۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸
 اصلاح فرهنگ مالیاتی راهکار مقابله با فرار مالیاتی است
مدرس امور مالیاتی:

اصلاح فرهنگ مالیاتی راهکار مقابله با فرار مالیاتی است

امانی، مدرس امور مالیاتی ایجاد و گسترش یک فرهنگ مالیاتی درست را راهکار اصلی برای جلوگیری از فرار مالیاتی عنوان کرد و گفت: متاسفانه فرهنگ مالیاتی درستی در کشورمان حاکم نیست.

به گزارش بازار، رامین رضازاده عضو جامعه حسابداران رسمی ایران «قانون مالیات‌های مستقیم» را یک قانون نسبتاً خوب و مترقی دانست و گفت: در شرایط کنونی که رکود اقتصادی حاکم است و تحریم‌های ظالمانه‌ای هم علیه شرکتها اعمال می‌شود اجرای این قانون و فشار آوردن به مودیان برای اخذ مالیات می‌تواند تبعاتی داشته باشد.

وی افزود: در ماده ۲۷۲ قبلی عنوان شده بود که ممیزان مالیاتی مکلفند بدون رسیدگی به گزارش حسابرسی مالیاتی، حسابدار رسمی را بپذیرند که متاسفانه با سنگ اندازی‌های زیادی مواجه شد.

عضو جامعه حسابداران رسمی ایران گفت: ما در حسابرسی مالی، اسناد و مدارک شرکت‌ها را می‌گرفتیم و هزینه‌های حسابرسی را هم خود شرکت تقبل می‌کرد اما در قانون جدید این بخش لغو شده و هزینه آن را هم باید خود دارایی پرداخت کند.

رضازاده با بیان اینکه با لغو قانون قبلی، فشار روی ممیزان مالیاتی بیشتر شده افزود: ما برای رسیدگی مالیاتی چندین ماه وقت صرف می‌کردیم اما در حال حاضر ممیزان مالیاتی فرصت کافی برای این کار ندارند.

عضو جامعه حسابداران رسمی ایران اظهارکرد: در حال حاضر شرکتها به شدت تحت فشارند چون یک روز حسابرس مستقل، یک روز ممیز مالیاتی و یک روز هم حسابرس بیمه مراجعه می‌کند و این برای شرکتها خسته کننده است.

همچنین، سعید امانی پژوهشگر و مدرس امور مالیاتی در یک گفتگوی تلفنی، ایجاد و گسترش یک فرهنگ مالیاتی درست را راهکار اصلی برای جلوگیری از فرار مالیاتی عنوان کرد و گفت: متاسفانه فرهنگ مالیاتی درستی در کشورمان حاکم نیست و به خاطر نداشتن یک فرهنگ درست است که دچار مشکلات بزرگی هستیم.

وی افزود: در حال حاضر فرهنگ مالیاتی که بتواند مردم را اقناع کند که این مالیات صرف امور اقتصادی می‌شود وجود ندارد و نیازمند یک بازتعریف است و از طرف دیگر رسانه‌ها و نهادها هم باید فرهنگ مالیاتی درست را در جامعه ترویج دهند.

این پژوهشگر و مدرس امور مالیاتی با اشاره به اینکه فرار عامدانه و ندادن اطلاعات به سازمان امور مالیاتی جرم تلقی می‌شود گفت: جرم انگاری صرف در قوانین مالیاتی کافی نیست و خیلی از معافیت‌های مالیاتی باید اصلاح شوند.

کد خبر: ۹۷٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha