۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
 کارگزاری‌ها آماده نباشند، سهامدارانشان زیان می‌بینند| دهقان: هسته معاملات هیچ مشکلی پیدا نمی‌کند
تاثیرات قطعی برق در معاملات بورس؛

کارگزاری‌ها آماده نباشند، سهامدارانشان زیان می‌بینند| دهقان: هسته معاملات هیچ مشکلی پیدا نمی‌کند

مدیرعامل شرکت فناوری بورس می‌گوید که قطعی برق مشکلی برای هسته معاملات ایجاد نکرده است، اما عضو هیات مدیر کانون کارگزاران گفته در صورت آماده نبودن کارگزاری‌ها، قطعی برق برای سهامداران مشکل ایجاد می‌کند

بازار؛ گروه بورس: قطعی برق در روزهای اخیر در نقاط مختلف کشور به رغم گرمای شدید سبب ایجاد مشکل در زندگی عادی مردم شده است که در برخی از شهرها مردم در اعتراض به قطعی‌های مکرر در برابر اداره برق تجمع کردند.

قطعی برق ارائه خدمات توسط برخی از مراکز را به مشکل مواجه کرده است که از جمله می‌توان به مراکز درمانی که درگیر موج پنجم کرونا هستند اشاره کرد. تاثیرات قطعی برق بر بازار سهام چندان برای سهامداران قابل لمس نیست، اما ممکن است که قطعی برق در صورت آماده نبودن زیر ساخت‌های لازم، برای سهامداران مشکل ایجاد کند.

 هیچ اختلال یا مشکلی برای هسته معاملات ناشی از قطعی برق رخ نداده است و هر گونه شایعه در خصوص کند شدن یا بسته شدن مقطعی هسته معاملات به خاطر قطعی برق کذب است

در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌های متعددی از قطعی برق و مشکلاتی که برای مراکز مختلف منتشر شده است که فیلم منتشر شده از یکی از بیمارستان‌های کشور بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی برخی از افراد که خود را سهامدار معرفی کردند گفته بودند که در روزهای که اخیر ثبت سفارشات معاملات آن‌ها دچار اختلال شده است که در همین رابطه روح الله دهقان، مدیرعامل شرکت فناوری بورس گفته است که قطعی برق بر روی هسته معاملات تاثیرگذار نبوده و اختلالی در روند کار آن ایجاد نشده است. اما عظیم ثبات عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس ایران، این موضوع را قبول نداشته و اعتقاد دارد اختلال ایجاد شده در کارگزاری‌ها در زمان قطعی برق به علت عدم آمادگی یا آمادگی مسئولان کارگزاری ها به صورت مستقیم با معاملات ارتباط دارد.

«یو پی اس» جبران قطعی برق را می‌کند
شریفی نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه تاثیرات قطعی برق بر روی روند معاملات سهامداران را به کارگزاری که در آن ثبت نام کردند ارتباط داد. او به بازار گفت: اگر زیر ساخت‌های لازم را کارگزاری برای قطعی برق دیده باشد در این روزها دچار مشکل نمی‌شود اما این معنی عدم تاثیر گذار قطعی برق در صنعت کارگزاری نیست بلکه باعث ایجاد مشکل برای سهامداران نمی‌شود.

او می‌گوید: داشتن «یو پی اس» یک دستورالعمل برای کارگزاری‌ها است. یو پی اس در روال عادی این گونه عمل می‌کند که برق ابتدا در آن وارد و سپس وارد مدار می‌شود اما برخی از کارگزاری‌ها به خاطر اینکه عمر «یو پی اس‌»ها بیشتر شود آن را از مدار برق خارج و تنها در شرایط خاص راه اندازی می‌کنند. اگر برق قطع شود «یو پی اس‌»ها این توانایی را دارند که تا دو الی سه ساعت برق مدار را تامین کنند و در صورت اتمام برق این دستگاه، برق ژنراتور به سرعت وارد مدار می‌شود.

به گفته شریفی نیا اگر کارگزاری‌ها درست عمل کنند مشکلی در قطعی برق برای سهامداران و ثبت سفارشات آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

  «UPS»  یک منبع تغذیه الکترونیکی است که کار عمده آن، تامین توان مورد نیاز بار مصرفی بدون وقفه  بوده  که به طور معمول بین دو تا سه ساعت برق را نگهدار می‌کند.

اختلال در معاملات بورسی به کارگزاری‌ها بر می‌گردد
عظیم ثابت عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس سازمان بورس و اوراق بهادار در همین رابطه به بازار گفت: سیستم معاملات شوخی بردار نیست که به همین سادگی بخواهیم از آن عبور کنیم. در کارگزاری‌ها «یو پی اس» قرار داده شده تا در مواقع ضروری بتواند برق مدار را تامین کند.

ثابت هم تاثیرات قطعی برق در معاملات روزانه بورس را به کارگزاری‌ها ارتباط داد و گفت: اگر کارگزاری ساختارهای لازم را داشته باشد مشکلی بر نمی‌خورد. اما با توجه به اینکه قطعی برق یک مشکل کشوری است معلوم نیست که نمایندگی‌های کارگزاری‌ها در سطح کشور هم از چنین امکاناتی برخوردارند یا نه؟

به گفته او اگر مشکلات قطعی برق به سهامداران در معاملات روزانه آن‌ها برسد و کارگزاری‌ها نتوانند نیاز آن‌ها را رفع کند، مطمئنا باعث ایجاد نارضایتی برای سهامداران و مشتریان کارگزاری‌ها می‌گردد.

هسته معاملات دارای اهمیت ویژه‌ای است که قطعی نیم ثانیه آن باعث ایجاد مشکلات زیادی برای سهامداران می‌شود.  در شرایط قطعی برق به گفته آقای روح الله دهقان، مدیرعامل شرکت فناوری بورس  مشکلی برای این هسته ایجاد نشده است.

او به بازار گفت: تاکنون هیچ اختلال یا مشکلی برای هسته معاملات ناشی از قطعی برق رخ نداده است و هر گونه شایعه در خصوص کند شدن یا بسته شدن مقطعی هسته معاملات به خاطر قطعی برق کذب است.

دهقان می‌گوید: قطعی برق که تنها برای امسال نیست بلکه قبل تر هم مردم شاهد قطعی برق بودند. مرکز هسته معاملات از نظر تامین برق هیچ گونه مشکلی با توجه به ساختار آن ندارد.

کد خبر: ۹۷٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha