۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۳
خاموشی ۱۳ ساعته صنعت؛ کلید برق مازندران در دست تهرانی‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

خاموشی ۱۳ ساعته صنعت؛ کلید برق مازندران در دست تهرانی‌ها

ساری- خاموشی شش تا ۱۳ ساعته برق در روز، صنعت مازندران را با چالش های عدیده ای روبرو کرده است و این بخش تاوان بی تدبیری مدیران را پس می دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: حال صنعت در روزهای بی برقی مازندران نزار و بد بوده است و قطعی روزانه شش تا ۱۳ ساعته برق در برخی مناطق استان، تیر خلاص را بر پیکره نیمه جان این بخش وارد کرده است.

مهیا نبودن زیرساخت‌ها ای یک سو، نداشتن سوخت‌های جایگزین و مکمل و عدم برخورداری از ژنراتور، وضعیت صنایع کوچک مازندران را در جدال برق و آب سخت و بغرنج کرده است.

میزان مصرف برق صنایع در مازندران کمتر از ۲۰۰ مگاوات است و متولیان امر برای جبران کمبودها و سهمیه‌ها ابتدا به سراغ بخش تولید و صنعت می‌روند، درحالی که طبق قانون کسب و کار این روند غیرقانونی است.

صنایع خرد مازندران توان خرید ژنراتور را ندارند
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۹۰ درصد صنایع استان کوچک و خرد هستند، افزود: مصرف برق این صنایع به حدی است که خرید ژنراتور برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه صنایع با مصرف برق سه تا پنج مگاوات در استان انگشت شمار هستند، افزود: واحدهای تولیدی کوچک که کل سرمایه آن یک میلیارد تومان است، توان هزینه کردین یک میلیارد تومان برای خرید ژنراتور را ندارند.

خاموشی ۱۳ ساعته صنعت؛ کلید برق مازندران در دست تهرانی‌ها

وی با انتقاد از قطع گسترده و بی برنامه برق و فشار مضاعف بر بخش تولید اظهار داشت: وقتی برق کارخانه‌ای چند نوبت در روز قطع می‌شود، این معنای فلج کردن کارخانه است.

مهاجر یادآور شد: فقط همان دو تا سه ساعت بی برقی را نباید محاسبه کرد بلکه تولید و به حرکت درآوردن چرخ کارخانه‌های صنعتی نیاز به آن دارد تا واحد چند ساعت قبل از کار به اوج برسد و چند ساعت بعد از کار نیز خنک شود.

فقط همان دو تا سه ساعت بی برقی را نباید محاسبه کرد بلکه تولید و به حرکت درآوردن چرخ کارخانه‌های صنعتی نیاز به آن دارد تا واحد چند ساعت قبل از کار به اوج برسد و چند ساعت بعد از کار نیز خنک شود

مهاجر یادآور شد: هزینه‌های سربار سبب افزایش قیمت تولید می‌شود اما صنایعی که در حد چهار تا پنج مگاوات برق نیاز دارند، می‌توانند نسبت به تأمین برق از طریق ژنراتور اقدام کنند ولی برای بقیه به صرفه نیست.

وی از بی تدبیری‌های صورت گرفته و قطع مکرر برق گلایه کرد و گفت: بخش‌های مختلف از جمله صنعت در شرایط کنونی مستاصل شده اند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: هر بار قطع برق خسارت هنگفتی به صنایع وارد می‌کند و متأسفانه کسی پاسخگوی این مشکلات نیست.

نوسانات و قطع برق و انرژی طی یکسال اخیر بیشترین خسارت را به بخش صنعت در استان مازندران وارد کرده است و این اوضاع نابسامان نشانه آن است که در گذشته نسبت به تأمین زیرساخت‌ها و بهره گیری از انرژی‌های نو برای تأمین انرژی اقدام نشده است.

انرژی‌های نو به صنعت نرسید
مجتبی رضوی رئیس خانه صمت مازندران با بیان اینکه زیرساخت‌های مورد نیاز برای تأمین انرژی به ویژه در حوزه صنایع نامناسب است، اظهار داشت: هیچ فکری برای بهره گیری از انرژی‌های نو در استان نشده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: این درحالی که با بکارگیری انرژی‌های نو و خورشیدی می‌توان انرژی مورد نیاز استان و صنعت را تأمین کرد.

رضوی با بیان اینکه قطع انرژی سبب ضرر و زیان به بخش صنعت و بیکار شدن نیروهای کارگری آن می‌شود، افزود: قطع مکرر و بدون برنامه، تولید را دچار مشکل کرده، این درحالی که طبق قانون کسب و کار باید به این بخش غرامت پرداخت شود.

وی با اظهار اینکه صنعت پیشقراول مبارزه با جنگ اقتصادی است، اظهار داشت: با توجه به کمبود انرژی، از مدیران واحدهای صنعتی در استان درخواست کردیم نسبت به تغییر شیفت کاری اقدام کنند.

خاموشی ۱۳ ساعته صنعت؛ کلید برق مازندران در دست تهرانی‌ها

وی در عین حال بر لزوم حمایت دستگاه‌های مختلف برای حل مشکلات فراروی تولید تاکید کرد.

فرمان خاموشی را تهران صادر می‌کند
سید کاظم حسینی سرپرست شرکت برق مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار میزان کمبود برق را در زمان پیک استان در هفته جاری ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات بیان کرد و گفت: این کمبود سبب بروز خاموشی‌های گسترده طی هفته جاری در استان شده است.

وی افزود: بروز مشکل در پست ۶۴ کیلوولت در کمربندی و راهبند سبب شده تا شاهد بروز خاموشی چندساعته در این مناطق در ساری باشیم.

وی میزان برق صنایع استان را تمام وقت ۱۸۰ تا ۲۰۰ مگاوات ذکر کرد و گفت: هفت دهم درصد مشترکان استان صنعتی و ۷۵ درصد خانگی هستند و به همین دلیل مجبوریم خاموشی خانگی را اعمال کنیم.

حسینی یادآور شد: فرمان خاموشی ۹ پست برق در استان از طریق مرکز همزمان با افت فرکانس انجام می‌شود و برق مازندران دخالتی در این زمینه ندارد.

سرپرست شرکت برق مازندران گفت: پست‌های سریع القطع توسط مرکز و تهران اعمال خاموشی می‌شود و در استان ۳۹ فیدر وجود دارد که برق بیمارستان‌ها را تأمین می‌کند و برق آنها به هیچ وجه قطع نمی‌شود.

وی افزود: به دلیل کاهش بارندگی و مشکلات، میزان تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی کاهش چشمگیری یافته است و این مسئله سبب کمبود در تولید و قطع برق شده است.

در روزهای گرم تابستان صنایع مازندران دچار ضعف و مشکلات فراوانی هستند و بی برقی و قطع مکرر مشکلات این حوزه را دوچندان کرده است.

کد خبر: ۹۷٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha