مینیمال ترین قطعه ذخیره اطلاعات رونمایی شد
«بازار» گزارش می دهد

مینیمال ترین قطعه ذخیره اطلاعات رونمایی شد

دانشمندان کوچکترین قطعه الکترونیکی دنیا را معرفی کردند که برای ذخیره سازی اطلاعات مورد استفاده قرار خواهد گرفت و دارای ضخامت بسیار کم و سرعت بسیار بالا است.

به گزارش بازار به نقل از «Yahoo news »، دانشمندان موفق شدند مینیمال ترین قطعه تکنولوژیکی را تولید کنند؛ این فناوری بسیار ریز تنها به اندازه دو اتم ضخامت داشته و برای ذخیره سازی اطلاعات الکترونیکی طراحی گشته است.

قطعه فوق پیشرفته حاوی ذرات کریستالی بسیار ریز می باشد که از بیش از یک میلیون ذرات اتمی تشکیل شده است؛ این دستگاه‌ها که بین وضعیت باینری یک و صفر در حال سوئیچ کردن می باشد درون رایانه ها تعبیه خواهد شد و برای رمزگذاری و پردازش داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته دانشمندان، سرعت این قطعه بسیار فراتر از تصور انسان می باشد به گونه ای که در حدود یک میلیون بار در ثانیه خواهد بود؛ البته دانشمندان معتقدند این سرعت در آینده دو برابر شده و ذخیره سازی اطلاعات با سرعت  بسیار بالاتری از این رقم نیز ممکن خواهد شد.  

این دانشمندان کاهش وزن و ضخامت این قطعه را نتنها مانعی برای افزایش سرعت و کارایی نمی دانند بلکه معتقدند که کاهش اندازه‌ی این دستگاه به اندازه‌ی  ضخامت دو اتم به الکترون‌ها امکان حرکت سریع‌تر بین لایه‌ها را می‌دهد؛ در حالت کلی هر آنچه که از سایز بزرگتری برخوردار باشد نیازمند فشار و قدرت بیشتری می باشد پس در این صورت قطعات کوچکتر نیازمند نیرو و فشار کمتری هستند.

بر اساس این گزارش، قطعه فوق علاوه بر سرعت  بسیار زیاد دارای چگالی کم و مصرف انرژی بسیار کمتر می باشد؛ در ساخت این دستگاه کوچک از یک لایه بور(Boron ) به ضخامت یک اتم و یک لایه نیتروژن در ساختاری شش ضلعی استفاده شده است.

گفتنی است، وضعیت سه بعدی  کاملا طبیعی این فناوری از لایه های چینش شده بر روی هم دیگر تشکیل شده است که بر اساس موقعیت خود با لایه های کناری از چرخش ۱۸۰ درجه ای برخوردار هستند؛  این نوآوری که در طبیعت وجود ندارد بارهای الکتریکی را وادار به سازماندهی و ایجاد پُلاریزاسیون می کند.

لازم به ذکر است؛ پلاریزاسیون یا قطبش  یعنی مقاومت در برابر عبور جریان؛  طبق این تعریف، پلاریزاسیون منجر به عدم خوردگی می‌شود چرا که مانع جریان یافتن و حرکت الکترون ها یا یون ها شده  در نتیجه پلاریزاسیون یا قطبش  به خاصیتی از امواج عرضی که جهت‌گیری نوسانات آن‌ها را مشخص می‌کند گفته می‌شود.

این ترکیب  جدید که در محیط طبیعی وجود ندارد، بار الکتریکی را مجبور می کند تا خود را بین لایه ها دوباره سازماندهی کند و قطبش الکتریکی داخلی کوچکی را در زاویه راست به لایه تولید کند؛   هنگامی که میدان الکتریکی در جهت مخالف اعمال می شود، سیستم برای تعویض جهت گیری اسلاید می کند، و حتی زمانی که آن میدان خاموش می شود پایدار می ماند.

 این نوآوری ها منحصر به بور و نیتروژن نیست و استفاده از آن  بین لایه ها به عنوان راهی برای کنترل الکترونیک  بسیار پرکاربرد خواهد بود؛ علاوه بر رایانه‌ها از این فناوری کوچک  می‌توان در ساخت آشکار سازها، ذخیره و تبدیل انرژی و دستگاه‌هایی که به نور ارتباط دارند استفاده نمود.

کد خبر: ۹۷٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha