۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰
همدان تنها تولیدکننده عسل ارگانیک در کشور/ گام‌هایی که به سوی دروازه‌های صادراتی برداشته می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

همدان تنها تولیدکننده عسل ارگانیک در کشور/ گام‌هایی که به سوی دروازه‌های صادراتی برداشته می‌شود

همدان- تنها زنبورستان تولید کننده عسل ارگانیک کشور در منطقه‌ای دور از شهر و در استان همدان واقع شده تا عسلی مطابق با استانداردهای ارگانیک بین‌المللی و قابل صادرات به اروپا تولید کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: عسل به عنوان یکی از پر خاصیت‌ترین خوراکی‌ها به شمار می‌رود و استفاده از عسل طبیعی و خالص و در واقع ارگانیک بسیار حائز اهمیت است چراکه هرچه محصول استفاده شده بشر سالم‌تر باشد نسل آینده نسل سالم‌تر و باهوش‌تر می‌شود.

تنها تولید کننده عسل ارگارنیک و محصولات زنبور عسل شامل ژل رویال، گرده گل، موم، بره موم و ... به صورت ارگانیک در استان همدان فعالیت خود را آغاز کرده و چندین مرتبه مورد بازرسی نهادهای مربوطه قرار گرفته است.

تولید محصول ارگانیک مستلزم رعایت یکسری قوانین و اصول برای تولید است و در حوزه تولید عسل ارگانیک تولید کننده باید زنبورستان خود را مطابق با استانداردهای بین المللی در شرایط مناسب و به دور از شهر و کارخانه‌ها ایجاد کند و از طرفی کوچ روی برای زنبوردار تولید کننده عسل ارگانیک ممنوع است؛ در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار بازار با نادر اینجیناری؛ تولید کننده عسل ارگانیک در کشور را می‌خوانید:

زنبورستان ما نخستین زنبورستان ارگانیک در ایران است
نادر اینجیناری تولید کننده عسل ارگانیک در همدان با اشاره با اشاره به اینکه ۳۵ سال در حوزه زنبورداری فعالیت کرده‌ام، اظهار کرد: به مدت ۲۵ سال در کوه الوند و در اسدآباد مشغول زنبوردار بوده‌ام.

وی با تاکید بر اینکه در این ۳۵ سال سعی کرده‌ام تا محصول خالص و طبیعی تولید کرده و رضایت مشتریان را جلب کنم، ادامه داد: بعد  از سال‌ها فعالیت در زمینه زنبور داری تصمیم گرفتیم تا خود را ممیزی کنیم.

همدان تنها تولیدکننده عسل ارگانیک در کشور/ گام هایی که به سوی دروازه های صادراتی برداشته می شود

این تولید کننده عسل ارگانیک با اشاره به اینکه برای تولید عسل ارگانیک باید شرکتی محصول تولیدی زنبورستان ما را بازرسی کرده و ضعف‌ها را بگوید تا بتوانیم به محصول ارگانیک برسیم، افزود: برای تولید عسل ارگانیک از نظر اقتصادی و از نظر سلامت محصول سالم مسئله مهمی است.

وی با اشاره به اینکه تولید کنندگان حوزه کشاورزی وظیفه مهمی در سالم سازی مواد غذایی و محصولات کشاورزی دارند چراکه نسبت به پدر و مادر و نسل آینده نقش مهمی ایفا می‌کنند، اضافه کرد: باید نسل آینده نسل باهوش و قوی باشند و در این راستا باید به سمت سالم سازی محصولات کشاورزی از جمله محصولات تولیدی زنبورستان‌ها حرکت کنیم.

اینجیناری با اشاره به اینکه باید عسل، ژل رویال، بره موم، موم، سم زنبور عسل، گرده گل و ... را به عنوان محصولات زنبورعسل سالم به دست مردم رساند، بیان کرد: برای تولید محصولات زنبور عسل به صورت ارگانیک باید منطقه‌ای به دور از کارخانه، شهر، سیستم فاضلاب و ... پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه بعد از جستجوی زیاد به یک منطقه مناسب برای تولید عسل ارگانیک پیدا کردیم، ادامه داد: تاکنون چهار مرتبه بازرسی انجام شده و سه مرتبه از آلمان برای بررسی شرایط تولید عسل بررسی به عمل آمده است و به این نتیجه رسیدند که می‌توانیم عسل ارگانیک و محصولات سالم و ارگانیک تولید کنیم.

این تولید کننده عسل ارگانیک با اشاره به اینکه شرکت سرس پارسی در ایران به عنوان نماینده شرکت آلمانی است، افزود: این شرکت به ما مجوز تولید عسل ارگانیک داده و تا یک سال آینده با انجام راستی آزمایی مجوز ارگانیک اتحادیه اروپا را دریافت خواهیم کرد.

برای تولید محصول ارگانیک باید تمام محصولات و خود زنبور سالم باشد و از تمام کانال‌های کارشناسی عبور کرده باشد

وی با اشاره به اینکه در زمینه تولید محصول ارگانیک سیستم‌های مختلفی در ایران وجود دارد اما زنبورستان ما عسل ارگانیک تولید می‌کند، اضافه کرد: برای تولید محصول ارگانیم باید تمام محصولات و خود زنبور سالم باشد و از تمام کانال‌های کارشناسی عبور کرده باشد.

همدان تنها تولیدکننده عسل ارگانیک در کشور/ گام هایی که به سوی دروازه های صادراتی برداشته می شود

اینجیناری با اشاره به اینکه زنبورستان ما نخستین زنبورستان ارگانیک در ایران است، تصریح کرد: سعی کرده‌ایم تا عسل را به مشتری هدف و بر سر سفره خانوار برسانیم.

وی در رابطه با صادرات عسل ارگانیک با تاکید بر اینکه دو مشتری از سوئد و عمان برای خرید محصول ما رایزنی انجام داده‌اند و در حال بررسی اسناد ما هستند، ادامه داد: تلاش می‌کنیم با صادرات عسل به دنیا ثابت کنیم که در ایران هم محصول ارگانیک عسل تولید می‌شود.

این تولید کننده عسل ارگانیک با اشاره به اینکه حتی صادرات به کانادا به عنوان مهد تولید عسل در برنامه ما است، افزود: می‌خواهیم محصولی تولید کنیم که دنیا بفهمد محصول زنبور عسل در ایران می‌تواند صادراتی باشد.

وی با اشاره به اینکه ما در ایران ۳۴۰ روز خورشید داریم و همین موضوع باعث شده طعم و بوی گیاهان ایران خاص باشد، اضافه کرد: عسل ایران به عنوان عسلی خوشبو و خوش طعم در دنیا معرفی شده است.

قیمت عسل ارگانیک ما به صورت خورده فروشی بین کیلویی ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و گاهی تا کیلویی ۴۰۰ هزار تومان در بازار ایران و کیلویی ۸۰۰ هزار تومان در کشورهای عربی به فروش می‌رسد

اینجیناری در ادامه با تولید عسل زنبورستان خود اشاره کرد و با بیان اینکه سال گذشته از هر کندوی زنبور عسل ۱۱ کیلو و ۸۰۰ گرم عسل برداشت کردیم، یادآور شد: قیمت عسل ارگانیک ما به صورت خورده فروشی بین کیلویی ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و گاهی تا کیلویی ۴۰۰ هزار تومان در بازار ایران و کیلویی ۸۰۰ هزار تومان در کشورهای عربی به فروش می‌رسد.

همدان تنها تولیدکننده عسل ارگانیک در کشور/ گام هایی که به سوی دروازه های صادراتی برداشته می شود

وی با بیان اینکه ژل رویال یک محصول استراتژیک است و از نظر دارویی و غذایی ارزش بالایی دارد، ادامه داد: سال گذشته یک کیلو ژل رویال تولید کردیم و هر کیلو ژل رویال حدود ۲۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.

این تولید کننده عسل ارگانیک سالانه ۱۵ کیلو بره موم تولید می‌کنیم، افزود: بره موم برای آنی بیوتیک و صنعت دارو سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر یک هزار سی سی سم زنبور عسل به قیمت چهار میلیارد تومان ارزش دارد

وی در پایان صحبت های خود با بیان اینکه گرده گل و زهره زنبور عسل هم تولید می‌کنیم، افزود: هر یک هزار سی سی سم زنبور عسل به قیمت چهار میلیارد تومان ارزش دارد.

در استان همدان هفت تعاونی زنبورداری وجود دارد
رئیس اتحادیه زنبورداران استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در استان همدان هفت تعاونی زنبورداری وجود دارد، اظهار کرد: یک اتحادیه زنبورداری در استان همدان فعالیت می‌کند که هماهنگی بین تعاونی‌های زنبورداری را انجام می‌دهد و امکانات، نهاده‌ها و لوازم مورد نیاز زنبورداران را تامین می‌کند.

عبد الحمید قدرتی با اشاره به اینکه ۳۴۶ هزار کندوی زنبور عسل در استان همدان وجود دارد، ادامه داد: ۵۰ درصد کندوی‌های زنبور عسل استان همدان در شهرستان‌های ملایرو نهاوند و بقیه در سایر شهرستان‌ها قراردارد.

رئیس اتحادیه زنبورداران استان همدان با اشاره به اینکه میانگین تولید عسل ۱۰ کیلوگرم از هر کندو است، افزود: تولید کنندگان، عسل تولیدی را به صورت مستقیم به مصرف کننده ارائه می‌دهند و بیشتر عسل تولیدی در داخل استان مصرف می‌شود.

همدان تنها تولیدکننده عسل ارگانیک در کشور/ گام هایی که به سوی دروازه های صادراتی برداشته می شود

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی استان همدان  نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه زنبور عسل تاثیر مثبت در درمان و جلوگیری از ابتلا به کرونا دارد، اظهار کرد: سم و محصولات تولیدی زنبور عسل سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

۷۵ درصد غذای موجودات زنده با گرده افشانی زنبور عسل تولید می‌شود
علیرضا قراگوزلو با بیان اینکه سیستم ایمنی از پادتن تشکیل شده و پایه و اساس پادتن پروتئین است، ادامه داد: قسمت ایمنی شناسی موسسه پاستور اعلام کرده که ۹۰ درصد زنبورداران اردبیل به کرونا مبتلا نشدند.

وی با اشاره به اینکه زنبور عسل ریشه اصلی تامین غذای انسان است، افزود: ۷۵ درصد غذای موجودات زنده با گرده افشانی زنبور عسل تولید می‌شود و زنبور عسل در تامین غذا و حفظ محیط زیست نقش بسزایی دارد.

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه تصور دنیای بدون زنبور عسل محال است، اضافه کرد: سرانه مصرف عسل ایران از اروپا و کل دنیا بیشتر است و استان همدان یکی از سه استان برتر کشور در مصرف عسل است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی مبتنی بر این بود افزایش کندو انجام نشود بلکه افزایش تولید انجام شود، بیان کرد: در استان همدان در کنار افزایش تولید اقدام به افزایش تعداد کندو کردیم.

کندوی کف باز مدرن‌ترین نوع کندو است و در استان همدان کارگاه تولید کندوی کف باز وجود دارد و برای ترویج این نوع کندو با پرداخت وام باید زنبورداران را تشویق کنیم

قراگوزلو با اشاره به اینکه در استان همدان کندوی سنتی وجود ندارد و سعی شده از کندوهای مدرن و به خصوص کندوی کف باز استفاده شود، ادامه داد: کندوی کف باز مدرن‌ترین نوع کندو است و در استان همدان کارگاه تولید کندوی کف باز وجود دارد و برای ترویج این نوع کندو با پرداخت وام باید زنبورداران را تشویق کنیم.

همدان تنها تولیدکننده عسل ارگانیک در کشور/ گام هایی که به سوی دروازه های صادراتی برداشته می شود

به راستی، زنبور عسل علاوه بر خاصیت‌های بی‌نظیری که در درمان بیماری‌ها داشته، هزینه کمی نیز برای نگهداری دارد که این موضوع موجب شده بسیاری از افرادی که جویای کار بوده و دارای سرمایه اندکی هستند بتوانند با پرورش زنبور عسل و فروش عسل تولیدی خود با کمترین هزینه، سود خوبی به دست آورند؛ اما شرایط به این منوال باقی نماند و طی سال‌های گذشته خشک‌سالی و کمبود بارش باران باعث کاهش جمعیت زنبورستان‌ها شد.

بدین ترتیب، اگرچه نظر به این‌که تولید مواد غذایی بهتر و بیشتر از مسائل مهم دنیای کنونی به شمار می‌رود و ازآنجاکه تولید محصول و قابلیت‌های کشاورزی هر منطقه به هوا و مشخصات اقلیمی آن بستگی دارد، بنابراین زنبورداری که یکی از رشته‌های تولیدی مهم کشاورزی است، اما تولید عسل، از شرایط آب و هوایی منطقه تأثیرپذیر بوده و مطالعه سازه‌های جوی مؤثر بر آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تنها عسل ارگانیک کشور در حالی در استان همدان تولید می شود که در حال گام نهادن به سوی دروازه های صادرات است

این روزها که وضعیت آب و هوایی از یک سو و گرانی مواد اولیه مورد نیاز و وسایل مورد استفاده زنبورداری از سویی دیگر به وضعیت نامناسب فروش عسل دامن زده است، تنها عسل ارگانیک کشور در حالی در استان همدان تولید می شود که در حال گام نهادن به سوی دروازه های صادرات است.

اما به راستی حال در این وضعیت،  امید است تا این اقدامات در جهت حمایت از این صنعت و جلوگیری روند کاهشی تولید عسل در کشور و به‌صورت ویژه در استان همدان شود و مسئولان امر در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» حمایت بیشتری از زنبورداران داشته باشند و در سال‌هایی که آن‌ها برای تولید با مشکل مواجه هستند با واگذاری تسهیلات و فراهم کردن نهاده‌های موردنیاز، زمینه را برای گسترش فعالیت‌های زنبورداری فراهم و زنبورداران را برای ورود به عرصه تولید محصولات ارگانیک تشویق نمایند، تا در کنار تامین این محصول سالم، گامی بلند در عرصه تامین امنیت غذایی و داشتن نسلی سالم برداشت.  

کد خبر: ۹۸٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha