۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
بازگشت به تسویه ارزی، اقدامی لازم در توسعه صادرات
مدیرعامل کارگزاری باهنر مطرح کرد

بازگشت به تسویه ارزی، اقدامی لازم در توسعه صادرات

مدیرعامل کارگزاری باهنر گفت: عرضه کالاها در بورس کالا سبب می شود تا کالاهای استاندارد پذیرش و روانه بازار شود؛ کشف قیمت واقعی براساس عرضه و تقاضا از دیگر فواید ورود کالاها به بورس های کالایی هستند.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، حضور تقریبا ۱۰ ساله خریداران و عرضه کنندگان فعال در رینگ صادراتی بورس کالا، حاکی از مهیا بودن این بستر برای فعالیت های بین المللی است. در این مسیر، موضوعاتی چون فساد و رانت از بین رفته است و گام‌های بزرگی در کنترل قاچاق برداشته شده است.

علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت در پنجاهمین جلسه کارگروه توسعه صادرات، ابلاغیه ای را در جهت توسعه صادرات محصولات غیرنفتی از جمله محصولات صنعتی و معدنی از مسیر رینگ صادراتی بورس کالا اعلام کرد. مدیرعامل کارگزاری باهنر در همین رابطه با اشاره به اینکه در حال حاضر بسترهای مناسبی به لحاظ الکترونیکی و فیزیکی برای صادرات محصولات از طریق بورس کالا فراهم شده است، گفت: رینگ صادارتی بورس کالا یکی از رینگ های موفق طی سال های گذشته بوده است. محصولات نفتی و پتروشیمی، شامل قیر و عایق های رطوبتی عمده کالاهای فعال در این حوزه بوده اند که با مراجعه به آمار می‌توان از وضعیت مناسب معاملاتشان در بورس کالا آگاه شد.

فرزین ابوالعلایی تصریح کرد: از نگاهی دیگر، عرضه کالاها در بورس کالا سبب می شود تا کالاهای استاندارد پذیرش و روانه بازار شود؛ کشف قیمت واقعی براساس عرضه و تقاضا از دیگر فواید ورود کالاها به بورس های کالایی هستند.  

رونق صادرات در بورس کالا، عزمی جدی می‌طلبد
ابوالعلایی، مکانیزم اجرایی حاضر برای محصولات نفتی و پتروشیمی در رینگ صادراتی بورس کالا را نمونه مناسبی برای صادرات محصولات معدنی و صنعتی در این بازار دانست و افزود: به دلیل وجود مشکلات تحریمی در چند سال اخیر، تمهیداتی اندیشیده شده است تا معاملات به طور ریالی عرضه شوند. به نظر من اگر معاملات در بعد قیمت و نیز تسویه به ارزهای رایج بازارهای بین المللی بازگردد بهتر است، زیرا رویه کنونی با اصل موضوع صادرات منافات دارد.

این کارشناس بورس کالا افزود: در این رابطه کمک وزارت صمت، بورس کالا و وزارت اقتصاد برای ایجاد حساب های ارزی جهت تسویه در بورس کالا ضروری است، زیرا محدودیت‌های نقل و انتقال وجوه یکی از مشکلات موجود در کشور است که با برطرف شدن آن، بار بزرگی از دوش تولیدکنندگان و فعالان حوزه کالا برداشته می شود.

مزایای استفاده از رینگ صادراتی بورس کالا در مناطق آزاد
وی تالار صادراتی کیش را یکی از مدرنترین بسترهای موجود در بحث صادرات دانست و گفت: این تالار یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی است که توسط بورس کالا انجام شده است. در حال حاضر حدود ۸۰ کارگزاری در این تالار  فعالیت دارند که با توجه به امکانات و شرایط جزایر آزاد از جمله کیش امکان حضور مشتریان و بازرگانان خارجی در آن آسان تر است. از طرفی دیگر، درآمدهای رینگ صادراتی تالار کیش معاف از مالیات است و برای کارگزاران امتیاز خوبی به شمار می آید.

ابوالعلایی با اشاره به رونق معاملات سیمان در بورس کالا گفت: در این شرایط ورود این محصول به رینگ صادراتی بورس کالا اتفاق موثری در بازار محصولات معدنی محسوب می‌شود، در کنار آن ورود کل زنجیره فولاد در این رینگ نیز اتفاق مطلوبی در حوزه محصولات معدنی محسوب می شود.  

وی تصریح کرد: در نظر داشته باشید که گواهی‌نامه هایی که در زمینه صادرات کالا از طریق بورس کالا برای محصولات منتشر می‌شوند، جهت گمرک و تبادل کالا به خارج از مرزهای کشور جزو مستندات ضروری هستند؛ به این معنی که بدون این گواهی نامه ها اجازه صادارت محصول وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل کارگزاری باهنر با اظهار خوش بینی نسبت به آینده بازارهای صادراتی کشور، بیان کرد: با رونق معاملات و  صادرات در بورس کالا، دیگر نیازی به برگزاری مناقصه ها نیست و از این طریق کلیه معاملات در بستری شفاف رقم می خورند. این موضوع هم برای تولیدکنندگان و هم شرکت ها منافع خوبی دارد، زیرا همه می‌توانند از این بازار توانمند بهره ببرند.

کد خبر: ۹۷٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha