۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
بورس، تحت سلطه جو حاکم| انتظار کاهشی شدن بازار وجود دارد
تحلیل روزانه بورس؛

بورس، تحت سلطه جو حاکم| انتظار کاهشی شدن بازار وجود دارد

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس همچنان تحت تأثیر خبر حذف دامنه نوسان است، مطرح کرد: انتظار کاهش شاخص کل در بازار سرمایه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، بازار سرمایه امروز هم به روند صعودی روز گذشته خود ادامه داد و شاخص کل بیش از ۲ درصد رشد کرد. با اینکه دو روز اول معاملاتی منفی آغاز شد، روز گذشته و امروز، بازار دوباره به روند صعودی خود بازگشت. به گفته کارشناسان، با تأیید خبر حذف تدریجی دامنه نوسان معامله‌گران بازار به سمت خریداری سهام شاخص‌ساز روی آورده‌اند و علاوه بر این، بسیاری از سهم‌های کوچک که در صف‌های فروش قفل بودند، امروز به صف خرید تبدیل شدند. با توجه به اینکه همچنان دلار در بازار ثابت مانده و خبری از مذاکرات برجام نیست، انتظار تغییر چندانی در بازار نمی‌رود.

شاخص کل بورس با رشد ۲۶ هزار و ۵۷۰ واحدی خود، امروز روی خانه یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۳۱ واحدی ایستاد و شاخص کل هم‌وزن با بالا آمدن ۵ هزار و ۱۵۳ واحدی، در ارتفاع ۳۹۱ هزار و ۶۲۳ واحدی به کار خود پایان داد. در این میان، شاخص فلزات اساسی هم با رشد سهم‌های بزرگ خود ۳۷ هزار و ۸۹ واحد بالاتر آمد و رقم ۹۸۹ هزار و ۳۸۲ واحد را نشان داد.

در جریان معاملات روز جاری، نمادهای «ومدیر»، «ولکار»، «شستا»، «فملی»، «برکت»، «فولاد» و «شپنا» بیشترین تراکنش را داشتند که به جز «برکت»، همه نمادها در رنج مثبت معامله می‌شدند. نمادهای «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «پارسان»، «وغدیر» و «شپنا» بیشترین تأثیر مثبت را روی روند حرکت شاخص گذاشتند و سه گروه فلزات اساسی، شیمیایی و چندرشته‌ای صنعتی برترین گروه‌های معاملاتی بودند.

امروز، نمادهای فولادی مورد اقبال بازار قرار گرفته بودند و در این میان، نمادهای «فجر»، «فولاد»، «فولاژ»، «کاوه» و «کویر» همگی بالای ۴ درصد رشد کردند. نماد معدنی «کچاد» هم در گروه کانه فلزی رشد خوبی داشت و در بازار فرابورس هم نماد «ذوب» رشد قیمت ۲.۵ درصدی در سهام خود تجربه کرد.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز بورس اظهار کرد: بازار تحت جو موجود در سهم‌ها رشد کرد و این در حالی است که رئیس سازمان بورس از حذف تدریجی دامنه نوسان خبر داده است که می‌تواند علت اصلی جو ایجاد شده در بازار باشد؛ روزهایی که به علت افت فشار برق، خطر کاهش تولید به گوش می‌رسد.

وی در ادامه تصریح کرد: این روزها البته خبرهای خوبی در حوزه انرژی و تولید کشور شنیده نمی‌شود چراکه این روزها شاهد قطعی برق در سطح شهرها هستیم و با وجود صادر شدن دستور استفاده از ۱۰ درصد ظرفیت تولید کارخانه‌های فولاد، انتظار می‌رود که تولید به سطح پایینی برسد و با این وضعیت، سوددهی شرکت‌ها حتما کاهش خواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که روزهای آینده شاهد رشد کمتر و یا افت شاخص باشیم، اما جو به وجود آمده با توجه به اخبار انتخابات و همچنین دامنه نوسان، بورس همچنان رشدی است. تحلیل منطقی در بازار فعلی ما جوابگو نیست و تصمیمات خلق‌الساعه مسئولان بازار سرمایه، روند منطقی آن را از بین برده است.

شفیعی ناطق با اشاره به اینکه از سال ۷۸ تغییرات یکباره دامنه نوسان فشار مضاعفی را به بازار تحمیل کرده‌ است، گفت: این ابزار مالی در بازارهای مالی جهانی معنایی ندارد و فقط حکم سرعت‌گیر را بازی می‌کند. بازار باید در خدمت جریان نقدینگی باشد و  پیش روی سیاست‌گذار راه‌هایی را بگذارند که نقدشوندگی بازار را نشانه نگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، نمادهای صنعتی و کامودیتی‌محور ما در وضعیت خوبی قرار دارند زیرا نرخ دلار در ۲۵ هزار تومان تقریبا تثبیت شده است و نرخ‌های جهانی در سطح بالایی قرار دارند و با توجه به درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت انتظار افزایش قیمت نفت هم می‌رود بنابراین، قیمت سهم‌ها در گروه‌های فلزی و پالایشی رو به افزایش خواهند بود.

کد خبر: ۹۷٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha