۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸
«بایدن» دست به دامن اوپک شد| نگرانی رییس جمهور آمریکا از اختلاف بین عربستان و امارات  
بازار گزارش می دهد

«بایدن» دست به دامن اوپک شد| نگرانی رییس جمهور آمریکا از اختلاف بین عربستان و امارات  

شکست مذاکرات عرضه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت در حالی سبب تردید در چشم‌انداز تولید نفت شده که به نظر می رسد رییس جمهور آمریکا را نگران و خواهان افزایش تولید نفت اوپک کرده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با بالا گرفتن اختلاف ها بین امارات و عربستان، بهای طلای سیاه در بازارهای جهانی هم روند صعودی به خود گرفته و فعالان بازار از احتمال وقوع جنگ قیمتی می گویند.

مشاور مالی نخست وزیر عراق که در مورد خطر وقوع یک جنگ قیمت در داخل ائتلاف اوپک پلاس هشدار داده، گفته که «افزایش تولید کشورهای عضو اوپک باید با احتیاط و با هماهنگی بین اعضا صورت بگیرد تا مانع عرضه بیش از حد نفت به بازار و نا متعادل شدن قیمت نفت شود.»

به گزارش رویترز، گلدمن ساکس اعلام کرد که شکست مذاکرات عرضه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) سبب تردید در چشم‌انداز تولید نفت شده است. تردیدی که به نظر می رسد رییس جمهور دموکرات آمریکا را هم نگران کرده و خواستار برطرف کردن اختلافات و افزایش تولید نفت اوپک شده است. اما سوال اینجاست آیا این بار هم رییس جمهور آمریکا می تواند به متعادل شدن قیمت ها در بازار کمک کند.  

با بالا گرفتن اختلاف ها بین امارات و عربستان، بهای طلای سیاه در بازارهای جهانی هم روند صعودی به خود گرفته و بایدن خواستار افزایش تولید نفت اوپک شده است 

نفت ۸۰ دلاری در تابستان امسال
در حالی نشست روز دوشنبه اوپک بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت که واکسیناسیون سراسری کرونا باعث افزایش تقاضای نفت در سراسر جهان شده است. طبق گفته پاتریک دیهان، سرپرست تحقیقات نفتی در شرکت فناوری گسبادی، تقاضا برای سوخت در هفته منتهی به دوم جولای تا ۹.۶ میلیون بشکه در روز افزایش یافته که بالاترین رقم از ششم سپتامبر ۲۰۱۹ است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش مصرف سوخت در این کشور را در روز پنجشنبه اعلام می‌کند. این رقم بر افزایش شدید سفرها و بازگشت مردم به جاده ها و آسمان در یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان سوخت در جهان به دنبال برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی تاکید می‌کند.

بسیاری از کارشناسان شکست مذاکرات اوپک پلاس را به معنای عدم افزایش تولید و کسری بیشتر عرضه می دانند. به نظر می رسد که پیش ببنی ها درمورد نفت ۱۰۰ دلاری خیلی زودتر از آنچه تصور می شد، در حال محقق شدن هستند.

هرچند که بانک آمریکایی گلدمن ساکس برآورد خود از قیمت نفت برای تابستان را در همان حدود ۸۰ دلار برای هر بشکه حفظ کرده اما به نظر می رسد که دست یافتن به نفت ۱۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۱ خیلی محتمل تر از گذشته دنبال می شود.  

عربستان خواهان تسهیل محدودیت عرضه به میزان دو میلیون بشکه در روز در فاصله اوت تا دسامبر سال میلادی جاری و تمدید مدت اجرای پیمان محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۲ به جای آوریل سال ۲۰۲۲ است اما امارات اعلام کرده می‌تواند از افزایش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۱ حمایت کند

رشد قیمت نفت متوقف شد
قیمت نفت که در روزهای گذشته از مرز ۷۷ دلار هم عبور کرده بوده، حالا مقداری فروکش کرده است.

به گزارش رویترز، بهای معاملات نفت برنت با سه سنت افزایش به ۷۴ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با هفت سنت افزایش، به ۷۳ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته بیش از سه درصد و شاخص نفت آمریکا بیش از دو درصد کاهش داشت.

این در حالی است که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال که روز دوشنبه به ۷۷ دلار و ۵۱ سنت رسید که از رشد حدود ۴۰ درصدی از ابتدای امسال تا حالا خبر می دهد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم پس از تعطیلی روز استقلال به قیمت  ۷۶ دلار و ۶۹ سنت معامله می شد که تقریبا بالاترین قیمت در ۳ سال گذشته محسوب می شود.

عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است، خواهان تسهیل محدودیت عرضه به میزان دو میلیون بشکه در روز در فاصله اوت تا دسامبر سال میلادی جاری و تمدید مدت اجرای پیمان محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۲ به جای آوریل سال ۲۰۲۲ است.

بعد از جنگ قیمتی که سال گذشته بین ریاض و مسکو شکل گرفت، بهای مفت به ۱۶ دلار رسید.  با مداخله دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا توافق درباره میزان تولید حاصل شد و قیمت نفت روند روبه رشد خود را آغاز کرد

مناقشات اعضای اوپک 
امارات متحده عربی با تمدید مدت اجرای پیمان محدودیت عرضه مخالفت و اعلام کرده می‌تواند از افزایش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۱ حمایت کنند اما خواهان به تاخیر افتادن مذاکرات درباره تمدید مدت اجرای این پیمان تا آوریل سال ۲۰۲۲ است. عربستان سعودی تاکنون با این پیشنهاد مخالفت کرده و بهای نفت خود را هم بالا برده است.

گزارش های دریافتی نشان می دهد که شرکت نفت آرامکوی عربستان قیمت رسمی فروش نفت خام خود را به آسیا افزایش داده است. به این ترتیب ترس از یک جنگ قیمت دیگر باعث شده دولت «بایدن» از ائتلاف اوپک پلاس بخواهد اختلافات داخلی خود را حل و فصل کرده و نفت بیشتری به بازار بفرستند. شرکت آرامکو قیمت فروش نفت خود به بازار آسیا را ۸۰ سنت و به آمریکا را ۲۰ سنت در هر بشکه برای ماه اوت بالا برده است.

البته این اولین بار نیست که مناقشات اعضای اوپک پلاس بالا می گیرد.  همین پارسال بود که مسکو حاضر نشد که از کاهش بیشتر تولید نفت در واکنش به شیوع ویروس کرونا و افت تقاضا حمایت کند و جنگ شدیدی بین عربستان و روسیه شکل گرفت. یک هفته بعد از این نشست بود که قیمت نفت، به پایین ترین قیمت خود یعنی  ۱۶ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

با منفی شدن قیمت، کشورهای تولیدکننده نفت زیان سنگینی را متحمل شدند و  در نهایت اوپک پلاس در آوریل دوباره به پای میز مذاکره بازگشت و با محدودیت عرضه به میزان تاریخی موافقت کرد. این توافقی بود که با مداخله دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا حاصل شد و کمک کرد قیمت نفت روند بهبودی را آغاز کند.

کد خبر: ۹۷٬۷۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha