۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
ذبح گاوهای آبستن به علت گرانی و کمبود نهاده ها؛ بحران دامن صنعت دامپروری کرمان را گرفت
گزارش بازار؛

ذبح گاوهای آبستن به علت گرانی و کمبود نهاده ها؛ بحران دامن صنعت دامپروری کرمان را گرفت

کرمان- حال و روز دامداران این روزها خوش نیست و در زمینه گرانی علوفه،عدم تناسب هزینه و درآمد و وجود واسطه ها از مسئولان گله مندند و اگربه صورت اورژانسی راهکاری ارائه نشود،آینده این صنعت به خطر می افتد.

بازار؛ گروه استان ها: صنعت دامداری این روزها با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و فعالان این حوزه با چالش های متعددی روبرو هستند به گونه ای که در چند وقت اخیر حتی مجبور به ذبح دام های مولد که از مهم ترین سرمایه های دامداران به شمار می رود، شده اند و  دامدارن این مساله را یک فاجعه می دانند.

طبق گفته دامداران استان کرمان، چند سالی است که دامداران در بحث نگهداری دام و فروش شیر به مشکلاتی بر خورده اند که عدم رفع این مشکلات، می تواند در سال های آینده تبدیل به یک بحران شود.

قیمت هر کیلو ذرت علوفه ای در سال گذشته ۳۰۰ تومان بوده است اما حالا هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است یا قیمت یونجه خشک نسبت به سال قبل حدود ۱۰ برابر شده است از طرف دیگر هیچ تناسبی میان هزینه کرد و درآمد ما وجود ندارد و این یعنی فقط ضرر نصیب ما می شود

دامدارانی که فقط ضرر دشت می کنند
در همین زمینه یکی از دامداران که دارای یک مجتمع گاوداری در استان کرمان است، در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکلات موجود در صنف دامداران به بازار گفت: اولین و مبنایی ترین مسئله در در این زمینه، کمبود و گران شدن خوراک دام است که مشکلات زیادی را برای ما دامداران ایجاد کرده است. به عنوان مثال قیمت هر کیلو ذرت علوفه ای در سال گذشته ۳۰۰ تومان بود اما حالا به هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است یا قیمت یونجه خشک نسبت به سال قبل حدود ۱۰ برابر شده است از طرف دیگر هیچ تناسبی میان هزینه کرد و درآمد ما وجود ندارد و این یعنی فقط ضرر نصیب ما می شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه دارو و خدمات دامپزشکی نیز به شدت شاهد افزایش قیمت هستیم، بیان کرد: شیشه دارویی که به طور معمول باید به گاوها تزریق شود را ۳ ماه پیش ۵۰ میل آن را ۲۰ هزار تومان خریداری کرده ام اما درحال حاضر ۱۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است؛ اسپرم گاو نیز افزایش چند برابری پیدا کرده است. این افزایش قیمت به هیچ وجه قابل درک نیست؛ آیا به همین تناسب درآمد ما نیز افزایش پیدا کرده است؟

این دامدار کرمانی اظهار داشت: هزینه کارگر که تا سال گذشته ۲ میلیون و ۲۰۰ بوده است الان به ۵ تا ۶ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است همچنین فقط برای تعمیر موتور یک تراکتور باید ۱۱ میلیون تومان هزینه کنیم؛ چه کسی پاسخگوی مشکلات ما است؟ علی رغم اینکه مشکلات مان را مطرح کرده ایم اما مسئولان صدای ما را نمی شنوند.

فشار بر روی دامدار آنقدر زیاد شده است که مجبور می شود گاو مولد و آبستن خود را ذبح کند اما این کار یک فاجعه است

ذبح دام های مولد زیر تیغ فشار اقتصادی
وی با اشاره به اینکه فشار بر روی دامدار آنقدر زیاد شده است که مجبور می شود گاو مولد و آبستن خود را ذبح کند اما این کار یک فاجعه است، اظهار کرد: بنده تا سال گذشته دارای ۱۰۰ راس گاو بوده ام اما در حال حاضر به ۵۰ راس تقلیل پیدا کرده است، با این روند مطمئنا صنعت دام ما نابود می شود و حداقل ۱۲ سال طول می کشد که این وضعیت ترمیم شود.

این دامدار کرمانی با بیان این مطلب که قیمت فرآورده های لبنی در کارخانه جات به فاصله چند ماه افزایش پیدا می کند و کسی اعتراضی نمی کند اما به دامدار که می رسد، اجازه افزایش قیمت شیر را نمی دهند، عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که مسئولان متوجه آن نیستند، این است که ۳۰ درصد گاوی که باید به کشتارگاه تحویل داده شود، دچار سانحه می شود و نمی توانیم تحویل کشتارگاه بدهیم لذا برخی قصاب ها با دلال بازی با یک قیمت پایینی برای ما کشتار را انجام می دهند و واقعا دامدار در این زمینه متضرر می شود اما مسئولان متوجه این موضوع نیستند.

ذبح گاوهای آبستن به علت گرانی و کمبود نهاده ها؛ بحران دامن صنعت دامپروری کرمان را گرفت

محمد حاج محمدی یکی دیگر از دامداران فعال استان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در سه سال اخیر یعنی از ۹۷ به بعد علوفه های خشبی که دولت برای ما در نظر گرفته بود به صورت تساعدی گران شد در حالی که غالب مسئولان در جریان این امور نیستند و قابل تامل اینکه از همین میزان علوفه های دولتی، فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد آن تامین می شود. فقط معجزه ای بود که تا این لحظه توانسته ایم مقاومت کنیم چراکه دامدار هر چه در توان داشته هزینه کرده اما دیگر این توان وجود ندارد.

این دامدار استان کرمان خشکسالی های اخیر و تامین ۷۵ درصد علوفه های دامداری ها از علوفه های خشبی باعث شده با کمبود و گرانی مواجه شویم، تصریح کرد: در چنین شرایطی شاهد صادر شدن علوفه به سایر استان ها هستیم که متاسفانه نظارتی در این زمینه وجود ندارد چرا که مسئولان معتقد هستند در تجارت آزاد منعی برای صادرات به سایر استان ها وجود ندارد.

در کشتارگاه های کرمان روزانه ۱۵ تا ۲۰ راس گاو مولد آبستن درحال ذبح شدن است و گوساله های آن دور ریخته می شود

وی با بیان این مطلب که اسپرم گاو سال گذشته ۱۰۰ هزار تومان بوده است ولی الان ۱۰ برابر شده است یعنی با قیمت یک میلیون تومان به فروش می رسد، اظهار کرد: در این شرایط برخی دامداران نتوانستند مقاومت کنند و کار به جایی رسیده است که دامدار مجبور می شود که گاو مولد و آبستن خود را برای تامین هزینه ها ذبح کند و واقعیت تلخ این است که الان در کشتارگاه های کرمان روزانه ۱۵ تا ۲۰ راس گاو مولد آبستن در حال ذبح شدن است و گوساله های آن دور ریخته می شود.

افزایش قیمت شیر و گوشت فقط یک مُسکن است
حاج محمدی با اشاره به اینکه در این شرایط از نظر ذخایر ژنتیکی کشور، ۴۰ سال طول می کشد که این وضعیت جبران شود تا گاوی بتواند ۵۰ تا ۶۰ کیلو روزانه شیر بدهد اما الان درحال نابودی هستیم، ابراز داشت: در این نسل کنونی شخصی پیدا نمی شود که با این مشکلات دست به دامداری بزند از طرف دیگر این موضوع مربوط به منافع ملی می شود که باید به صورت اورژانسی به آن رسیدگی شود.

وی با بیان این مطلب که افزایش قیمت شیر و گوشت هم فقط یک مُسکن است و کمکی به حال دامدار نمی کند، بیان کرد: متولی کل مجموعه دامداری، امور دام جهاد کشاورزی است اما متولی قیمت گذاری صنعت و معدن است که این موضوع نیز برای ما مسئله ساز است.

در ادامه عبدالهی یکی دیگر از دامداران استان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه چند سال است که گرفتار مشکلات مختلفی هستیم، افزود: یکی از دلایل افزایش قیمت های علوفه های خشبی وجود واسطه ها و دلالان است که با قیمت گرانتر دست ما می رسد. قیمت کرایه بار نیز افزایش یافته است به گونه ای که قیمت کرایه بار ذرت از بندر امام ۶ ماه  ۷ میلیون تومان بوده است اما الان ۱۲ میلیون تومان شده است. از طرف دیگر با این کمبود و گرانی علوفه گاو مولد ما ضعیف شده و سوء هاضمه گرفته در نتیجه در آینده بحث گاوداری ما به شدت به مشکل می خورد.

وضعیت دامداران اورژانسی است
وی با بیان این مطلب که تولید روزانه شیر کرمان در سال ۹۶، ۵۰۰ تن بوده اما الان به ۱۵۰ تن تقلیل یافته است در صورتی که در استان هم جوار ما یعنی یزد تولید شیر افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: الان وضعیت دامداران اورژانسی است باید پولی به گاوداری تزریق و علوفه های خشبی را تامین کنند که زنده بمانیم تا در آینده وضعیت کمی بهتر شود.

این دامدار استان کرمان با اشاره به اینکه در خصوص موضوع دلال ها به دادستان نامه زدیم اما مطرح کردند این موضوع مربوط به تعزیرات می شود، افزود: دلال از کشاورز علوفه را ۵۰۰ تومان خریداری می کند اما به ما یک هزار و ۵۰۰ تومان می فروشد در چنین شرایطی، فشار هم بر کشاورز و هم بر دامدار است.

ذبح گاوهای آبستن به علت گرانی و کمبود نهاده ها؛ بحران دامن صنعت دامپروری کرمان را گرفت

توازنی میان هزینه ها و درآمدها وجود ندارد
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعیت دامداران و مشکلات آنها افزود: خشکسالی که در سال جاری شاهد آن هستیم در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است که موجب کمبود علوفه می شود. در گذشته درصدی از علوفه دام از مراتع تامین می شد اما در حال حاضر دامداران به علوفه های دستی روی آورده اند در نتیجه قیمت علوفه ها نیز افزایش پیدا کرد و حتی سرسام آور شد و تا ۴ برابر افزایش پیدا کرد. در چنین شرایطی فشار بر دامداری ها زیاد شده و اگر این شرایط ادامه پیدا کند در آینده بر این مشکلات بر دام های سبک نیز اضافه می شود لذا من حق را به دامداران می دهم.

علی باقری با اشاره به اینکه مشکل اصلی این است که توازنی میان هزینه ها و درآمدها وجود ندارد، بیان کرد: فشار بر روی دامداران بسیار سنگین است از طرف دیگر دامداران حتی راغب به افزایش قیمت شیر هم نیستند چرا که تقاضای خرید کم می شود اما شرایط فعلی دامداران را به این نتیجه رسانده است چرا که شرایط بسیار بحرانی است.

متاسفانه همین علوفه های خشبی کمی هم که در استان وجود دارد توسط سایر استان ها خریداری می شود، حتی عده ای علوفه ها را پیش خرید کنند و هیچ قانون بازدارنده ای در این زمینه وجود ندارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان این مطلب که علوفه های خشبی از استان خارج می شود اما واردات ما بیشتر از صادرات است، ابراز داشت: متاسفانه همین علوفه های خشبی کمی هم که در استان وجود دارد توسط سایر استان ها خریداری می شود، حتی عده ای علوفه ها را پیش خرید کنند و هیچ قانون بازدارنده ای در این زمینه وجود ندارد.

خروج علوفه از کرمان ممنوع شود
وی با اشاره به اینکه در بحث علوفه ها چنانچه همه استان ها خروج علوفه را از استان خود ممنوع کنند، ما نیز باید در این زمینه اقدام کنیم در غیر این صورت باید بازار به صورت آزاد تنظیم شود، اظهار داشت: هیچ تفاوتی از نظر خدمات دولتی استان ما با یزد وجود ندارد اما واقعیت این است که باید در بحث هزینه کرد و درآمد یک توازنی ایجاد شود و البته این مشکلات گریبان گیر تمامی دامداران کشور است.

 باقری با بیان این مطلب که مشکلات دامداران را پیگیری و به وزارت جهاد کشاورزی منتقل کردیم که قول بسته های حمایتی را دادند اما تقاضای دامداران تسهیلات بانکی نیست بلکه تقاضای آنها افزایش قیمت شیر است، تصریح کرد: دیروز وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد در شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قیمت هر کیلوگرم شیر خام ۶ هزار و ۴۰۰ تومان تصویب شده است.

در ادامه ارسلان میری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه گرانی علوفه ها مستقیم به ما ارتباط پیدا نمی کند اما در صورتی که دستگاه مربوطه در این زمینه اعلام تخلفی کند ما ورود پیدا می کنیم، افزود: تا این لحظه در این خصوص به ما اعلام تخلف مبنی بر گرانی علوفه نشده است.

ذبح گاوهای آبستن به علت گرانی و کمبود نهاده ها؛ بحران دامن صنعت دامپروری کرمان را گرفت

وی ادامه داد: در بحث قیمت گذاری شیر نیز همین مسئله صدق می کند یعنی اینکه دستگاه های متولی یک قیمت مصوبی را اعلام و در صورت بروز تخلف چنانچه به ما اعلام کنند، تعزیرات ورود پیدا می کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان تصریح کرد: ما باید طرفدار حرف حق و منطق باشیم به این معنا که باید حرف و استدلال دامدار را بشنویم و اگر حق بود، باید حمایت کنیم. چرا کارخانه ها در این شرایط فعلی اقدام به افزایش قیمت می کنند اما برای دامداران این مسئله صدق نمی کند؟ لذا اگر خود مجمع دامداران با توجه به مستندات موجود و استدلال های منطقی اقدام به افزایش قیمت کنند، ما با آنها مقابله نمی کنیم اما چنانچه در این زمینه جهاد کشاورزی با ارائه مستندات منطقی و قابل قبول اعلام تخلف کند، ما آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

وی اظهار کرد: ما با زور نباید با مردم برخورد می کنیم، وقتی استدلال منطقی باشد، حرف حق را می پذیریم. ما گرانی را قبول داریم اما با گرانفروشی خارج از مصوبه یا آنالیز غیر منطقی برخورد می کنیم.

این در حالیست که روز گذشته کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای اعلام کرد شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قیمت هر کیلوگرم شیر خام را ۶ هزار و ۴۰۰ تومان تصویب کرد و براساس مصوبه این شورا صادرات شیرخشک، کره، روغن حیوانی، فرآورده‌های لبنی و دام زنده آزاد است.

دامداران جزو زحمت کش ترین اقشار جامعه هستند که محصول آنان با سلامتی تک تک افراد جامعه گره خورده است و تهدید فرآورده های دامپروری مهم می تواند هزینه های چندین برابری نسبت به وضع موجود بر جامعه تحمیل کند. باید با برنامه ریزی و اقدام عملیاتی هرچه سریع تر اقدامی اورژانسی برای رفع مشکلات فعالان این عرصه انجام داد تا ابتدا به صورت مسکن و موقت وضعیت موجود را حفظ کرد و در ادامه اقدام به ترمیم آن کرد در غیر این صورت سال ها طول خواهد کشید تا چنین ظرفیتی در کشور احیا شود.

کد خبر: ۹۷٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha