۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
ازدحام در نانوایی‌های خراسان شمالی| نان بازهم دغدغه مردم شد
بازار گزارش می‌دهد:

ازدحام در نانوایی‌های خراسان شمالی| نان بازهم دغدغه مردم شد

بجنورد- این روزها صف‌های پرازدحام در مقابل برخی نانوایی‌های خراسان شمالی به دغدغه‌ای بزرگ برای مردم و مسئولان آن هم در این شرایط شیوع دوباره کرونا و موج پنجم، تبدیل‌شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال‌ها بود که برافزایش تعداد نانوایی‌ها در سطح خراسان شمالی دیگر خبری از ایستادن صف در مقابل نانوایی‌ها نبود و شهروندان بدون اتلاف وقت با پرداخت پول نان موردنیاز خود را تهیه می‌کردند اما متأسفانه در این چند وقت اخیر باوجود بیماری کرونا شاهد تشکیل صف‌های طولانی در اکثر نانوایی‌ها و اتمام نان در ساعات‌های اولیه فعالیتشان هستیم و این موضوع سبب تهدید سلامت افراد می‌شود.

در اکثر خانواده‌های ایرانی نان جز اصلی سفره‌ها است و کمتر خانواده‌ای پیدا می‌شود که در وعده‌های غذایی‌اش نان استفاده نکند اما ایستادن جمعیتی انبوه مردم در مقابل صف‌های نانوایی‌ در استان خراسان شمالی به‌خصوص بجنورد توجه همگان را به خود جلب کرده است و این شلوغی‌های اخیر و مشکل تأمین آن سبب نارضایتی مردم شده است.

صف های طولانی و تعطیلی نانوایی ها
همین موضوع سبب شد تا علل شلوغی نانوایی‌ها را از مسئولان مرتبط با حوزه تأمین، توزیع و نظارت بر آرد و نان جویا شویم چراکه به نظر می‌رسد حساسیت‌ها نسبت به این موضوع افزایش‌یافته و باید تدبیری برای این حل این مشکل اتخاذ شود.

ایستادن جمعیتی انبوه مردم در مقابل صف‌های نانوایی‌ در استان خراسان شمالی به‌خصوص بجنورد توجه همگان را به خود جلب کرده است

یکی از شهروندان خراسان شمالی گله‌مند از ایستادن ساعت‌ها در صف نانوایی در گفتگو با بازار؛ می‌گوید: متأسفانه گرانی و فشار اقتصادی سبب شد سفره‌های مردم هرروز خالی‌تر از روز قبل شود و نان جز ارزاق اصلی و ضروری خانوارها بشمارید.

حسین نیستانی می‌افزاید: متأسفانه این روزها برای تهیه نان که جز حداقل معیشت هر خانوار است نیز با مشکل مواجهیم و با توجه به بیماری کرونا باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی و شلوغ بایستیم و این موضوع خارج از حوصله مردم است چراکه مشکلات اقتصادی به حدی رسیده است که آستانه صبر و تحمل افراد به حداقل رسیده است.

وی می گوید: بارها برای خودم پیش‌آمده که برای تهیه نان به نانوایی‌های مختلفی سرزده‌ام اما متأسفانه یا تعطیل بوده‌اند و یا با صف‌های طولانی مواجهشم که همین موضوع سبب می‌شد تا از تهیه نان منصرف شوم.

ازدحام در نانوایی‌های خراسان شمالی | نان بازهم دغدغه مردم شد

شلوغی بیش از حد
دیگر شهروندان بجنوردی نیز در گفتگو با بازار؛ می‌گوید: در این چند وقت اخیر موضوع شلوغی نانوایی‌ها به حدی رسیده است که علاوه بااینکه ساعت‌ها باید در صف نان منتظر خرید نان باشیم، بعدازاینکه نوبت به ما می‌رسد نیز تعداد نانی که تقاضا می‌کنیم به ما فروخته نمی‌شود.

ایزانلو بابیان اینکه هرروز دغدغه تأمین و خرید نان داریم و مشخص نیست چه زمانی باید این مشکل حل شود، می‌گوید: باوجود کمبود نان وصف‌های شلوغ و طولانی اما شاهد بسته‌های فراوان نان در سوپرمارکت‌ها هستیم. چطور می‌شود مردم عادی برای خرید دو سه عدد نان یک ساعت معطل می‌شوند اما مغازه‌ها هرروز ده‌ها نان در سبد خوددارند؟ اکثراً روزها مشاهده می‌کنیم برخی افراد با خانواده خود در صف‌های نانوایی می‌ایستند و بعد خرید نان آن‌ها را به سوپرمارکت‌ها باقیمت بالا می‌فروشند.

ایزانلو با اشاره به اینکه عدم تهیه نان موردنظر در نانوایی‌های سبب گرایش ما به سوپرمارکت‌ها می‌شود می‌افزاید: بارها این اتفاق برای خودم پیش‌آمده که پس از ایستادن ساعت‌ها در نانوایی موفق به خرید تعداد نان موردنظر نمی‌شوم و مجبور به خرید نان از سوپرمارکت‌ها باقیمت چند برابری می‌شوم و همین موضوع سبب کمبود نان یارانه‌ای برای عموم مردم و ترغیب این افراد برای فروش در مغازه‌هایشان می‌شود.

سرانه مصرف آرد بالاتر از سرانه کشور
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفتگو با بازار؛ با اشاره به اینکه سرانه مصرف آرد در خراسان شمالی بیشتر از سرانه مصرف کشور است، می‌گوید: سرانه مصرف آرد در استان بین ۹ تا ۱۰ کیلوگرم است این در حالی است که سرانه مصرف آرد در کشور هفت و نیم کیلوگرم است.

اکثراً روزها مشاهده می‌کنیم برخی افراد با خانواده خود در صف‌های نانوایی می‌ایستند و بعد خرید نان آن‌ها را به سوپرمارکت‌ها باقیمت بالا می‌فروشند

مهرداد داوود زاده بابیان اینکه در حال حاضر هزار و ۴۰۰ واحد نانوایی در سطح استان مشغول فعالیت هستند، می‌افزاید: در خراسان شمالی ۶۹۰ واحد نانوایی روستایی و یارانه‌ای، ۴۲۹ واحد شهری، ۲۱۶ واحد آزاد پر و نیمه یارانه‌ای و همچنین ۷۹ واحد نانوایی خشکی پز فعال و مشغول ارائه خدمات به هم استانی‌های عزیز هستند.

وی خاطرنشان می‌کند: جهت رفع مشکل ترافیک صفوف در نانوایی‌ها، 10درصد واحدهای نانوایی شهری و پنج درصد واحدهای نانوایی روستایی به‌صورت کشیک تا ۹:۳۰ شب نان پخت می‌کنند اما بااین‌وجود شاهد صفوف طولانی در نانوایی‌ها هستیم که این موضوع به جد در حال پیگیری است.

ازدحام در نانوایی‌های خراسان شمالی | نان بازهم دغدغه مردم شد

افزایش تقاضا
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در پاسخ به علت شلوغی صف‌های نانوایی در سطح استان بیان می‌کند: افزایش قیمت کالاهای اساسی چون گوشت قرمز، برنج، مرغ و … سبد معیشتی مردم را با تغییراتی همراه ساخته و سبب شد تا میزان مصرف نان افزایش یابد.

داوود زاده با اشاره به اینکه میزان مصرف نان در فصل تابستان بیشتر از فصول دیگر است، می‌افزاید: با توجه به اینکه در فصل کشاورزی قرار داریم و در این فصل از نیروی کارگری بیشتری استفاده می‌کنیم این موضوع نیز می‌تواند یکی دیگر از علل شلوغی صفوف در نانوایی‌ها باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: افزایش قیمت خوراک دام و سوق یافتن دامداران به خرید نان برای تأمین خوراک از عوامل دیگر این معضل به وجود آمده به شمار می‌آید، بر آنیم تا با برنامه‌ریزی صحیح و معین کردن تعداد مشخصی نان برای هر خانوار از  حجم این مشکل بکاهیم و دیگر در هیچ‌یک از نانوایی‌های سطح شهر شاهد شلوغی و نارضایتی مردم نباشیم.

کاهش آرد صحت ندارد
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در خصوص صحت‌وسقم کاهش میزان سهمیه آرد نانوایی‌ها می‌گوید: شایعاتی مبنی بر اینکه کاهش سهمیه آرد در نانوایی‌ها علت اصلی شلوغی وصف‌های طولانی است صحت ندارد چراکه میزان سرانه مصرف آرد در استان ما از کشور نیز بیشتر است.

افزایش قیمت کالاهای اساسی چون گوشت قرمز، برنج، مرغ و … سبد معیشتی مردم را با تغییراتی همراه ساخته و سبب شد تا میزان مصرف نان افزایش یابد

داوود زاده با تأکید بر اینکه توزیع نان یارانه‌ای در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها ممنوع و تخلف به‌حساب می‌آید، بیان می‌کند: عرضه نان یارانه‌ای در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ ممنوع و خلاف است و همشهریان عزیز در صورت مشاهده چنین تخلفی با شماره ۱۲۴ تماس و تخلف موردنظر را گزارش دهند.

وی ادامه می‌دهد: جهت رفع این مشکل که همچنان در سطح استان مشاهده می‌شود برنامه‌ریزی‌شده است تا نان‌های بسته‌بندی‌شده به این مراکز تزریق شود تا دیگر شاهد عرضه نان یارانه‌ای در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها نباشیم.

مسئولان جلسه می گذارند
گفتنی است محمود قنبری معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی طی روزهای گذشته در کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات حکومتی خراسان شمالی بابیان اینکه تخلفات اثرگذاری در حوزه آرد و نان وجود ندارد، می‌گوید: ایجاد هر صفی در نانوایی‌ها به‌هیچ‌عنوان قابل‌پذیرش و توجیه نیست و باید برخوردها بازدارنده و مؤثر باشد. خوشبختانه تاکنون تخلفات اثرگذاری در حوزه آرد و نان وجود ندارد ولی باید با همین تخلفات اندک نیز برخوردهای بازدارنده صورت گیرد.

معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی با تأکید بر اینکه سازمان‌های صمت، اصناف و غله مسئول تعیین تکلیف صف‌های نانوایی‌ها هستند، بیان می‌کند: در حال حاضر تعداد نانوایی‌های متخلف در سطح استان اندک است بااین‌وجود باید نانوایی‌ها متخلف باید پلمپ و مجوزهای آنان باطل شود.  اصلی‌ترین راه‌حل برای جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی در نانوایی‌ها افزایش نیرو و یا افزایش ساعات کار دانست.

حالا باید دید که شرایط در این وضعیت کرونایی در زمینه نان این کالای اساسی، چطور پیش می رود.

کد خبر: ۹۷٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha