۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
آمادگی بخش خصوصی آذربایجان شرقی برای افزایش ارتباطات تجاری با ماگیلوف بلاروس
در ارتباط وبیناری با اتاق بازرگانی ماگیلوف مطرح شد؛

آمادگی بخش خصوصی آذربایجان شرقی برای افزایش ارتباطات تجاری با ماگیلوف بلاروس

تبریز- فعالان بخش خصوصی آذربایجان شرقی در ارتباط وبیناری با اتاق بازرگانی ماگیلوف بلاروس از آمادگی برای افزایش ارتباطات تجاری با این استان خبر دادند.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، جلسه وبیناری مابین اتاق بازرگانی تبریز و اتاق بازرگانی و صنایع ماگیلوف بلاروس با حضور جمعی از مسئولان اتاق تبریز و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی، مدیران اتاق ماگیلوف و فعالان اقتصادی بلاروس، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس و همچنین سفیر بلاروس در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در ابتدای جلسه نائب رییس اتاق تبریز، کشور بلاروس را یکی از کشورهای دوست ایران دانسته و گفت: این کشور با افزایش حجم تجارت ها می تواند در آینده نزدیک یکی از شرکای مهم تجاری ما محسوب شود.

ابوالفتح ابراهیمی ادامه داد: وجود صنایع بزرگ و معتبر دو کشور و متخصصان حوزه صنعت و از سوی دیگر وجود معادن و اهداف مشترک کشاورزی می تواند نزدیک کننده دو کشور به یکدیگر باشد.

وی افزود: حجم مبادلات دو کشور در سالیان اخیر حدود ۳۰ میلیون دلار بوده که رقم چندانی به حساب نیامده و حتی یک درصد از تجارت هر کدام از کشورها را در بر نمی گیرد.

نائب رییس اتاق تبریز با اشاره ای به موافقت نامه تجاری میان ایران و اوراسیا گفت: این توافق نامه توان بالقوه ای را در دو کشور ایجاد کرده تا حجم تجارت ایران و بلاروس بدین وسیله ارتقا داده شود.

وی افزود: در وهله نخست باید علاوه بر شناساندن امکانات موجود دو کشور، تجار هر دو طرف به یکدیگر معرفی شوند که خواهر خواندگی تبریز و ماگیلوف، بستر لازم را برای افزایش ارتباطات فراهم کرده است.

ابراهیمی ادامه داد: با رفع محدودیت های ناشی از کرونا، می توان شاهد سفر هیات های تجارت این دو استان به یکدیگر باشیم که تا فرا رسیدن آن زمان نیز می توان از ظرفیت فضای مجازی برای هرگونه ارتباط بین فعالان اقتصادی دو طرف، بهره لازم را برد.

استقبال اتاق بازرگانی ماگیلوف بلاروس از افزایش همکاری ها
گنادی چورنی، مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ماگیلوف بلاروس نیز در این دیدار از علاقمندی این اتاق برای همکاری با تجار آذربایجان شرقی خبر داده و گفت: امیدواریم در پی این جلسه، ارتباط تجاری بین دو اتاق برقرار شود که ما به نوبه خود در پی توسعه همکاری دو استان خواهیم بود.

سعید یاری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور بلاروس نیز در این جلسه با اشاره به تلاش سفارت برای توسعه روابط بین این دو استان گفت: با برگزاری این وبینار، زمینه سفر دو جانبه فعالان بخش خصوصی آذربایجان شرقی و ماگیلوف فراهم می شود تا تجار دو کشور بتوانند از نزدیک در جریان توانمندی یکدیگر قرار گیرند.

وی با اشاره به ظرفیت های تجاری مناسب هر دو استان برای افزایش همکاری های اقتصادی گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران از هر گونه تلاشی برای افزایش ارتباطات تجاری این دو استان دریغ نخواهد کرد.

یاری ادامه داد: سال ۲۰۲۲، بیستمین سالگرد برقراری روابط ما بین استان آذربایجان شرقی و ماگیلوف بلاروس است که از هم اکنون می توان برنامه ریزی مناسبی در اتاق های هر دو استان برای اجرای برنامه های ویژه به منظور افزایش ارتباطات تجاری این دو استان داشت.

استقبال از هر گونه افزایش ارتباطات دو استان
لازارچیک یوری ایوانوویچ، سفیر بلاروس در ایران نیز در این مراسم گفت: سال ها پیش توافقنامه ای برای افزایش مبادلات تجاری و فرهنگی این دو استان به امضا رسیده و همچنین این دو استان ارتباط خواهرخواندگی نیز با یکدیگر دارند.

وی ادامه داد: حضور هیات تبریزی در مراسم سالگرد بنیان گذاری شهر ماگیلوف بلاروس و از سوی دیگر حضور هیات شهر ماگیلوف در سال ۲۰۱۸ در آذربایجان شرقی نیز نمونه هایی از ارتباطات دو جانبه این دو استان در طول سال های اخیر بوده که از هر گونه افزایش این ارتباطات استقبال می کنیم.

سید یوسف حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز و یکی از فعالان اقتصادی استان نیز در این دیدار گفت: آذربایجان شرقی دارای ظرفیت های ویژه اقتصادی است. این استان را می توان مهد خشکبار ایران دانست که در این زمینه می توانیم همکاری های اقتصادی خوبی با کشور بلاروس داشته باشیم.

وی ادامه داد: با وجود تحریم ها، چندین سال است که با کشور بلاروس، روابط تجاری داریم که علاقمند به افزایش این ارتباطات هستیم.

در ادامه جلسه، نماینده چندین شرکت بلاروسی و همچنین تعدادی از شرکت های استان آذربایجان شرقی به بیان توانمندی های خود برای افزایش مبادلات تجاری پرداختند.

در پایان جلسه مقرر شد اتاق های هر دو استان پیگیر امور مربوط به ارتباط دو جانبه باشند.

کد خبر: ۹۷٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha