرح‌ها، وضعیت استان از نظر سطح زیرکشت و عملکرد، کمتر از ۲۰ درصد شرایط حال حاضر بود.

معاونت تولیدات گیاهی استان گفت: مصرف آب در صنعت استان وجود دارد ولی دست اندرکاران امر آن را در کشاورزی بیشتر مطرح می‌کنند.

ملانوری در خصوص کشاورزی با بهره‌برداری از قنوات که سابقه ۲۰۰ ساله در استان دارد، اضافه کرد: جهاد کشاورزی مجوز حق برداشت از قنات را به کشاورز می‌دهد تا از آب قنات بهره بردای کند؛ ولی افرادی با احداث چاه‌های غیر مجاز سوء استفاده کرده و موجب خشک شدن قنات می‌شوند. 

لازم به ذکر است که مجوزهای برداشت آب قنات در ۱۰ سال گذشته به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

کد خبر: ۹۸٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha