۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
ایجاد زمینه حضور شرکت‌های خصوصی در بنادر خارجی
در همایش سازمان بنادر مطرح شد؛

ایجاد زمینه حضور شرکت‌های خصوصی در بنادر خارجی

در همایش معاونان امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی بر فراهم سازی زمینه حضور شرکت‌های خصوصی در بنادر کشورهای خارجی تاکید شد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، در همایش معاونان امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی بر فراهم سازی زمینه حضور شرکت‌های خصوصی در بنادر کشورهای خارجی، بازنگری در آیین‌نامه شرکت‌های کارگزاری ترابری دریایی و بندری و تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری دربنادر، تاکید شد.
 
حسین صادقی‌نژاد؛ مدیرکل امور اقتصادی و مناطق ویژه و آزاد بندری در این همایش که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به جذب ۳۴۱ پروژه سرمایه‌گذاری در بنادر کشور تا پایان سال ۹۹ به ارزش ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، تاکید کرد: سال گذشته، ۱۹ فقره درخواست سرمایه‌گذاری در بنادر به ارزش ۲۲ هزار و ۵۰۸ میلیارد ریال داشتیم که مجوز ۱۸ مورد جهت انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری، صادر شد.
 
وی با اشاره به اهتمام سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص حل و فصل مشکلات پروژه‌های سرمایه‌گذاری در سال ۹۹، افزود: در این راستا، همه طرح‌های مشکل‌دار سرمایه‌گذاری در بنادر، به صورت ویدئو کنفرانس در شش نوبت کنترل و نظارت شد و همچنین دستورالعمل سرمایه‌گذاری، پس از نهایی سازی به هیات عامل سازمان ارسال شد.
 
مدیرکل امور اقتصادی و مناطق ویژه و آزاد بندری نیز درباره تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری دربنادر، پیشنهاد کرد، فرآیند جذب سرمایه‌گذاری در بنادر، بررسی و بهینه‌سازی شود و این فرآیند از ابتدا تا انتها به شکل مکانیزه باشد.
 
به گفته مدیرکل امور اقتصادی و مناطق ویژه و آزاد بندری، تصویب کلیات لایحه تشکیل منطقه آزاد بوشهر در مجمع تشخیص مصلحت نظام و قرار گرفتن بندر بوشهر و جزیره نگین در محدوده مصوب و  فرآیند اجرایی تسویه تعهد ارزی از محل کالاهای وارده به مناطق ویژه و آزاد تجاری - صنعتی از جمله اقدمات این اداره‌کل محسوب می‌شود.

رسیدگی به وضعیت کالاهای متروکه در بنادر
همچنین مدیرکل امور بندری از رسیدگی به موضوعات مرتبط با کالاهای متروکه در بنادر از طریق کارگروه مشترک چهارجانبه متشکل از سازمان بنادر، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، گمرک و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه خبر داد.
 
روانبخش بهزادیان تدوین نرم‌های عملیاتی تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر در بنادر به تفکیک نوع کالا را از دیگر دستاوردهای سازمان بنادر در حوزه امور بندری برشمرد و گفت: با توجه به اینکه ۲۵ سال از آخرین تدوین نرم‌های مصوب تخلیه و بارگیری می‌گذرد، می‌توان با استفاده از تجهیزات مدرن و ظرفیت‌های موجود، به نرم‌های قابل قبولی در تخلیه و بارگیری رسید.
 
وی انجام اقدامات لازم برای هوشمندسازی بنادر در عملیات بندری شامل کنترل مکانیزه وزن و استفاده از سیستم‌های هوشمند دوربین‌های کنترلی در درب ورودی بنادر و درب‌های پایانه‌های کانتینری را از دیگر اقدامات سازمان برشمرد.
 
به گفته مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، بازنگری آیین‌نامه شرکت‌های کارگزاری ترابری دریایی و بندری و جلوگیری از تردد افراد و متقاضیان به بنادر جهت تمدید، تجدید و صدور مجوز، با استفاده از ظرفیت‌های فن‌اوری اطلاعات را از دیگر اقدمات توسعه‌ای سازمان بنادر عنوان کرد.

حمایت از ناوگان کشتیرانی داخلی
خسرو سرایی؛ مدیرکل لجستیک و حمل‌ونقل چندوجهی همچنین در این نشست با اشاره به راهبری و نظارت پروژه جانمایی مراکز لجستیک در پهنه‌های بندری شش گانه در سه ماهه اول سال جاری، از اجرایی سازی تفاهم‌نامه همکاری جهت افزایش سهم حمل و نقل ریلی با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
 
وی درباره برنامه‌ها و اهداف این اداره‌کل در سال جاری، گفت: پیاده سازی آیین نامه تردد اشخاص و وسایل نقلیه موتوری در بنادر کشور، مشارکت بیشتر بنادر در برنامه‌های توسعه همکاری‌های بین‌المللی بندری و دریایی و تعیین و هدف‌گذاری تعداد ۱۷ کشور هدف برای توسعه همکاری‌های بندری و دریایی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بنادر در سال جاری است.
 
سرایی، شفاف سازی در تدوین و اعمال تعرفه‌ها، تعدیل تعرفه‌های مترتب بر کالا مطابق با تغییرات نرخ ارز و نرخ تورم و حمایت از ناوگان کشتیرانی داخلی را از دیگر اهداف اداره‌کل لجستیک و حمل‌ونقل چندوجهی عنوان کرد.
 
به گفته مدیرکل امور لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی، پیگیری امور مرتبط با تداوم فعالیت‌های کشتیرانی رو- رو برای حمل کامیون و کالا از بنادر شمالی، فراهم سازی زمینه حضور شرکت‌های خصوصی در بنادر کشورهای خارجی و حضور موثر و تقویت جایگاه کشور در اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند از جمله اقدامات سازمان بنادر طی سه ماه گذشته است.

کد خبر: ۹۷٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha