۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
تزلزل بازار تقاضا در اتحادیه اروپا برای خرید از آنکارا| کاهش سفر ایرانیان به ترکیه
در گفتگو با رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه مطرح شد؛

تزلزل بازار تقاضا در اتحادیه اروپا برای خرید از آنکارا| کاهش سفر ایرانیان به ترکیه

دکتر سید جلال ابراهیمی ضمن اشاره به متزلزل بودن بازار تقاضا در اتحادیه اروپا برای خرید از ترکیه، میگوید: صنعت پوشاک ترکیه با کمبود مواد اولیه وارداتی و قیمت بالای خارجی در مبادی خرید رو به رو شده است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: صنعت نساجی و پوشاک ترکیه از زمان شکل گیری یعنی قرن شانزدهم میلادی تاکنون تحولات زیادی را تجربه کرده است.  یکی از مزایای مهم محصولات نساجی ترکیه آن است که محصولاتش با استانداردهای اکولوژیکی بین المللی همخوانی دارد و بر همین اساس به عنوان یکی از صنایع مهم و قطب تولیدی در دنیا شناخته می شود.

اما، این صنعت که به عنوان مهمترین شاخه اقتصاد در این کشور از نظر تولید، صادرات و اشتغال در نظر گرفته می شود، بدترین روزها را در طول همه گیری کرونا می گذراند، به طوری که گویی چشم انداز روشنی هم برای بهبودی سریع، قابل مشاهده نیست در حالی که ترکیه ششمین صادر کننده بزرگ منسوجات در جهان و هشتمین صادر کننده بزرگ پوشاک آماده است.

در همان روزهای آغازین شیوع این بیماری در ترکیه و به خصوص در دو ماهه اول سال ۲۰۲۰، تولید پوشاک و منسوجات به میزان ٢٠ و ١٤ درصد کاهش یافت و کاهش کلی در صنعت تولید ٧.٥ درصد گزارش شد.

این صنعت، در بخش‌های مختلف از مواد خام و تولید شده گرفته تا البسه حاضری پارچه‌ای و چرمی به دلیل پاندمی کرونا اکنون در شرایط اقتصادی نامناسبی قرار دارد و با توجه به نبود تقاضا، بسیاری از برندها سفارشات خود را تعلیق کرده‌اند و این موضوع فشاری جدید را به تولیدکنندگان وارد کرده تا جایی که برخی کارگاه‌های تولیدی به تعطیلی کشیده شده‌اند. بنابراین، در صورت بی‌توجهی و رفع این مشکلات، قطعا این کشور با بحران جدی و مهم مواجه خواهد شد.

برخی از کارشناسان ترک بر این باورند که اگر زنجیره تامین یعنی رابطه تولید کننده و توزیع کننده بیش از این منفصل باقی بماند، به تبع آن جریان مالی شرکت‌ ها بالاخص شرکت‌های متوسط و کوچک قطع خواهد شد. 

برخی دیگر نیز معتقدند که محصولات باید با قیمت‌ های بسیار پایین یعنی قیمت تمام شده در بازار عرضه شود تا علاوه بر تامین نیاز جامعه، سرمایه در گردش مورد نیاز زنجیره تولید را نیز تامین کند.

تزلزل بازار تقاضا در اتحادیه اروپا برای خرید از ترکیه/ کاهش سفر ایرانیان به ترکیه

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع این صنعت به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع اقتصادی ترکیه، خبرنگار بازار گفتگویی را با «دکتر سید جلال ابراهیمی»، رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در خصوص وضعیت نساجی و پوشاک ترکیه در شرایط فعلی ترتیب داده که در ادامه آمده است.

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در ابتدا گفت: شرایط به وجود آمده پس از شیوع کرونا یکی از مهم‌ترین صنایع اقتصادی ترکیه از جمله صنعت نساجی و پوشاک را نیز تحت تاثیر قرار داده، به طوری که میزان خرید مردم کشورهای مختلف من جمله ایرانیها را با توجه به کاهش سفرهای بین المللی، توقف مراسم‌ها و مشکلات اقتصادی به شدت کاهش داده است.

دکتر ابراهیمی در ادامه افزود: بخش پارچه و پوشاک به عنوان یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی که اقتصاد ترکیه بر روی آن استوار شده و در سال‌های گذشته در زمینه تولید و صادرات، رشد قابل توجهی داشته، با وجود شیوع ویروس کرونا نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

 سید جلال ابراهیمی ضمن اشاره به فعال بودن  ۹۱ بنگاه صنعتی ترکیه در حوزه نساجی و پوشاک، اظهار کرد این بخش مهم در اقتصادی ترکیه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شاغل دارد و سالانه ۳۶۱ میلیارد دلار برای اقتصاد ترکیه بازدهی دارد که با روال فعلی با مشکلات جدی مواجه شده است.

وی گفت: علاوه بر آن، ترکیه در حال حاضر با کمبود مواد اولیه برای تولیدات کالاهای صادراتی رو به رو است. کاهش تولید پنبه به عنوان یکی از مولفه های تولید پارچه، توسعه صادرات لباس های آماده به اروپا را کاهش داده است. از سوی دیگر بازار تقاضا در اتحادیه اروپا برای خرید از ترکیه متزلزل است و عدم ثبات بازار خرید در تهیه مواد اولیه، عملکرد بخش تولید را بر هم زده است. ترکیه که لزوما باید بعضی از اقلام و اجناس تولید پارچه و پوشاک آماده را از خارج تامین کند، با کمبود مواد اولیه وارداتی و قیمت بالای آن ها در مبادی خرید رو به رو شده است.

بازار تقاضا در اتحادیه اروپا برای خرید از ترکیه متزلزل است و عدم ثبات بازار در تهیه مواد اولیه، عملکرد بخش تولید را بر هم زده است

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه اضافه کرد: از روی دیگر، نوسانات ارز مشکل دیگر تولیدکنندگان برای واردات بعضی از اقلام مورد نیاز است. علت رکودی که سال گذشته به صورت بحرانی بازار پوشاک ترکیه را در بر گرفت و تولیدکنندگان پوشاک آماده با توقف پرداخت های خریداران و عدم ارائه سفارشات جدید مواجه شدند، اوج گیری کوید_۱۹ و بسته بودن بسیاری از مراکز خرید بوتیک ها و مزون ها در اروپا بود.

نوسانات ارز مشکل دیگر تولیدکنندگان پوشاک برای واردات بعضی از اقلام مورد نیاز است که تولیدکنندگان پوشاک آماده با توقف پرداخت های خریداران و عدم ارائه سفارشات جدید مواجه شدند

سید جلال ابراهیمی گفت: همچنین در طول پنج تا شش ماه گذشته، این صنعت با ارزش مالی صادراتی بالغ بر ۶/۷ میلیارد دلار مواجه بود که نشانگر ۳۹ درصد افزایش نسبت سفارش صادراتی در مقایسه با ۲۰۲۰ است. ناگفته نماند که ارزش مالی صادرات ترکیه در حوزه پوشاک (لباس و کیف) قریب ۲۸ میلیارد دلار بوده که اگر پنج ماه اول رقم صادرات ۶/۷ میلیارد در نظر گرفته شود، لزوما برای رونق در حوزه پوشاک باید در هفت ماه آینده سال میلادی، رقمی قریب با ۱۹ میلیارد دلار را صادر نماید وگرنه بیشترین کارگاهای کوچک یعنی واحدهای زیر ۵۰ نفر را دچار مشکل خواهد کرد.

مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه افزود: یکی از کارشناسان اقتصادی حوزه پوشاک معتقد است که مشکل اساسی برای تامین بازار و صادرات قیمت های روز افزون مواد اولیه بالاخص موادی که در ترکیه تولید نمی شود و باید از خارج وارد شود است. وی همچنین بر این باور است که پنبه بالاخص باید از ترکمنستان و از طریق کشور ثالث تهیه شود و عدم ثبات بازار خرید نیز موجب تزلزل در برنامه ریزی خرید مواد اولیه و حفظ خط سفارش در انبارها است.

رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه به مشکلات موجود در این میان اشاره کرد و گفت: احتکار مواد اولیه، پنهان کاری و حفظ مواد اولیه پوشاک در انبارها از جمله مشکلات در این صنعت است. بازار پوشاک ترکیه برای ماه های بعد با افزایش قیمت مواد اولیه عرضه کالا آماده سفارشات مکتوب ۲۰۲۰ و تولید مواجه بوده است.

دکتر ابراهیمی مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه ادامه داد: سودآوری هنگامی امکان پذیر است که عرضه و تقاضا با قیمت مواد اولیه به کار گرفته و قیمت تمام شده کالا و هزینه های مصرف و زمان ایستایی کالا تا قبل از ورود به بازار و پرداخت ها همخوانی داشته باشد و گرنه افزایش رقم گردش مالی و ارقام و تعداد معنایی نخواهد داشت.

وی گفت: کارشناس اقتصادی ترک با استناد با ارقام و داده های ۱۰۰ شرکت برتر تولیدی ترک اعلام کرده که گردش مالی غیر فزاینده به دلار و فرسایش سهام در ۱۰۰ شرکت بزرگ محسوس است و هشدار بر این است که باید تحولات را از دریچه سودآوری به دلار ارزیابی شود وگرنه هوای مه آلودی به بازار پوشاک آماده ترک حاکم خواهد شد.

سید جلال ابراهیمی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر وضعیت خرید ایرانیان در بازار ترکیه، بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا و کاهش جدی سفرها، ایرانی‌ها نیز میزان خریدشان به شدت کاهش یافته و در واقع کاهش سفرهای بین المللی، توقف مراسم‌ها و مشکلات اقتصادی، همگی در کنار هم فشاری جدید را بر ترکیه وارد کرده است. 

کد خبر: ۹۷٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha