۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
دست قدرتمند کالای قاچاق بر گلوی تولید داخل | تولید قزوین دچار چالش شده است
بازار گزارش می‌دهد؛

دست قدرتمند کالای قاچاق بر گلوی تولید داخل | تولید قزوین دچار چالش شده است

قزوین- قاچاق ضربات مهلکی را بر اقتصاد کشور و بالتبع استان قزوین وارد کرده است ضرباتی مهلک که سبب می شود تا کارخانه‌ها و بخش‌های تولیدی نتوانند قامت خود را دوباره استوار ببینند.

مریم کشاورز مسعودیان، بازار: اگرچه تحلیلگران اقتصادی خوش‌بینانه در حال تحلیل نمودارها و جداول تولید داخلی و ارائه آمارهای متعدد در خصوص میزان رشد در بازارهای داخلی هستند، اما گشت‌وگذاری در بازارها می‌تواند واقعیت دردناک دیگری را به رخ بکشد برخی معتقد هستند که هرقدر که جدول‌ها و تحلیل‌های کارشناسان خبر از رشد و نمو تولید داخلی بدهند و نور امید به دل بازارهای ایران بتابانند، تا مردم همراه نشوند دست قدرتمند قاچاق کالا روی گلوی تولید داخلی فشرده خواهد

بیماری قاچاق آن‌قدر ریشه در تن نحیف این اقتصاد دوانده که دیگر با مسکن‌های موقتی نمی‌شود درد این تن رنجور را پنهان کرد، بدن و بستری که پیش‌ از این نیز با تحریم‌های ظالمانه دشمن از یک‌سو و شیوع بیماری کرونا و رکود کسب‌وکارها از سوی دیگر بیش از گذشته آسیب‌پذیر شده است.

اگرچه تلاش برای مقابله با قاچاق کالا از مدت‌ها قبل در کشور آغازشده است اما عمده کار فرهنگی و اجتماعی انجام‌شده روی این مسئله طی دو سال گذشته به منصه ظهور رسید همچنین در مدت‌زمان کوتاهی از اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی مرتبط اثرات آن به‌مرور در جامعه هویدا شد.

تولیدی‌های داخلی توان مقابله با رکود کرونا را نداشتند
شیوع یک‌باره بیماری کرونا خیلی از نخ‌های ریسیده شده را پنبه کرد، چراکه بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک داخلی، تولیدکنندگان تازه‌کار و فعالان تولید ملی دچار آسیب‌های شدید اقتصادی شدند، برخی تعطیل و برخی دیگر به حالت راکد و نیمه تعطیل درآمدند.

بیماری قاچاق آن‌قدر ریشه در تن نحیف این اقتصاد دوانده که دیگر با مسکن‌های موقتی نمی‌شود درد این تن رنجور را پنهان کرد

آرش محمدی از فعالان اقتصادی استان است، وی که مالک یکی از تولیدی‌های کوچک قزوین است در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: روند حمایتی که دولت در طی چند سال گذشته برای حمایت از تولید داخلی در پیش‌گرفته بود در مدت‌زمان کوتاهی موجب شد بسیاری از جوانان این استان با ایده‌های جذاب و کارآمد خود جرئت حضور در میدان را پیدا کنند و بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در استان شکل گرفت.  اما باید قبول کرد که کسب‌وکارهای کوچک در مقابل تکانه‌های اقتصادی و رکودهای موجود آسیب‌پذیرتر هستند و کرونا این مسئله را به‌خوبی به ما نشان داد.

این تولیدکننده قزوینی بیان کرد: به‌طور مثال بنده در تولیدی خودم که مرتبط با پوشاک است با یک گروه نزدیک به ۴۰ نفرِ فعالیت می‌کردم که در مناسبت‌ها و نزدیکی به سال نو این میزان اشتغال به ۱۰۰ نفر هم میرسید اما کرونا کاری کرد که فقط تلاش می‌کنیم زنده بمانیم.  باوجوداینکه تسهیلات حمایتی آسیب دیدگان از کرونا را دریافت کردیم اما مجبور شدیم تعداد کارکنان خود را به ۵ نفر برسانیم به امید این‌که هرچه زودتر این کرونا و کسادی حاصل از آن دست از سر بازار ما بردارد.

ضعف تولیدکننده داخلی به نقل واردکننده کالای قاچاق است
همان‌قدر که شیوع بیماری کرونا توانست تولید داخلی را با مشکل مواجه کند و بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک را زمین‌گیر کند، فرصتی برای جولان دوباره قاچاقچیان کالا ایجاد کرد، چراکه رکود ایجادشده در جامعه بر قدرت خرید مردم هم تأثیر داشت و حالا تولیدی‌هایی که قیمت تمام‌شده کالا را به دلیل تولیدات کمتر، مشکلات اقتصادی متعدد و تعطیلی‌های پیاپی بالابرده بودند در مواجهه با مردمی که دیگر توان خرید ندارند به کالای قاچاق باختند.

زهرا معصومی از بانوان قزوینی است که مسئولیت یک واحد تولیدی کوچک را در استان عهده‌دار است، وی می‌گوید: باید قبول کرد بسیاری از تولیدکنندگان داخلی در واحدهای تولیدی کوچک در ابتدای راه، معادلات اولیه کسب‌وکارها و بازرگانی را نمی‌دانند و توان افزایش شمار تولید برای کاهش قیمت تمام‌شده را ندارند. این در شرایطی است که شیوع بیماری کرونا همین میزان تولید را نیز به حداقل رسانده و درنهایت قیمت تمام‌شده کالا نیز بالا می‌رود، درحالی‌که رکود بر قدت خرید مردم هم تأثیر گذاشته و در پایان مردم حتی باعلاقه زیاد و میل به خرید کالای داخلی توان خرید ندارند.

وی گفت: اگرچه برای رشد در صنایع ایجاد فضای رقابتی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد، اما در شرایط امروز تولیدی‌های داخلی توان رقابت ندارند، شاید این مسئله در خصوص شرکت‌های بزرگ و صنایع قدرتمند داخلی صحیح باشد اما نیاز تولیدکنندگان کوچک به فضای انحصاری و قطع دست سوءاستفاده کنندگان است.

واردات کالاهای دارای نمونه داخلی ممنوع است
با شروع سال جدید و شعار« تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی‌ها» که با درایت مقام معظم رهبری مسیر حرکت در سال جدید را روشن کردند  تلاش می‌شود تاجانی تازه در رگ‌های اقتصاد داخلی دمیده شود، می‌توان نخستین نشان‌های این تلاش را در تصویب قانون ممنوعیت واردات کالاهای دارای مشابه داخلی در کشور دانست.

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به خبرنگار بازار گفت: در شرایطی که کشور با بحران‌های اقتصادی مواجه است و تمام تلاش خود را برای احیاء تولید به کار گرفته است، محدودیت واردات می‌تواند یک حرکت عقلانی باشد به شرطی که این محدودیت واردات به ضرر مردم تمام نشود.

در شرایطی که کشور با بحران‌های اقتصادی مواجه است و تمام تلاش خود را برای احیاء تولید به کار گرفته، محدودیت واردات می‌تواند یک حرکت عقلانی باشد به شرطی که این محدودیت واردات به ضرر مردم تمام نشود

عباس تابش افزود: به‌عبارت‌دیگر درست‌ترین تصمیم این است که تا زمانی که کالایی دارای مشابه داخلی است مسیر واردات آن مسدود باشد و فضا برای رشد و توسعه تولیدکنندگان داخلی فراهم گردد، چراکه پاسخگویی به نیاز موجود در بازار در درجه اول وظیفه تولیدکنندگان داخلی است. هر کالایی که در کشور تولید شود بلافاصله واردات آن ممنوع می‌شود و اجازه نمی‌دهیم تولیدکنندگان در این زمینه با خسارت روبه‌رو شوند.

همه دستگاه‌ها موظف به همکاری برای مبارزه با قاچاق کالا هستند
معاون وزیر صمت اظهار داشت: کاهش تعداد کالاهای قاچاق در بازار به معنای رفع نیاز بازار با کالای داخلی است و ازاین‌رو می‌تواند شمار تولید را در تمامی بخش‌ها افزایش دهد لذا قطعاً مبارزه با قاچاق کالا درنهایت به نفع خود مردم تمام خواهد شد، چراکه کاهش قیمت تمام‌شده کالا، افزایش کیفیت کالای داخلی و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی را در داخل کشور به همراه دارد.

تاب شبا بیان اینکه به‌طور خاص امروز در حوزه لوازم‌خانگی در کشور با یک مسئله اساسی در حوزه قاچاق مواجه هستیم و آن‌طور که باید نتوانستیم دست قاچاقچیان را از این سفره کوتاه کنیم، تاکید کرد:  در این خصوص سامانه رسد کالای قاچاق راه‌اندازی شده است تا به‌صورت همگانی برای مبارزه با این آفت اقتصادی گام برداشته شود.

وی افزود: افزایش توان تولید ملی تغییر رویکرد کشورهای مختلف به ایران را به همراه خواهد داشت، همان‌طور که در بسیاری از موارد در چند سال گذشته با چانه‌زنی موفق به خرید می‌شدیم ولی اکنون به دلیل تولید داخلی این کشورها برای حضور و ارائه محصولات خود در ایران در حال جلب رضایت کشور ما هستند.

مردم گره‌گشای مبارزه با قاچاق کالا هستند
امام‌جمعه قزوین نیز در این خصوص بیان کرد: تجربه ثابت کرده هرکجا برای هر مشکلی از مردم کمک گرفته‌شده، به بهترین شکل مشکل مرتفع گردیده است و این‌که هنوز در حوزه قاچاق کالا در کشور مشکل‌داریم به این دلیل است که از مردم یاری نخواسته‌ایم. مردم بهتر از ما اثرات و تبعات منفی قاچاق کالا در اقتصاد، فرهنگ و شرایط اجتماعی کشور را درک می‌کنند، فقر باید بدانند که برای مبارزه با این مشکلات نیازمند یاری آن‌ها هستیم.

افزایش توان تولید ملی تغییر رویکرد کشورهای مختلف به ایران را به همراه خواهد داشت

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی بیان کرد: در شرایطی که هنوز عده زیادی باافتخار از خرید کالای غیر ایرانی نام می‌برند نباید از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی کالای قاچاق غافل شد، چراکه تأثیرات اقتصادی ممکن است در کوتاه‌مدت قابل‌رفع باشد اما اثرات فرهنگی قطعاً ماندگار می‌شود.

وی افزود: اصلاح فضای فرهنگی کشور، تمایل به استفاده از کالای داخلی و درنهایت کمک گرفتن از خود مردم برای حل این مشکل از راهکارهایی است که قطعاً عملی شدن آن با کاهش قاچاق کالا در کشور برابری خواهد کرد.

تبعات کالای قاچاق در جامعه معرفی می‌شود/ ورود هر قطعه کالای قاچاق=بیکاری یک جوان ایرانی

هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین نیز د راین خصوص معتقد است، باوجود همه فعالیت‌های انجام‌شده هنوز نتوانسته‌ایم تبعات کالای قاچاق را به جامعه معرفی کنیم. در شرایطی که اشتغال از مهم‌ترین دغدغه‌های اجتماعی محسوب می‌شود باید به مردم بگوییم که ورود هر قطعه کالای قاچاق ، چه انواع قطعات صنعتی و حجیم آن و چه پوشاک به قیمت بیکاری یک جوان ایرانی تمام خواهد شد و قطعاً خواهیم دید که مردم همراهی خود را از ما دریغ نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه  در استان قزوین تلاشی همگانی برای مبارزه با این مشکل ایجادشده است و ازاین‌رو همه برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با قاچاقچیان اصلی و نه قاچاقچیان خرد انجام‌شده است، افزود:  به نظر می‌رسد در برخی از مواقع انرژی و توان ما صرف مقابله با قاچاقیان خردشده است و عمده کاران در سایه به فعالیت خود ادامه داند اما اکنون زمان مقابله جدی با این افراد رسیده است.

اگرچه برای رسیدن به تأثیر جدی  در حوزه قاچاق کالا در کشور نیازمند تلاشی همگانی هستیم اما قطعاً برخورد و سخت‌گیری در حوزه قاچاق کالا در استان قزوین به دلیل موقعیت ارتباطی ویژه این استان می‌تواند مسیرهای ارتباطی امن قاچاقچیان را بر هم بزند، ازاین‌رو قزوین می‌تواند ناجی بسیاری از استان‌های کشور در مبارزه با کالای قاچاق باشد.

کد خبر: ۹۷٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha