۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
چالش عدم ایفای تعهدات داخلی و خارجی در پی توقف فعالیت واحدهای فولادی
نایب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد عنوان کرد

چالش عدم ایفای تعهدات داخلی و خارجی در پی توقف فعالیت واحدهای فولادی

نایب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد بر این باور است که مسئول وضعیت کنونی تامین برق و تعطیلی صنایع، نمایندگانی هستند که حدود ۱۵ سال پیش، طرح تثبیت قیمت برق را به عنوان «عیدی به مردم» اجرایی کردند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، در روزهای اخیر نامه ای از مدیرعامل شرکت توانیر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که از دستور توقف فعالیت مشترکان فولادی و سیمان  برای کاهش بار مصرف برق حکایت دارد.

در این نامه آمده است که با توجه به محدودیت‌های جدی در تامین برق به دلیل افزایش بی‌سابقه مصرف، به منظور حفظ پایداری شبکه سراسری برق و جلوگیری از خاموشی‌های‌گسترده، نسبت به توقف فرآیند اصلی فعالیت مشترکان فولادی با حداکثر برق دریافتی از شبکه به میزان ۱۰درصد دیماند مصرفی از ۱۵ تیرماه  اقدام شود. جالب اینکه این نامه در سربرگی مرقوم شده که شعار «تولید، پشتیبانی ها و مانع‌زدایی ها» را بر پیشانی دارد.

تیر کمبود برق در ماه‌های گذشته به صنایع مختلفی اصابت کرده و خسارات این خاموشی ها احتمالا برای بسیاری از واحدهای تولیدی جبران ناپذیر بوده‌است. در این میان، توقف فعالیت واحدهای فولادی که بخش بزرگی از درآمدهای صادراتی را به خود اختصاص داده و البته به عنوان صنعت مادر شناخته می‌شود، نه تنها بازارهای داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که می‌تواند جایگاه ایران در بازارهای صادراتی را نیز مخدوش کند.

 در همین رابطه، بهادر احرامیان، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه در مورد آثار این تصمیم دو دیدگاه وجود دارد گفت: برخی معتقدند که توقف فعالیت واحدهای فولادی باعث کمبود در بازار می‌شود و گروه دیگری معتقدند که به دلیل مواجهه مصرف کنندگان فولاد با کمبود برق، تقاضای آنان نیز کاهش یافته و شاید اثر این تصمیم در بازار  و در کوتاه مدت چندان ملموس نباشد. اما توقف فعالیت فولادی‌ها در داخل، آنها را برای ایفای تعهداتشان در بازارهای صادراتی با مشکل مواجه کرده و احتمالا آنها نتوانند تعهدات خود را به موقع به انجام برسانند.

این عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه در شرایط کمبود برق، همه باید نسبت به کاهش مصرف همکاری کنند، ادامه داد: مساله این است که اقدام وزارت نیرو در متوقف ساختن فعالیت واحدهای تولیدی غیر قابل پیش بینی بوده و کارخانجات از نظر ایفای تعهدات با مشکل مواجه خواهند شد.

او سپس با بیان اینکه مصرف برق واحدهای فولادی حدود ۱۰ درصد برق مصرفی کشور را به خود اختصاص می‌دهد، در مورد وضعیت واحدهای تولیدی حوزه فولاد پس از ابلاغ نامه توضیح داد: به واحدها اعلام شده که مصرف برق خود را به ۱۰ درصد دیماند قراردادی کاهش دهند که این میزان برای نگه داشتن سیستم‌های حیاتی و جلوگیری از وارد آمدن خسارت به ماشین‌آلات کافی است.  

 احرامیان در ادامه وضعیت کنونی کمبود برق و صنایع کشور را حاصل تصمیمات آن دسته از نمایندگان مجلس دانست که در مجلس هفتم نسبت به تثبیت قیمت برق اقدام کرده و آن را عیدی به مردم معرفی کردند.

او با بیان اینکه «امروز شاهد نتایج همان تصمیمات عوام‌گرایانه و غیرکارشناسی هستیم» ادامه داد: مشاهده می‌کنیم که اکنون این مسئولان فعلی هستند که به دلیل وضعیت پیش‌ آمده مواخذه می‌شوند اما واقعیت این است که برای صنعتی مانند برق، آنچه که در سال‌های گذشته کاشته‌ایم، درو می‌کنیم. ریشه مشکلات در صنعت برق، رفتارهایی است که حدود ۱۵ سال قبل  با کلید واژه تثبیت عجین شد. اکنون باید این افراد و کسانی که با افتخار اعلام می‌کردند قیمت ها را تثبیت کرده و اجازه نداده اند، قیمت برق گران شود، مورد مواخذه قرار گیرند.   البته مسئولان فعلی نیز باید پاسخگوی تصمیمات خود باشند اما اگر حلقه‌های زنجیر بازخواست تصمیم گیران به درستی به یکدیگر متصل شود، ‌ شاید در آینده کمتر دچار این مشکلات شویم.

کد خبر: ۹۷٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha