۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
رشد مراودات تجاری بین ایران و افغانستان
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد

رشد مراودات تجاری بین ایران و افغانستان

زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: رشد مراودات اقتصادی و تجاری بین ایران و افغانستان، فضای همکاری روشن و امیدبخشی را در افق بلند مدت میان دو کشور نوید می‌دهد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در این نشست با اشاره به پیشینه تاریخی و ریشه‌های عمیق  فرهنگی دو کشور اظهار داشت: ملت و دولت ایران افغانستان خواستار بسط و گسترش هر چه بیشتر زیرساخت‌های لازم برای تحکیم روابط تجاری و اقتصادی هستند چرا که دو اقتصاد مکمل می‌توانند مانند دو بال به اوج‌گیری همدگیر کمک کنند. منابع طبیعی و نیروی کار جوان و مستعد افغانستان در ترکیب با تجربه و موقعیت ویژه جغرافیای اقتصادی ایران منجر به شکوفایی اقتصادی در منطقه خواهد شد.

وی با تآکید بر اینکه همکاری دو کشور در سطحی است که هیچ فشار بین‌المللی و عامل خارجی نمی‌تواند آن را مختل کند، افزود: ایران آمادگی دارد در صنعت، معدن، تکنولوژی‌های جدید، کشاورزی، آموزش و توسعه نیروی انسانی، دارو و تجهیزات پزشکی، ساخت و ساز و امور زیر بنایی، تجربیات خود را با افغانستان به اشتراک بگذارد.  

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن منافع طرفین در تلاش است با ایجاد و گسترش راه‌های ترانزیتی محصولات افغان را به بازارهای بین المللی برساند و محصولات مورد نیاز آن را از بازارهای جهانی وارد کند همچنین مسیر سرمایه‌گذاری در تکمیل طرح‌های حمل و نقل بین دو کشور و ایجاد زیرساخت‌های حقوقی تنظیم روابط تجاری و اقتصادی را تسهیل کند.  

زادبوم اضافه کرد: سازمان توسعه تجارت ایران در دو حوزه ترویجی و توسعه‌ای و به عنوان نهاد اصلی تنظیم روابط تجاری خارجی، در جهت تشویق تجارت بین دو کشور  فعالیت می‌کند و با تاکیدات مسئولان کشور و رئیس جمهور منتخب بر تقویت روابط با کشورهای همسایه، تلاش خود را هر چه بیشتر و سازمان یافته‌تر ادامه می‌دهد.

وی در پایان بیان دیدگاه‌های مسئولان، کارشناسان، تجار و رهبران تجاری دو طرف در تدارک و طراحی نقشه راه همکاری‌های متقابل مفید ارزیابی کرد و آن را منتج به ایجاد ارتباطات جدید تجاری دانست.

کد خبر: ۹۷٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha