۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
۱۴ درصد خرید تضمینی گندم کشور در فارس انجام می شود
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی فارس:

۱۴ درصد خرید تضمینی گندم کشور در فارس انجام می شود

شیراز- مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی فارس گفت: حدود ۱۴ درصد خرید تضمینی گندم کشور در فارس انجام شد.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی اداره غله استان فارس، منصور جباری با بیان اینکه ۱۴ درصد خرید تضمینی گندم کشور در فارس انجام می شود، افزود: مجموع خرید تضمینی گندم در کشور بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است.

وی افزود: از زمان آغاز فرآیند خرید تضمینی گندم تا روز سیزدهم تیر ماه جاری، سه میلیون و ۲۰۸ هزار تن گندم از کشاورزان در سطح کشور خریداری شده است.

به گفته مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی فارس، همه مطالبات کشاورزانی که چک لیست آن‌ها تا پنجم تیر ماه به بانک رسیده پرداخت شده و مابقی نیز در نوبت پرداخت هستند.

جباری از ادامه فرآیند خرید تضمینی تا پایان شهریورماه خبر داد و گفت: در حال حاضر برداشت و خرید گندم از مناطق جنوبی و مرکزی استان به پایان رسیده و در نیمه شمالی استان و شهرستان‌های اقلید و بوانات هستیم.

وی ادامه داد: براساس آمارهای موجود نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد کاهش خرید داشته ایم، و پیش بینی‌ها نیز حکایت از این دارند که تا پایان تابستان، ۵۰۰ هزار تن خرید تضمینی انجام شود که حدوداً ۱۰۰ هزار تن از متوسط مصرف سالانه استان پایین‌تر است.

وی با بیان این که در این فصل نیاز گندم استان به خوبی تأمین نشده است، ابراز داشت: عمده‌ترین دلیل این موضوع به خشکسالی ها، کمبود آب و نهاده‌ها برمی گردد؛ چرا که ماه لحاظ تعداد کشاورزانی که گندم خود را به بخش دولتی می‌فروشند با کاهشی مواجه نبودیم، اما میزان برداشت محصول آن‌ها به شکل چشمگیری کاهش یافته بود.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی فارس، سرانه مصرف ماهانه آرد در این استان را ۲.۸ کیلو گرم برای هر نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر بیش از سه هزار و ۴۸۰ نانوایی فعال در استان فارس داریم که البته سهمیه آرد آن‌ها براساس منطقه‌ای که در آن قرار دارند متفاوت است.

جباری با اشاره به اینکه ۶۰ درصد قیمت نان مربوط به آرد است، بیان داشت: اگر قیمت فروش گندم به کارخانجات بالا برود احتمالاً افزایش قابل توجهی در قیمت نان را شاهد باشیم.

به گفته وی در حال حاضر، آرد به دو شکل «یارانه‌ای نوع یک» و «یارانه‌ای نوع دو» در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد، بدین شکل که نانوایی‌های لواش، آرد یارانه‌ای نوع یک با قیمت هر کیلو ۶۶۵ تومان دریافت می‌کنند؛ اما برای نانوایی‌های سنگک و مجتمع‌های فروش نان، قیمت هر کیلوگرم آرد ۹۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

کد خبر: ۹۷٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha